Skip to main content
Erschienen in: Annals of Surgical Oncology 2/2023

26.10.2022 | Sarcoma

Percutaneous Uterine Needle Biopsy with Microscopic and Array-CGH Analyses for Preoperative Sarcoma Diagnosis in Patients with Suspicious Myometrial Tumors on MRI: A Prospective Pilot Study (SARCGYN)

verfasst von: Jeremy Smadja, MD, Sophie El Zein, MD, Gaelle Pierron, PhD, Sarah Watson, PhD, Enora Laas, MD, Toulsie Ramtohul, MD, Dimitri Tzanis, PhD, Vincent Servois, MD, Sylvie Bonvalot, PhD

Erschienen in: Annals of Surgical Oncology | Ausgabe 2/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Unlike for soft tissue sarcomas, percutaneous biopsy is not validated for uterine myometrial tumors, leading to leiomyosarcoma inadvertent morcellation and overtreatment in childbearing patients. This study aimed to evaluate preoperative percutaneous uterine needle biopsy (PUB) with microscopic examination (M-PUB) and array-comparative genomic hybridization (MCGH-PUB).

Methods

This was a prospective single-center cohort study including all consecutive patients who were candidates for hysterectomy because of suspected uterine leiomyosarcoma on magnetic resonance imaging (MRI) who received PUB. Microscopic and array-CGH analyses with genomic index (GI) counts were performed to guide the therapeutic strategy. Smooth-muscle tumors with suspect features with a GI above 15 were deemed malignant, as were tumors without microscopic malignant features with a complex genomic profile (GI above 30 or malignant profile). Preoperative diagnoses based on M-PUB and MCGH-PUB were compared with the postsurgical pathological specimen or follow-up.

Results

From November 2016 to February 2022, 34 patients were included. Based on the surgical specimen (N = 23) or follow-up (N = 11), final diagnoses were 11 sarcomas and 23 non-sarcomas. The median follow-up was 12 months (IQR 6–37). The diagnostic accuracies of M-PUB and MCGH-PUB were 94% and 100%, respectively. The sensitivity, specificity, and negative predictive value of MCGH-PUB were 100%, 100%, and 100%, respectively. A high GI was significantly associated with malignancy (P < 0.001). Genomic analyses allowed malignancy upgrades for four tumors. There were no complications and no dissemination along the biopsy track.

