Skip to main content
Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology 2/2021

29.09.2020 | Original Article

Surgical and Oncological Outcomes in Locally Advanced Thymoma

verfasst von: Arvind Kumar, Mohan Venkatesh Pulle, Belal Bin Asaf, Ganesh Shivnani, Arun Maheshwari, Harsh Vardhan Puri, Sukhram Bishnoi

Erschienen in: Indian Journal of Surgical Oncology | Ausgabe 2/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This study aimed at reporting the surgical management of locally advanced thymoma (Masaoka stages III and IVA) and evaluating the factors predicting the survival. This is a retrospective analysis of patients operated for locally advanced thymoma from March 2012 to December 2019 in a thoracic surgery center in India. An analysis of all perioperative variables including complications was carried out. The influence of various predictors on survival was assessed by log-rank test. Out of total 54 patients, 42 (77.8%) had stage III and 12 (22.2%) had stage IVA. Upfront surgery was done in 34 (63%) patients, and induction chemotherapy was given in 20 (37%) patients. Pericardium was the commonest structure resected (79.6%) followed by the lung (51.8%), phrenic nerve (48.1%), major vascular structures (40.7%), parietal pleura (22.2%), diaphragm (9.2%), and right atrial appendage (1.8%). Forty-seven (87%) cases had complete (R0) resection, and the remaining 7 (12.9%) cases had incomplete (R1/R2) resection. There were no perioperative deaths (< 90 days). The median follow-up was 58 months. Overall survival (OS) and disease-free survival (DFS) at 5 years were 77.8% and 75.9%. Higher age (> 60 years), incomplete surgical resection, type B histology, and “> 3” structures resected with tumor were the poor prognostic factors for survival. An aggressive surgical approach, by an experienced team of cardiac and thoracic surgeons, aimed at complete resection is vitally important and can achieve excellent surgical and oncological outcomes even in locally advanced thymomas.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Cohen AJ, Thompson L, Edwards FH, Bellamy RF (1991) Primary cysts and tumors of the mediastinum. Ann Thorac Surg 51:378–386CrossRef Cohen AJ, Thompson L, Edwards FH, Bellamy RF (1991) Primary cysts and tumors of the mediastinum. Ann Thorac Surg 51:378–386CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Masaoka A, Monden Y, Nakahara K, Tanioka T (1981) Follow-up study of thymomas with special reference to their clinical stages. Cancer 48:2485–2492CrossRef Masaoka A, Monden Y, Nakahara K, Tanioka T (1981) Follow-up study of thymomas with special reference to their clinical stages. Cancer 48:2485–2492CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Venuta F, Rendina EA, Anile M, de Giacomo T, Vitolo D, Coloni GF (2012) Thymoma and thymic carcinoma. Gen Thorac Cardiovasc Surg 60:1–12CrossRef Venuta F, Rendina EA, Anile M, de Giacomo T, Vitolo D, Coloni GF (2012) Thymoma and thymic carcinoma. Gen Thorac Cardiovasc Surg 60:1–12CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Shapiro M, Korst RJ (2014) Surgical approaches for stage IVA thymic epithelial tumors. Front Oncol 3:332CrossRef Shapiro M, Korst RJ (2014) Surgical approaches for stage IVA thymic epithelial tumors. Front Oncol 3:332CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Riely GJ, Huang J (2010) Induction therapy for locally advanced thymoma. J Thorac Oncol 5:S323–S326CrossRef Riely GJ, Huang J (2010) Induction therapy for locally advanced thymoma. J Thorac Oncol 5:S323–S326CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Marulli G, Maessen J, Melfi F, Schmid TA, Keijzers M, Fanucchi O, Augustin F, Comacchio GM, Mussi A, Hochstenbag M, Rea F (2016) Multi-institutional European experience of robotic thymectomy for thymoma. Ann Cardiothorac Surg 5:18–25PubMedPubMedCentral Marulli G, Maessen J, Melfi F, Schmid TA, Keijzers M, Fanucchi O, Augustin F, Comacchio GM, Mussi A, Hochstenbag M, Rea F (2016) Multi-institutional European experience of robotic thymectomy for thymoma. Ann Cardiothorac Surg 5:18–25PubMedPubMedCentral
