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Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery 4/2022

21.10.2021 | Review Article

The hierarchy of different treatments for myogenous temporomandibular disorders: a systematic review and network meta-analysis of randomized clinical trials

verfasst von: Essam Ahmed Al-Moraissi, Paulo César Rodrigues Conti, Abdulmalik Alyahya, Khaled Alkebsi, Ahmed Elsharkawy, Nikolaos Christidis

Erschienen in: Oral and Maxillofacial Surgery | Ausgabe 4/2022

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Abstract

The best treatment modality for the management of painful temporomandibular disorders of muscular origin (M-TMD) with predictable outcomes based on solid evidence is still not well defined. Thus, the aim of this network meta-analysis (NMA) was to identify the best treatment for adult patients with M-TMD. An electronic search was undertaken from the inception of each database to August 2018, to identify randomized clinical trials (RCTs), which are comparing two or more of the following treatment modalities in patients with M-TMD: counseling therapy; occlusal appliances; manual therapy; laser therapy; dry needling; intramuscular injection of local anesthesia (LA) or botulinum toxin-A (BTX-A); muscle relaxants; hypnosis/relaxation therapy; oxidative ozone therapy; and placebo or no treatment. Primary outcome variables were the reduction of pain and mechanical sensitivity. The secondary outcome was the maximal mouth opening (MMO). The quality of evidence was rated according to Cochrane’s tool for assessing risk of bias. Standardized mean difference was used to analyze via frequentist network meta-analysis (NMA), using STATA software. 52 RCTs were included in this NMA. At the most follow up moments, manual therapy, counseling therapy, occlusal splints therapy, and needling using BTX-A or LA as well as dry needling significantly decreased post-treatment pain intensity in M-TMDs, when compared to placebo.  At short term (≤5 months), the four highest-ranked treatments for post-treatment pain reduction were manual therapy (83.5%, low quality evidence), ozone therapy (75.7%, very low quality evidence),counseling  therapy (71.2%, moderate quality), and occlusal appliances  (71.7%,moderate quality evidence). When intermediate term (≥6 months)was considered, BTX-A (85.8%, very low quality evidence) , counseling therapy(80%, low quality evidence), occlusal appliances  (62.8%, low quality evidence) and hypnosis (50.6%, very low quality evidence) were the four highest-ranked treatments.  This NMA reveals that manual therapy can be considered the most effective treatment for M-TMD, followed by counseling treatment, intramuscular injection of LA, and occlusal appliances  . However, considering the limitations of the studies included, and the scarce of strong evidence, the present findings should be interpreted cautiously.
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Metadaten
Titel
The hierarchy of different treatments for myogenous temporomandibular disorders: a systematic review and network meta-analysis of randomized clinical trials
verfasst von
Essam Ahmed Al-Moraissi
Paulo César Rodrigues Conti
Abdulmalik Alyahya
Khaled Alkebsi
Ahmed Elsharkawy
Nikolaos Christidis
Publikationsdatum
21.10.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Oral and Maxillofacial Surgery / Ausgabe 4/2022
Print ISSN: 1865-1550
Elektronische ISSN: 1865-1569
DOI
https://doi.org/10.1007/s10006-021-01009-y

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Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.