Skip to main content
Erschienen in: Supportive Care in Cancer 6/2022

28.02.2022 | Original Article

Predictors associated with planned and unplanned admission to intensive care units after colorectal cancer surgery: a retrospective study

verfasst von: Xiao-Yu Liu, Chao Yuan, Bing Kang, Yu-Xi Cheng, Wei Tao, Bin Zhang, Zheng-Qiang Wei, Dong Peng

Erschienen in: Supportive Care in Cancer | Ausgabe 6/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The purpose of the current study is to identify the predictors of planned and unplanned admission to intensive care units (ICU) after colorectal cancer (CRC) surgery.

Methods

We retrospectively collected CRC patients’ information from January 2016 to June 2021 in a single clinical center. The predictors of planned and unplanned admission to ICU after CRC surgery were analyzed.

Results

A total of 4263 patients were included in this study and there were 349 (8.2%) CRC patients who were admitted to ICU. There were 34 (9.7%) CRC patients in unplanned ICU admission group and 315 (90.3%) CRC patients in planned ICU admission group. Older age (p < 0.01, OR = 1.093, 95% CI = 1.079–1.108), male (p = 0.013, OR = 0.721, 95% CI = 0.557–0.933), lower body mass index (BMI) (p = 0.001, OR = 0.932, 95% CI = 0.896–0.971), type 2 diabetes mellitus (T2DM) (p = 0.035, OR = 1.422, 95% CI = 1.024–1.975), coronary heart disease (CHD) (p = 0.036, OR = 1.579, 95% CI = 1.031–2.420), colon cancer (p = 0.002, OR = 1.475, 95% CI = 1.149–1.894), advanced tumor stage (p = 0.003, OR = 1.265, 95% CI = 1.082–1.478), longer operation time (p = 0.005, OR = 1.002, 95% CI = 1.001–1.003), and larger blood loss (p < 0.01, OR = 1.002, 95% CI = 1.001–1.002) were independent predictors of planned ICU admission. Older age (p < 0.01, OR = 1.062, 95% CI = 1.029–1.097) and longer operation time (p = 0.003, OR = 1.004, 95% CI = 1.001–1.007) were independent predictors of unplanned ICU admission.

Conclusion

Cautions should be paid for CRC patients with predictive factors to avoid unnecessary ICU admission.
Literatur
18.
Zurück zum Zitat K Tsuboi J Ninagawa N Tsuboi et al 2021 Unplanned admission to pediatric intensive care after general anesthesia: a seven-year retrospective cohort study in a tertiary children’s hospital PaediatrAnaesth https://doi.org/10.1111/pan.14313 K Tsuboi J Ninagawa N Tsuboi et al 2021 Unplanned admission to pediatric intensive care after general anesthesia: a seven-year retrospective cohort study in a tertiary children’s hospital PaediatrAnaesth https://​doi.​org/​10.​1111/​pan.​14313
Metadaten
Titel
Predictors associated with planned and unplanned admission to intensive care units after colorectal cancer surgery: a retrospective study
verfasst von
Xiao-Yu Liu
Chao Yuan
Bing Kang
Yu-Xi Cheng
Wei Tao
Bin Zhang
Zheng-Qiang Wei
Dong Peng
Publikationsdatum
28.02.2022
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Supportive Care in Cancer / Ausgabe 6/2022
Print ISSN: 0941-4355
Elektronische ISSN: 1433-7339
DOI
https://doi.org/10.1007/s00520-022-06939-1

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2022

Supportive Care in Cancer 6/2022 Zur Ausgabe

Bei seelischem Stress sind Checkpoint-Hemmer weniger wirksam

03.06.2024 NSCLC Nachrichten

Wie stark Menschen mit fortgeschrittenem NSCLC von einer Therapie mit Immun-Checkpoint-Hemmern profitieren, hängt offenbar auch davon ab, wie sehr die Diagnose ihre psychische Verfassung erschüttert

Antikörper mobilisiert Neutrophile gegen Krebs

03.06.2024 Onkologische Immuntherapie Nachrichten

Ein bispezifischer Antikörper formiert gezielt eine Armee neutrophiler Granulozyten gegen Krebszellen. An den Antikörper gekoppeltes TNF-alpha soll die Zellen zudem tief in solide Tumoren hineinführen.

Erhebliches Risiko für Kehlkopfkrebs bei mäßiger Dysplasie

29.05.2024 Larynxkarzinom Nachrichten

Fast ein Viertel der Personen mit mäßig dysplastischen Stimmlippenläsionen entwickelt einen Kehlkopftumor. Solche Personen benötigen daher eine besonders enge ärztliche Überwachung.

15% bedauern gewählte Blasenkrebs-Therapie

29.05.2024 Urothelkarzinom Nachrichten

Ob Patienten und Patientinnen mit neu diagnostiziertem Blasenkrebs ein Jahr später Bedauern über die Therapieentscheidung empfinden, wird einer Studie aus England zufolge von der Radikalität und dem Erfolg des Eingriffs beeinflusst.

Update Onkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.