7.
Zurück zum Zitat Marulli G, Lucchi M, Margaritora S, Cardillo G, Mussi A, Cusumano G, Carleo F, Rea F (2011) Surgical treatment of stage III thymic tumors: a multi-institutional review from four Italian centers. Eur J Cardiothorac Surg 39:e1–e7CrossRef Marulli G, Lucchi M, Margaritora S, Cardillo G, Mussi A, Cusumano G, Carleo F, Rea F (2011) Surgical treatment of stage III thymic tumors: a multi-institutional review from four Italian centers. Eur J Cardiothorac Surg 39:e1–e7CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Utsumi T, Shiono H, Matsumura A, Maeda H, Ohta M, Tada H, Akashi A, Okumura M (2008) Stage III thymoma: relationship of local invasion to recurrence. J Thorac Cardiovasc Surg 136:1481–1485CrossRef Utsumi T, Shiono H, Matsumura A, Maeda H, Ohta M, Tada H, Akashi A, Okumura M (2008) Stage III thymoma: relationship of local invasion to recurrence. J Thorac Cardiovasc Surg 136:1481–1485CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Davenport E, Malthaner RA (2008) The role of surgery in the management of thymoma: a systematic review. Ann Thorac Surg 86:673–684CrossRef Davenport E, Malthaner RA (2008) The role of surgery in the management of thymoma: a systematic review. Ann Thorac Surg 86:673–684CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Weksler B, Shende M, Nason KS, Gallagher A, Ferson PF, Pennathur A (2012) The role of adjuvant radiation therapy for resected stage III thymoma: a population-based study. Ann Thorac Surg 93:1822–1828CrossRef Weksler B, Shende M, Nason KS, Gallagher A, Ferson PF, Pennathur A (2012) The role of adjuvant radiation therapy for resected stage III thymoma: a population-based study. Ann Thorac Surg 93:1822–1828CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Falkson CB, Bezjak A, Darling G, Gregg R, Malthaner R, Maziak DE, Yu E, Smith CA, McNair S, Ung YC, Evans WK, Lung Cancer Disease Site Group of Cancer Care Ontario's Program in Evidence-Based Care (2009) The management of thymoma: a systematic review and practice guideline. J Thorac Oncol 4:911–919CrossRef Falkson CB, Bezjak A, Darling G, Gregg R, Malthaner R, Maziak DE, Yu E, Smith CA, McNair S, Ung YC, Evans WK, Lung Cancer Disease Site Group of Cancer Care Ontario's Program in Evidence-Based Care (2009) The management of thymoma: a systematic review and practice guideline. J Thorac Oncol 4:911–919CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Hamaji M, Ali SO, Burt BM (2015) A meta-analysis of induction therapy for advanced thymic epithelial tumors. Ann Thorac Surg 99:1848–1856CrossRef Hamaji M, Ali SO, Burt BM (2015) A meta-analysis of induction therapy for advanced thymic epithelial tumors. Ann Thorac Surg 99:1848–1856CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Wright CD, Choi NC, Wain JC, Mathisen DJ, Lynch TJ, Fidias P (2008) Induction chemoradiotherapy followed by resection for locally advanced Masaoka stage III and IVa thymic tumors. Ann Thorac Surg 85:385–389CrossRef Wright CD, Choi NC, Wain JC, Mathisen DJ, Lynch TJ, Fidias P (2008) Induction chemoradiotherapy followed by resection for locally advanced Masaoka stage III and IVa thymic tumors. Ann Thorac Surg 85:385–389CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Korst RJ, Bezjak A, Blackmon S et al (2014) Neoadjuvant chemoradiotherapy for locally advanced thymic tumors: a phase II, multi-institutional clinical trial. J Thorac Cardiovasc Surg 147:36–44 46.e1CrossRef Korst RJ, Bezjak A, Blackmon S et al (2014) Neoadjuvant chemoradiotherapy for locally advanced thymic tumors: a phase II, multi-institutional clinical trial. J Thorac Cardiovasc Surg 147:36–44 46.e1CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Rathod S, Munshi A, Paul S, Ganesh B, Prabhash K, Agarwal