Skip to main content
Erschienen in: Obesity Surgery 3/2022

20.11.2021 | Original Contributions

Vitamin D and Calcium Status Among Adolescents with Morbid Obesity Undergoing Bariatric Surgery

verfasst von: Fahimeh Soheilipour, Negin Mahmoudi Hamidabad

Erschienen in: Obesity Surgery | Ausgabe 3/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Obesity is very prevalent among children and adolescents these days. Obese children are at increased risk of vitamin D and other micronutrient deficiencies. This risk is even higher in children and adolescents with morbid obesity who are candidates for bariatric surgery. Although multiple studies have studied the prevalence of vitamin D deficiency in adults undergoing bariatric surgery, studies are limited concerning adolescents in this regard. We aimed to study the prevalence of vitamin D deficiency and insufficiency and calcium status among morbidly obese children and adolescents.

Materials and Methods

A number of 96 adolescents (20 years old and younger) with morbid obesity (BMI ≥ 99% percentile), who were candidates for bariatric surgery, were enrolled in this study (from 2016 to 2018), and their serum vitamin D and calcium levels were measured.

Results

Sixty-four percent of the patients were vitamin D-deficient and 15.7% of them had insufficient levels of serum vitamin D. Only 20.2% of the children had sufficient serum vitamin D levels. Serum calcium levels were within the normal range among all of the patients. There was no significant relationship between age and sex with vitamin D levels.

Conclusion

Vitamin D deficiency is of very high prevalence among adolescents with morbid obesity.