Conclusion

MCGH-PUB is safe and accurate for preoperatively diagnosing uterine sarcomas and should be used routinely after suspicious MRI to tailor surgery.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Tamai K, Koyama T, Saga T, Morisawa N, Fujimoto K, Mikami Y, et al. The utility of diffusion-weighted MR imaging for differentiating uterine sarcomas from benign leiomyomas. Eur Radiol. 2008;18(4):723–30.CrossRef Tamai K, Koyama T, Saga T, Morisawa N, Fujimoto K, Mikami Y, et al. The utility of diffusion-weighted MR imaging for differentiating uterine sarcomas from benign leiomyomas. Eur Radiol. 2008;18(4):723–30.CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Thomassin-Naggara I, Dechoux S, Bonneau C, Morel A, Rouzier R, Carette MF, et al. How to differentiate benign from malignant myometrial tumours using MR imaging. Eur Radiol. 2013;23(8):2306–14.CrossRef Thomassin-Naggara I, Dechoux S, Bonneau C, Morel A, Rouzier R, Carette MF, et al. How to differentiate benign from malignant myometrial tumours using MR imaging. Eur Radiol. 2013;23(8):2306–14.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Benito V, Lubrano A, León L, Molano F, Pinar B. Does iatrogenic tumor rupture during surgery have prognostic implications for the outcome of uterine sarcomas? Int J Gynecol Cancer. 2020;30(11):1726.CrossRef Benito V, Lubrano A, León L, Molano F, Pinar B. Does iatrogenic tumor rupture during surgery have prognostic implications for the outcome of uterine sarcomas? Int J Gynecol Cancer. 2020;30(11):1726.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Bogani G, Cliby WA, Aletti GD. Impact of morcellation on survival outcomes of patients with unexpected uterine leiomyosarcoma: A systematic review and meta-analysis. Gynecol Oncol. 2015;137(1):167–72.CrossRef Bogani G, Cliby WA, Aletti GD. Impact of morcellation on survival outcomes of patients with unexpected uterine leiomyosarcoma: A systematic review and meta-analysis. Gynecol Oncol. 2015;137(1):167–72.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat George S, Barysauskas C, Serrano C, Oduyebo T, Rauh-Hain JA, Del Carmen MG, et al. Retrospective cohort study evaluating the impact of intraperitoneal morcellation on outcomes of localized uterine leiomyosarcoma: Morcellation of uterine leiomyosarcoma. Cancer. 2014;120(20):3154–8.CrossRef George S, Barysauskas C, Serrano C, Oduyebo T, Rauh-Hain JA, Del Carmen MG, et al. Retrospective cohort study evaluating the impact of intraperitoneal morcellation on outcomes of localized uterine leiomyosarcoma: Morcellation of uterine leiomyosarcoma. Cancer. 2014;120(20):3154–8.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Mühlenbrock MV, Navarrete-Rey P, Kovoor E, Guzman-Rojas R, Troncoso F, Miranda-Mendoza I. Incidence of occult uterine sarcoma and other unexpected pathologies in patients having surgery for presumed myomas: a retrospective observational study. J Gynecol Obstet Hum Reprod. 2021;50(7):101992.CrossRef Mühlenbrock MV, Navarrete-Rey P, Kovoor E, Guzman-Rojas R, Troncoso F, Miranda-Mendoza I. Incidence of occult uterine sarcoma and other unexpected pathologies in patients having surgery for presumed myomas: a retrospective observational study. J Gynecol Obstet Hum Reprod. 2021;50(7):101992.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Pritts EA, Vanness DJ, Berek JS, Parker W, Feinberg R, Feinberg J, et al. The prevalence of occult leiomyosarcoma at surgery for presumed uterine fibroids: A meta-analysis. Gynecol Surg. 2015;12(3):165–77.CrossRef Pritts EA, Vanness DJ, Berek JS, Parker W, Feinberg R, Feinberg J, et al. The prevalence of occult leiomyosarcoma at surgery for presumed uterine fibroids: A meta-analysis. Gynecol Surg. 2015;12(3):165–77.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Gronchi A, Miah AB, Dei Tos AP, Abecassis N, Bajpai J, Bauer S, et al. Soft tissue and visceral sarcomas: ESMO–EURACAN–GENTURIS Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol. 2021;32(11):1348–65.CrossRef Gronchi A, Miah AB, Dei Tos AP, Abecassis N, Bajpai J, Bauer S, et al. Soft tissue and visceral sarcomas: ESMO–EURACAN–GENTURIS Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol. 2021;32(11):1348–65.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Multinu F, Casarin J, Hanson KT, Angioni S, Mariani A, Habermann EB, et al. Practice patterns and complications of benign hysterectomy following the FDA statement warning against the use of power morcellation. JAMA Surg. 2018;153(6):e180141–e180141.CrossRef Multinu F, Casarin J, Hanson KT, Angioni S, Mariani A, Habermann EB, et al. Practice patterns and complications of benign hysterectomy following the FDA statement warning against the use of power morcellation. JAMA Surg. 2018;153(6):e180141–e180141.