JP (2014) Thymoma: first large Indian experience. Indian J Cancer 51:109–112CrossRef Rathod S, Munshi A, Paul S, Ganesh B, Prabhash K, Agarwal JP (2014) Thymoma: first large Indian experience. Indian J Cancer 51:109–112CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Hayes SA, Huang J, Plodkowski AJ, Katzen J, Zheng J, Moskowitz CS, Ginsberg MS (2014) Preoperative computed tomography findings predict surgical resectability of thymoma. J Thorac Oncol 9:1023–1030CrossRef Hayes SA, Huang J, Plodkowski AJ, Katzen J, Zheng J, Moskowitz CS, Ginsberg MS (2014) Preoperative computed tomography findings predict surgical resectability of thymoma. J Thorac Oncol 9:1023–1030CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Leuzzi G, Rocco G, Ruffini E et al (2016) Multimodality therapy for locally advanced thymomas: a propensity score-matched cohort study from the European Society of Thoracic Surgeons Database. J Thorac Cardiovasc Surg 151:47–57.e1CrossRef Leuzzi G, Rocco G, Ruffini E et al (2016) Multimodality therapy for locally advanced thymomas: a propensity score-matched cohort study from the European Society of Thoracic Surgeons Database. J Thorac Cardiovasc Surg 151:47–57.e1CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Filosso PL, Venuta F, Oliaro A, Ruffini E, Rendina EA, Margaritora S, Casadio C, Terzi A, Rena O, Lococo F, Guerrera F (2014) Thymoma and interrelationships between clinical variables: a multicentre study in 537 patients. Eur J Cardiothorac Surg 45:1020–1027CrossRef Filosso PL, Venuta F, Oliaro A, Ruffini E, Rendina EA, Margaritora S, Casadio C, Terzi A, Rena O, Lococo F, Guerrera F (2014) Thymoma and interrelationships between clinical variables: a multicentre study in 537 patients. Eur J Cardiothorac Surg 45:1020–1027CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Ruffini E, Detterbeck F, Van Raemdonck D et al (2014) Tumours of the thymus: a cohort study of prognostic factors from the European Society of Thoracic Surgeons database. Eur J Cardiothorac Surg 46:361–368CrossRef Ruffini E, Detterbeck F, Van Raemdonck D et al (2014) Tumours of the thymus: a cohort study of prognostic factors from the European Society of Thoracic Surgeons database. Eur J Cardiothorac Surg 46:361–368CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Margaritora S, Cesario A, Cusumano G, Meacci E, D'Angelillo R, Bonassi S, Carnassale G, Porziella V, Tessitore A, Vita ML, Lauriola L, Evoli A, Granone P (2010) Thirty-five year follow-up analysis of clinical and pathologic outcomes of thymoma surgery. Ann Thorac Surg 89:245–252CrossRef Margaritora S, Cesario A, Cusumano G, Meacci E, D'Angelillo R, Bonassi S, Carnassale G, Porziella V, Tessitore A, Vita ML, Lauriola L, Evoli A, Granone P (2010) Thirty-five year follow-up analysis of clinical and pathologic outcomes of thymoma surgery. Ann Thorac Surg 89:245–252CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Okumura M, Miyoshi S, Takeuchi Y, Yoon HE, Minami M, Takeda SI, Fujii Y, Nakahara K, Matsuda H (1999) Results of surgical treatment of thymomas with special reference to the involved organs. J Thorac Cardiovasc Surg 117:605–613CrossRef Okumura M, Miyoshi S, Takeuchi Y, Yoon HE, Minami M, Takeda SI, Fujii Y, Nakahara K, Matsuda H (1999) Results of surgical treatment of thymomas with special reference to the involved organs. J Thorac Cardiovasc Surg 117:605–613CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Wu KL, Mao JF, Chen GY, Fu XL, Qian H, Jiang GL (2009) Prognostic predictors and long-term outcome of postoperative irradiation in thymoma: a study of 241 patients. Cancer Investig 27:1008–1015CrossRef Wu KL, Mao JF, Chen GY, Fu XL, Qian H, Jiang GL (2009) Prognostic predictors and long-term outcome of postoperative irradiation in thymoma: a study of 241 patients. Cancer Investig 27:1008–1015CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Venuta F, Rendina EA, Longo F, de