Skip to main content
Erschienen in: Clinical Journal of Gastroenterology 2/2024

05.01.2024 | Case Report

Takayasu’s arteritis associated with Crohn’s disease treated with infliximab

verfasst von: Hiroyuki Ariga, Yusuke Chino, Takeshi Ojima, Satoshi Suzuki, Kenta Okada, Junya Kashimura

Erschienen in: Clinical Journal of Gastroenterology | Ausgabe 2/2024

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

A 23-year-old woman presented with fever, diarrhea, bloody stools, and arthralgia that did not improve despite previous treatments and was diagnosed with Crohn’s disease. Remission was achieved after the introduction of infliximab, nutritional therapy, and 5-aminosalicylic acid treatment. However, the patient’s blood sedimentation rate remained elevated without symptom recurrence, except for abdominal pain in the following year. Aortic wall thickening in the thoracic descending aorta was also observed on computed tomography. Accumulation in the thoracic descending aorta and abdominal aorta was confirmed using positron emission tomography–computed tomography. The patient was diagnosed with Takayasu’s arteritis. The patient’s abdominal symptoms resolved, and her blood sedimentation rate normalized after steroid administration.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Hata A, Noda M, Moriwaki R, et al. Angiographic findings of Takayasu arteritis: new classification. Int J Cardiol. 1996;54(Suppl):S155–63.CrossRefPubMed Hata A, Noda M, Moriwaki R, et al. Angiographic findings of Takayasu arteritis: new classification. Int J Cardiol. 1996;54(Suppl):S155–63.CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat de Souza AW, de Carvalho JF. Diagnostic and classification criteria of Takayasu arteritis. J Autoimmun. 2014;48–49:79–83.CrossRefPubMed de Souza AW, de Carvalho JF. Diagnostic and classification criteria of Takayasu arteritis. J Autoimmun. 2014;48–49:79–83.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Yassinger S, Adelman R, Cantor D, et al. Association of inflammatory bowel disease and large vascular lesions. Gastroenterology. 1976;71:844–6.CrossRefPubMed Yassinger S, Adelman R, Cantor D, et al. Association of inflammatory bowel disease and large vascular lesions. Gastroenterology. 1976;71:844–6.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Reny JL, Paul JF, Lefèbvre C, et al. Association of Takayasu’s arteritis and Crohn’s disease. Results of a study on 44 Takayasu patients and review of the literature. Ann Med Interne (Paris). 2003;154:85–90.PubMed Reny JL, Paul JF, Lefèbvre C, et al. Association of Takayasu’s arteritis and Crohn’s disease. Results of a study on 44 Takayasu patients and review of the literature. Ann Med Interne (Paris). 2003;154:85–90.PubMed
7.
Zurück zum Zitat Farrant M, Mason JC, Wong NA, et al. Takayasu’s arteritis following Crohn’s disease in a young woman: any evidence for a common pathogenesis? World J Gastroenterol. 2008;14:4087–90.CrossRefPubMedPubMedCentral Farrant M, Mason JC, Wong NA, et al. Takayasu’s arteritis following Crohn’s disease in a young woman: any evidence for a common pathogenesis? World J Gastroenterol. 2008;14:4087–90.CrossRefPubMedPubMedCentral
8.
Zurück zum Zitat Kusunoki R, Ishihara S, Sato M, et al. rare case of Takayasu’s arteritis associated with Crohn’s disease. Intern Med. 2011;50:1581–5.CrossRefPubMed Kusunoki R, Ishihara S, Sato M, et al. rare case of Takayasu’s arteritis associated with Crohn’s disease. Intern Med. 2011;50:1581–5.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Yilmaz N, Can M, Alibaz-Oner F, et al. Clinically silent Crohn’s disease in a patient with Takayasu’s arteritis unresponsive to conventional therapies. Rheumatol Int. 2013;33:3091–3.CrossRefPubMed Yilmaz N, Can M, Alibaz-Oner F, et al. Clinically silent Crohn’s disease in a patient with Takayasu’s arteritis unresponsive to conventional therapies. Rheumatol Int. 2013;33:3091–3.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Pallone F, Monteleone G. Mechanisms of tissue damage in inflammatory bowel disease. Curr Opin Gastroenterol. 2001;17:307–12.CrossRefPubMed Pallone F, Monteleone G. Mechanisms of tissue damage in inflammatory bowel disease. Curr Opin Gastroenterol. 2001;17:307–12.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Terao C, Matsumura T, Yoshifuji H, et al. Takayasu arteritis and ulcerative colitis: high rate of co-occurrence and genetic overlap. Arthritis Rheumatol. 