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Kawamura N, Ichimura T, Ito F, Shibata S, Takahashi K, Tsujimura A, et al. Transcervical needle biopsy for the differential diagnosis between uterine sarcoma and leiomyoma. Cancer. 2002;94(6):1713–20.CrossRef Kawamura N, Ichimura T, Ito F, Shibata S, Takahashi K, Tsujimura A, et al. Transcervical needle biopsy for the differential diagnosis between uterine sarcoma and leiomyoma. Cancer. 2002;94(6):1713–20.CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Tamura R, Kashima K, Asatani M, Nishino K, Nishikawa N, Sekine M, et al. Preoperative ultrasound-guided needle biopsy of 63 uterine tumors having high signal intensity upon T2-weighted magnetic resonance imaging. Int J Gynecol Cancer. 2014;24(6):1042–7.CrossRef Tamura R, Kashima K, Asatani M, Nishino K, Nishikawa N, Sekine M, et al. Preoperative ultrasound-guided needle biopsy of 63 uterine tumors having high signal intensity upon T2-weighted magnetic resonance imaging. Int J Gynecol Cancer. 2014;24(6):1042–7.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Bansal N, Herzog TJ, Burke W, Cohen CJ, Wright JD. The utility of preoperative endometrial sampling for the detection of uterine sarcomas. Gynecol Oncol. 2008;110(1):43–8.CrossRef Bansal N, Herzog TJ, Burke W, Cohen CJ, Wright JD. The utility of preoperative endometrial sampling for the detection of uterine sarcomas. Gynecol Oncol. 2008;110(1):43–8.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Lim D, Alvarez T, Nucci MR, Gilks B, Longacre T, Soslow RA, et al. Interobserver variability in the interpretation of tumor cell necrosis in uterine leiomyosarcoma. Am J Surg Pathol. 2013;37(5):650–8.CrossRef Lim D, Alvarez T, Nucci MR, Gilks B, Longacre T, Soslow RA, et al. Interobserver variability in the interpretation of tumor cell necrosis in uterine leiomyosarcoma. Am J Surg Pathol. 2013;37(5):650–8.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Croce S, Ribeiro A, Brulard C, Noel JC, Amant F, Stoeckle E, et al. Uterine smooth muscle tumor analysis by comparative genomic hybridization: A useful diagnostic tool in challenging lesions. Mod Pathol. 2015;28(7):1001–10.CrossRef Croce S, Ribeiro A, Brulard C, Noel JC, Amant F, Stoeckle E, et al. Uterine smooth muscle tumor analysis by comparative genomic hybridization: A useful diagnostic tool in challenging lesions. Mod Pathol. 2015;28(7):1001–10.CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Croce S, Ducoulombier A, Ribeiro A, Lesluyes T, Noel JC, Amant F, et al. Genome profiling is an efficient tool to avoid the STUMP classification of uterine smooth muscle lesions: A comprehensive array-genomic hybridization analysis of 77 tumors. Mod Pathol. 2018;31(5):816–28.CrossRef Croce S, Ducoulombier A, Ribeiro A, Lesluyes T, Noel JC, Amant F, et al. Genome profiling is an efficient tool to avoid the STUMP classification of uterine smooth muscle lesions: A comprehensive array-genomic hybridization analysis of 77 tumors. Mod Pathol. 2018;31(5):816–28.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Abdel Wahab C, Jannot AS, Bonaffini PA, Bourillon C, Cornou C, Lefrère-Belda MA, et al. Diagnostic algorithm to differentiate benign atypical leiomyomas from malignant uterine sarcomas with diffusion-weighted MRI. Radiology. 2020;297(2):361–71.CrossRef Abdel Wahab C, Jannot AS, Bonaffini PA, Bourillon C, Cornou C, Lefrère-Belda MA, et al. Diagnostic algorithm to differentiate benign atypical leiomyomas from malignant uterine sarcomas with diffusion-weighted MRI. Radiology. 2020;297(2):361–71.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Filippiadis DK, Binkert C, Pellerin O, Hoffmann RT, Krajina A, Pereira PL. CIRSE Quality Assurance Document and Standards for Classification of Complications: The CIRSE Classification System. Cardiovasc Intervent Radiol. 2017;40(8):1141–6.CrossRef Filippiadis DK, Binkert C, Pellerin O, Hoffmann RT, Krajina A, Pereira PL. CIRSE Quality Assurance Document and Standards for Classification of Complications: The CIRSE Classification System. Cardiovasc Intervent Radiol. 2017;40(8):1141–6.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Bell SW, Kempson RL, Hendrickson MR. Problematic uterine smooth muscle neoplasms: a clinicopathologic study of 213 cases. Am J Surg Pathol. 