Giacomo T, Anile M, Mercadante E, Ventura L, Osti MF, Francioni F, Coloni GF (2003) Long-term outcome after multimodality treatment for stage III thymic tumors. Ann Thorac Surg 76:1866–1872CrossRef Venuta F, Rendina EA, Longo F, de Giacomo T, Anile M, Mercadante E, Ventura L, Osti MF, Francioni F, Coloni GF (2003) Long-term outcome after multimodality treatment for stage III thymic tumors. Ann Thorac Surg 76:1866–1872CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Macchiarini P, Chella A, Ducci F, Rossi B, Testi C, Bevilacqua G, Angeletti CA (1991) Neoadjuvant chemotherapy, surgery, and postoperative radiation therapy for invasive thymoma. Cancer 68:706–713CrossRef Macchiarini P, Chella A, Ducci F, Rossi B, Testi C, Bevilacqua G, Angeletti CA (1991) Neoadjuvant chemotherapy, surgery, and postoperative radiation therapy for invasive thymoma. Cancer 68:706–713CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Rea F, Sartori F, Loy M, Calabrò F, Fornasiero A, Daniele O, Altavilla G (1993) Chemotherapy and operation for invasive thymoma. J Thorac Cardiovasc Surg 106:543–549CrossRef Rea F, Sartori F, Loy M, Calabrò F, Fornasiero A, Daniele O, Altavilla G (1993) Chemotherapy and operation for invasive thymoma. J Thorac Cardiovasc Surg 106:543–549CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Wright CD (2006) Pleuro-pneumonectomy for the treatment of Masaoka stage IVa thymoma. Ann Thorac Surg 82:1234–1239CrossRef Wright CD (2006) Pleuro-pneumonectomy for the treatment of Masaoka stage IVa thymoma. Ann Thorac Surg 82:1234–1239CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Cardillo G, Carleo F, Giunti R, Lopergolo MG, Salvadori L, Massimi ARD et al (2010) Predictors of survival in patients with locally advanced thymoma and thymic carcinoma (Masaoka stages III and IVa). Eur J Cardiothorac Surg 37:819–823CrossRef Cardillo G, Carleo F, Giunti R, Lopergolo MG, Salvadori L, Massimi ARD et al (2010) Predictors of survival in patients with locally advanced thymoma and thymic carcinoma (Masaoka stages III and IVa). Eur J Cardiothorac Surg 37:819–823CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Wright CD, Wain JC, Wong DR, Donahue DM, Gaissert HA, Grillo HC, Mathisen DJ (2005) Predictors of recurrence in thymic tumors: importance of invasion, World Health Organization histology, and size. J Thorac Cardiovasc Surg 130:1413–1421CrossRef Wright CD, Wain JC, Wong DR, Donahue DM, Gaissert HA, Grillo HC, Mathisen DJ (2005) Predictors of recurrence in thymic tumors: importance of invasion, World Health Organization histology, and size. J Thorac Cardiovasc Surg 130:1413–1421CrossRef
Metadaten
Titel
Surgical and Oncological Outcomes in Locally Advanced Thymoma
verfasst von
Arvind Kumar
Mohan Venkatesh Pulle
Belal Bin Asaf
Ganesh Shivnani
Arun Maheshwari
Harsh Vardhan Puri
Sukhram Bishnoi
Publikationsdatum
29.09.2020
Verlag
Springer India
Erschienen in
Indian Journal of Surgical Oncology / Ausgabe 2/2021
Print ISSN: 0975-7651
Elektronische ISSN: 0976-6952
DOI
https://doi.org/10.1007/s13193-020-01215-2

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2021

Indian Journal of Surgical Oncology 2/2021 Zur Ausgabe

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Deutlich weniger Infektionen: Wundprotektoren schützen!

08.05.2024 Postoperative Wundinfektion Nachrichten

Der Einsatz von Wundprotektoren bei offenen Eingriffen am unteren Gastrointestinaltrakt schützt vor Infektionen im Op.-Gebiet – und dient darüber hinaus der besseren Sicht. Das bestätigt mit großer Robustheit eine randomisierte Studie im Fachblatt JAMA Surgery.

Chirurginnen und Chirurgen sind stark suizidgefährdet

07.05.2024 Suizid Nachrichten

Der belastende Arbeitsalltag wirkt sich negativ auf die psychische Gesundheit der Angehörigen ärztlicher Berufsgruppen aus. Chirurginnen und Chirurgen bilden da keine Ausnahme, im Gegenteil.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.