2015;67:2226–32.CrossRefPubMed Terao C, Matsumura T, Yoshifuji H, et al. Takayasu arteritis and ulcerative colitis: high rate of co-occurrence and genetic overlap. Arthritis Rheumatol. 2015;67:2226–32.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Akiyama S, Fujii T, Matsuoka K, et al. Endoscopic features and genetic background of inflammatory bowel disease complicated with Takayasu arteritis. J Gastroenterol Hepatol. 2017;32:1011–7.CrossRefPubMed Akiyama S, Fujii T, Matsuoka K, et al. Endoscopic features and genetic background of inflammatory bowel disease complicated with Takayasu arteritis. J Gastroenterol Hepatol. 2017;32:1011–7.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Simon S, Schittko G, Bösenberg H, et al. Fulminant course of a Takayasu’s arteritis and rare mesenteric arterial maninfestion. Z Rheumatol. 2006;65:522–6. Simon S, Schittko G, Bösenberg H, et al. Fulminant course of a Takayasu’s arteritis and rare mesenteric arterial maninfestion. Z Rheumatol. 2006;65:522–6.
14.
Zurück zum Zitat Tripathy NK, Gupta PC, Nityanand S. High TNF-alpha and low IL-2 producing T cells characterize active disease in Takayasu’s arteritis. Clin Immunol. 2006;118:154–8.CrossRefPubMed Tripathy NK, Gupta PC, Nityanand S. High TNF-alpha and low IL-2 producing T cells characterize active disease in Takayasu’s arteritis. Clin Immunol. 2006;118:154–8.CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Best WR, Becktel JM, Singleton JW, et al. Development of a Crohn’s disease activity index National cooperative Crohn’s disease study. Gastroenterology. 1976;70:439–44.CrossRefPubMed Best WR, Becktel JM, Singleton JW, et al. Development of a Crohn’s disease activity index National cooperative Crohn’s disease study. Gastroenterology. 1976;70:439–44.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Satsangi J, Silverberg MS, Vermeire S, et al. The Montreal classification of inflammatory bowel disease: controversies, consensus, and implications. Gut. 2006;55:749–53.CrossRefPubMedPubMedCentral Satsangi J, Silverberg MS, Vermeire S, et al. The Montreal classification of inflammatory bowel disease: controversies, consensus, and implications. Gut. 2006;55:749–53.CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
Zurück zum Zitat Sy A, Khalidi N, Dehghan N, et al. Vasculitis in patients with inflammatory bowel diseases: a study of 32 patients and systematic review of the literature. Semin Arthritis Rheum. 2016;45:475–82.CrossRefPubMed Sy A, Khalidi N, Dehghan N, et al. Vasculitis in patients with inflammatory bowel diseases: a study of 32 patients and systematic review of the literature. Semin Arthritis Rheum. 2016;45:475–82.CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Hall S, Barr W, Lie JT, et al. Takayasu’s arteritis. A study of 32 North American patients. Medicine. 1985;64:88–99.CrossRef Hall S, Barr W, Lie JT, et al. Takayasu’s arteritis. A study of 32 North American patients. Medicine. 1985;64:88–99.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Kerr GS, Hallahan CW, Giordano J, et al. Takayasu arteritis. Ann Intern Med. 1994;120:919–29.CrossRefPubMed Kerr GS, Hallahan CW, Giordano J, et al. Takayasu arteritis. Ann Intern Med. 1994;120:919–29.CrossRefPubMed
22.
Zurück zum Zitat Nakaoka Y, Isobe M, Tanaka Y, et al. Long-term efficacy and safety of tocilizumab in refractory Takayasu arteritis: final results of the randomized controlled phase 3 TAKT study. Rheumatology (Oxford). 2020;59:2427–34.CrossRefPubMed Nakaoka Y, Isobe M, Tanaka Y, et al. Long-term efficacy and safety of tocilizumab in refractory Takayasu arteritis: final results of the randomized controlled phase 3 TAKT study. Rheumatology (Oxford). 2020;59:2427–34.CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Domènech E, Garcia-Planella E, Olazábal A, et al. Abdominal aortitis associated with Crohn’s disease. Dig Dis Sci. 2005;50:1122–3.CrossRefPubMed Domènech E, Garcia-Planella E, Olazábal A, et al. Abdominal aortitis associated with Crohn’s disease. Dig Dis Sci. 2005;50:1122–3.CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Kellermayer R, Jain AK, Ferry G, et al. Clinical challenges and images in GI. Aortitis as a rare complication of Crohn’s disease. Gastroenterology. 2008;134:668–9.CrossRefPubMed Kellermayer R, Jain AK, Ferry G, et al. Clinical challenges and images in GI. Aortitis as a rare complication of Crohn’s disease. Gastroenterology. 2008;134:668–9.CrossRefPubMed
25.
26.