1994;18(6):535–58.CrossRef Bell SW, Kempson RL, Hendrickson MR. Problematic uterine smooth muscle neoplasms: a clinicopathologic study of 213 cases. Am J Surg Pathol. 1994;18(6):535–58.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Kurman RJ, Carcangiu ML, Herrington CS. World Health Organisation classification of tumours of the female reproductive organs. International Agency for Research on Cancer;2014. Kurman RJ, Carcangiu ML, Herrington CS. World Health Organisation classification of tumours of the female reproductive organs. International Agency for Research on Cancer;2014.
24.
Zurück zum Zitat Abeshouse A, Adebamowo C, Adebamowo SN, Akbani R, Akeredolu T, Ally A, et al. Comprehensive and integrated genomic characterization of adult soft tissue sarcomas. Cell. 2017;171(4):950-65.e28.CrossRef Abeshouse A, Adebamowo C, Adebamowo SN, Akbani R, Akeredolu T, Ally A, et al. Comprehensive and integrated genomic characterization of adult soft tissue sarcomas. Cell. 2017;171(4):950-65.e28.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Berger-Richardson D, Swallow CJ. Needle tract seeding after percutaneous biopsy of sarcoma: risk/benefit considerations. Cancer. 2017;123(4):560–7.CrossRef Berger-Richardson D, Swallow CJ. Needle tract seeding after percutaneous biopsy of sarcoma: risk/benefit considerations. Cancer. 2017;123(4):560–7.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Eriksson M, Reichardt P, Sundby Hall K, Schütte J, Cameron S, Hohenberger P, et al. Needle biopsy through the abdominal wall for the diagnosis of gastrointestinal stromal tumour—Does it increase the risk for tumour cell seeding and recurrence? Eur J Cancer. 2016;59:128–33.CrossRef Eriksson M, Reichardt P, Sundby Hall K, Schütte J, Cameron S, Hohenberger P, et al. Needle biopsy through the abdominal wall for the diagnosis of gastrointestinal stromal tumour—Does it increase the risk for tumour cell seeding and recurrence? Eur J Cancer. 2016;59:128–33.CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Nishida T, Hølmebakk T, Raut CP, Rutkowski P. Defining tumor rupture in gastrointestinal stromal tumor. Ann Surg Oncol. 2019;26(6):1669–75.CrossRef Nishida T, Hølmebakk T, Raut CP, Rutkowski P. Defining tumor rupture in gastrointestinal stromal tumor. Ann Surg Oncol. 2019;26(6):1669–75.CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Petousis S, Croce S, Kind M, Margioula-Siarkou C, Babin G, Lalet C, et al. BIOPSAR study: ultrasound-guided pre-operative biopsy to assess histology of sarcoma-suspicious uterine tumors: a new study protocol. Int J Gynecol Cancer. 2021;31(11):1476.CrossRef Petousis S, Croce S, Kind M, Margioula-Siarkou C, Babin G, Lalet C, et al. BIOPSAR study: ultrasound-guided pre-operative biopsy to assess histology of sarcoma-suspicious uterine tumors: a new study protocol. Int J Gynecol Cancer. 2021;31(11):1476.CrossRef
Metadaten
Titel
Percutaneous Uterine Needle Biopsy with Microscopic and Array-CGH Analyses for Preoperative Sarcoma Diagnosis in Patients with Suspicious Myometrial Tumors on MRI: A Prospective Pilot Study (SARCGYN)
verfasst von
Jeremy Smadja, MD
Sophie El Zein, MD
Gaelle Pierron, PhD
Sarah Watson, PhD
Enora Laas, MD
Toulsie Ramtohul, MD
Dimitri Tzanis, PhD
Vincent Servois, MD
Sylvie Bonvalot, PhD
Publikationsdatum
26.10.2022
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Annals of Surgical Oncology / Ausgabe 2/2023
Print ISSN: 1068-9265
Elektronische ISSN: 1534-4681
DOI
https://doi.org/10.1245/s10434-022-12697-5

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2023

Annals of Surgical Oncology 2/2023 Zur Ausgabe

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Recycling im OP – möglich, aber teuer

05.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Auch wenn sich Krankenhäuser nachhaltig und grün geben – sie tragen aktuell erheblich zu den CO2-Emissionen bei und produzieren jede Menge Müll. Ein Pilotprojekt aus Bonn zeigt, dass viele Op.-Abfälle wiederverwertet werden können.

Im OP der Zukunft läuft nichts mehr ohne Kollege Roboter

04.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Der OP in der Zukunft wird mit weniger Personal auskommen – nicht, weil die Technik das medizinische Fachpersonal verdrängt, sondern weil der Personalmangel es nötig macht.

Wo hapert es noch bei der Umsetzung der POMGAT-Leitlinie?

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.