Zurück zum Zitat Katoh N, Kubota M, Shimojima Y, et al. Takayasu’s arteritis in a patient with Crohn’s disease: an unexpected association during infliximab therapy. Intern Med. 2010;49:179–82.CrossRefPubMed Katoh N, Kubota M, Shimojima Y, et al. Takayasu’s arteritis in a patient with Crohn’s disease: an unexpected association during infliximab therapy. Intern Med. 2010;49:179–82.CrossRefPubMed
27.
Zurück zum Zitat Ratuapli S, Mazlumzadeh M, Gurudu S, et al. Coexisting Crohn’s disease and Takayasu’s arteritis in two patients treated with Anti-TNF-α therapies. Case Rep Gastroenterol. 2010;4:35–40.CrossRefPubMedPubMedCentral Ratuapli S, Mazlumzadeh M, Gurudu S, et al. Coexisting Crohn’s disease and Takayasu’s arteritis in two patients treated with Anti-TNF-α therapies. Case Rep Gastroenterol. 2010;4:35–40.CrossRefPubMedPubMedCentral
28.
Zurück zum Zitat Osman M, Aaron S, Noga M, et al. Takayasu’s arteritis progression on anti-TNF biologics: a case series. Clin Rheumatol. 2011;30:703–6.CrossRefPubMed Osman M, Aaron S, Noga M, et al. Takayasu’s arteritis progression on anti-TNF biologics: a case series. Clin Rheumatol. 2011;30:703–6.CrossRefPubMed
29.
Zurück zum Zitat Miyakawa M, Tanaka H, Yamashita M, et al. A case of Takayasu’s arteritis detected in a patient with Crohn’s disease following infliximab treatment. Nihon Shokakibyo Gakkai Zasshi. 2016;113:1761–8.PubMed Miyakawa M, Tanaka H, Yamashita M, et al. A case of Takayasu’s arteritis detected in a patient with Crohn’s disease following infliximab treatment. Nihon Shokakibyo Gakkai Zasshi. 2016;113:1761–8.PubMed
30.
Zurück zum Zitat Talathi S, Mannion M, Colvin E, et al. Aortitis with an Aneurysm at initial presentation of Crohn disease. J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2018;67:e12–3.CrossRefPubMed Talathi S, Mannion M, Colvin E, et al. Aortitis with an Aneurysm at initial presentation of Crohn disease. J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2018;67:e12–3.CrossRefPubMed
31.
Zurück zum Zitat Takeuchi I, Kawai T, Nambu M, et al. X-linked inhibitor of apoptosis protein deficiency complicated with Crohn’s disease-like enterocolitis and Takayasu arteritis: a case report. Clin Immunol. 2020;217: 108495.CrossRefPubMed Takeuchi I, Kawai T, Nambu M, et al. X-linked inhibitor of apoptosis protein deficiency complicated with Crohn’s disease-like enterocolitis and Takayasu arteritis: a case report. Clin Immunol. 2020;217: 108495.CrossRefPubMed
32.
Zurück zum Zitat Kollen L, Werner O, Gavotto A. Uncommon cause of chest pain in a 9-year-old boy with Crohn’s disease. Gastroenterology. 2020;158:2055–7.CrossRefPubMed Kollen L, Werner O, Gavotto A. Uncommon cause of chest pain in a 9-year-old boy with Crohn’s disease. Gastroenterology. 2020;158:2055–7.CrossRefPubMed
33.
Zurück zum Zitat Polyakova I, Iannucci G, George R, et al. Simultaneous presentation of Crohn’s disease and Takayasu arteritis in a teenage patient. J Investig Med High Impact Case Rep. 2020;8:2324709620977317.PubMedPubMedCentral Polyakova I, Iannucci G, George R, et al. Simultaneous presentation of Crohn’s disease and Takayasu arteritis in a teenage patient. J Investig Med High Impact Case Rep. 2020;8:2324709620977317.PubMedPubMedCentral
Metadaten
Titel
Takayasu’s arteritis associated with Crohn’s disease treated with infliximab
verfasst von
Hiroyuki Ariga
Yusuke Chino
Takeshi Ojima
Satoshi Suzuki
Kenta Okada
Junya Kashimura
Publikationsdatum
05.01.2024
Verlag
Springer Nature Singapore
Erschienen in
Clinical Journal of Gastroenterology / Ausgabe 2/2024
Print ISSN: 1865-7257
Elektronische ISSN: 1865-7265
DOI
https://doi.org/10.1007/s12328-023-01904-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2024

Clinical Journal of Gastroenterology 2/2024 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Reizdarmsyndrom: Diäten wirksamer als Medikamente

29.04.2024 Reizdarmsyndrom Nachrichten

Bei Reizdarmsyndrom scheinen Diäten, wie etwa die FODMAP-arme oder die kohlenhydratreduzierte Ernährung, effektiver als eine medikamentöse Therapie zu sein. Das hat eine Studie aus Schweden ergeben, die die drei Therapieoptionen im direkten Vergleich analysierte.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Bei schweren Reaktionen auf Insektenstiche empfiehlt sich eine spezifische Immuntherapie

Insektenstiche sind bei Erwachsenen die häufigsten Auslöser einer Anaphylaxie. Einen wirksamen Schutz vor schweren anaphylaktischen Reaktionen bietet die allergenspezifische Immuntherapie. Jedoch kommt sie noch viel zu selten zum Einsatz.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.