Graphical abstract

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Lespessailles E, Toumi H. Vitamin D alteration associated with obesity and bariatric surgery. Exp Biol Med (Maywood). 2017;242(10):1086–94.CrossRef Lespessailles E, Toumi H. Vitamin D alteration associated with obesity and bariatric surgery. Exp Biol Med (Maywood). 2017;242(10):1086–94.CrossRef
2.
Zurück zum Zitat González-Gross M, Valtueña J, Breidenassel C, et al. Vitamin D status among adolescents in Europe: the Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence study. González-Gross M, Valtueña J, Breidenassel C, et al. Vitamin D status among adolescents in Europe: the Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence study.
3.
Zurück zum Zitat Khosravi-Boroujeni H, Sarrafzadegan N, Sadeghi M, et al. Prevalence and trends of vitamin D deficiency among Iranian adults: a longitudinal study from 2001–2013. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2017;63(5):284–90.CrossRef Khosravi-Boroujeni H, Sarrafzadegan N, Sadeghi M, et al. Prevalence and trends of vitamin D deficiency among Iranian adults: a longitudinal study from 2001–2013. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 2017;63(5):284–90.CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Mihrshahi S, Gow ML, Baur LA. Contemporary approaches to the prevention and management of paediatric obesity: an Australian focus. Med J Aust. 2018;209(6):267–74.CrossRef Mihrshahi S, Gow ML, Baur LA. Contemporary approaches to the prevention and management of paediatric obesity: an Australian focus. Med J Aust. 2018;209(6):267–74.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Olson ML, Maalouf NM, Oden JD. Vitamin D deficiency in obese children and its relationship to glucose homeostasis. J Clin Endocrinol Metab. 2012;97(1):279–85.CrossRef Olson ML, Maalouf NM, Oden JD. Vitamin D deficiency in obese children and its relationship to glucose homeostasis. J Clin Endocrinol Metab. 2012;97(1):279–85.CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Szlagatys-Sidorkiewicz A, Brzezinski M, Jankowska A. Long-term effects of vitamin D supplementation in vitamin D deficient obese children participating in an integrated weight-loss programme (a double-blind placebo-controlled study) - rationale for the study design. BMC Pediatr. 2017;17(1):97.CrossRef Szlagatys-Sidorkiewicz A, Brzezinski M, Jankowska A. Long-term effects of vitamin D supplementation in vitamin D deficient obese children participating in an integrated weight-loss programme (a double-blind placebo-controlled study) - rationale for the study design. BMC Pediatr. 2017;17(1):97.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Stein EM, Strain G, Sinha N, et al. Vitamin D insufficiency prior to bariatric surgery: risk factors and a pilot treatment study. Clin Endocrinol (Oxf). 2009;71(2):176–83.CrossRef Stein EM, Strain G, Sinha N, et al. Vitamin D insufficiency prior to bariatric surgery: risk factors and a pilot treatment study. Clin Endocrinol (Oxf). 2009;71(2):176–83.CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Bacci V, Silecchia G. Vitamin D status and supplementation in morbid obesity before and after bariatric surgery. Expert Rev Gastroenterol Hepatol. 2010;4(6):781–94.CrossRef Bacci V, Silecchia G. Vitamin D status and supplementation in morbid obesity before and after bariatric surgery. Expert Rev Gastroenterol Hepatol. 2010;4(6):781–94.CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Pannu PK, Zhao Y, Soares MJ. Reductions in body weight and percent fat mass increase the vitamin D status of obese subjects: a systematic review and metaregression analysis. Nutr Res. 2016;36(3):201–13.CrossRef Pannu PK, Zhao Y, Soares MJ. Reductions in body weight and percent fat mass increase the vitamin D status of obese subjects: a systematic review and metaregression analysis. Nutr Res. 2016;36(3):201–13.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Xanthakos SA. Nutritional deficiencies in obesity and after bariatric surgery. Pediatr Clin North Am. 2009;56(5):1105–21.CrossRef Xanthakos SA. Nutritional deficiencies in obesity and after bariatric surgery. Pediatr Clin North Am. 2009;56(5):1105–21.CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Rafraf M, Hasanabad SK, Jafarabadi MA. Vitamin D status and its relationship with metabolic syndrome risk factors among adolescent girls in Boukan. Iran Public Health Nutr. 2014;17(4):803–9.CrossRef Rafraf M, Hasanabad SK, Jafarabadi MA. Vitamin D status and its relationship with metabolic syndrome risk factors among adolescent girls in Boukan. Iran Public Health Nutr. 2014;17(4):803–9.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Roth CL, Elfers C, Kratz M, et al. Vitamin d deficiency in obese children and its relationship to insulin resistance and adipokines. J Obes. 2011;2011:495101.CrossRef Roth CL, Elfers C, Kratz M, et al. Vitamin d deficiency in obese children and its relationship to insulin resistance and adipokines. J Obes. 2011;2011:495101.CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Mansouri M, Abasi R, Nasiri M, et al. Association of vitamin D status with metabolic syndrome and its components: a cross-sectional study in a population of high educated Iranian adults. Diabetes Metab Syndr. 2018;12(3):393–8.CrossRef Mansouri M, Abasi R, Nasiri M, et al. Association of vitamin D status with metabolic syndrome and its components: a cross-sectional study in a population of high educated Iranian adults. Diabetes Metab Syndr. 2018;12(3):393–8.CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Mantziari S, Duvoisin C, Demartines N, et al. [Long-term results (>/= 10 years) after bariatric surgery: review of the literature]. Rev Med Suisse. 2018;14(599):636–40.PubMed Mantziari S, Duvoisin C, Demartines N, et al. [Long-term results (>/= 10 years) after bariatric surgery: review of the literature]. Rev Med Suisse. 2018;14(599):636–40.PubMed
15.
Zurück zum Zitat Hanafy AS, Elkatawy HA. Beneficial effects of vitamin D on insulin sensitivity, blood pressure, abdominal subcutaneous fat thickness, and weight loss in refractory obesity. Clin Diabetes. 2018;36(3):217–25.CrossRef Hanafy AS, Elkatawy HA. Beneficial effects of vitamin D on insulin sensitivity, blood pressure, abdominal subcutaneous fat thickness, and weight loss in refractory obesity. Clin Diabetes. 2018;36(3):217–25.CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Chernoguz A, Chwals WJ. Bariatric surgery needs a seat at the children’s table: bridging the perception and reality of the role of bariatric surgery in the treatment of obesity in adolescents. Clin Ther. 2018;40(10):1648–54.CrossRef Chernoguz A, Chwals WJ. Bariatric surgery needs a seat at the children’s table: bridging the perception and reality of the role of bariatric surgery in the treatment of obesity in adolescents. Clin Ther. 2018;40(10):1648–54.CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Schilling PL, Davis MM, Albanese CT, et al. National trends in adolescent bariatric surgical procedures and implications for surgical centers of excellence. J Am Coll Surg. 2008;206(1):1–12.CrossRef Schilling PL, Davis MM, Albanese CT, et al. National trends in adolescent bariatric surgical procedures and implications for surgical centers of excellence. J Am Coll Surg. 2008;206(1):1–12.CrossRef
18.
Zurück zum Zitat da Rosa CL, Dames Olivieri Saubermann AP, Jacqueline J, et al. Routine supplementation does not warrant the nutritional status of vitamin d adequate after gastric bypass Roux-en-Y. Nutr Hosp. 2013;28(1):169–72.PubMed da Rosa CL, Dames Olivieri Saubermann AP, Jacqueline J, et al. Routine supplementation does not warrant the nutritional status of vitamin d adequate after gastric bypass Roux-en-Y. Nutr Hosp. 2013;28(1):169–72.PubMed
19.
Zurück zum Zitat Obispo Entrenas A, Legupin Tubio D, Lucena Navarro F, et al. Relationship between vitamin D deficiency and the components of metabolic syndrome in patients with morbid obesity, before and 1 year after laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass or sleeve gastrectomy. Obes Surg. 2017;27(5):1222–8.CrossRef Obispo Entrenas A, Legupin Tubio D, Lucena Navarro F, et al. Relationship between vitamin D deficiency and the components of metabolic syndrome in patients with morbid obesity, before and 1 year after laparoscopic Roux-en-Y gastric bypass or sleeve gastrectomy. Obes Surg. 2017;27(5):1222–8.CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Vivan MA, Kops NL, Fülber ER, et al. Prevalence of vitamin D depletion, and associated factors, among patients undergoing bariatric surgery in Southern Brazil. Obes Surg. 2019;29(10):3179–87.CrossRef Vivan MA, Kops NL, Fülber ER, et al. Prevalence of vitamin D depletion, and associated factors, among patients undergoing bariatric surgery in Southern Brazil. Obes Surg. 2019;29(10):3179–87.CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Himbert C, Ose J, Delphan M, et al. A systematic review of the interrelation between diet- and surgery-induced weight loss and vitamin D status. Nutr Res. 2017;38:13–26.CrossRef Himbert C, Ose J, Delphan M, et al. A systematic review of the interrelation between diet- and surgery-induced weight loss and vitamin D status. Nutr Res. 2017;38:13–26.CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Elhag W, El Ansari W, Abdulrazzaq S, et al. Evolution of 29 anthropometric, nutritional, and cardiometabolic parameters among morbidly obese adolescents 2 years post sleeve gastrectomy. Obes Surg. 2018;28(2):474–82.CrossRef Elhag W, El Ansari W, Abdulrazzaq S, et al. Evolution of 29 anthropometric, nutritional, and cardiometabolic parameters among morbidly obese adolescents 2 years post sleeve gastrectomy. Obes Surg. 2018;28(2):474–82.CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Luger M, Kruschitz R, Kienbacher C, et al. Vitamin D3 loading is superior to conventional supplementation after weight loss surgery in vitamin D-deficient morbidly obese patients: a double-blind randomized placebo-controlled trial. Obes Surg. 2017;27(5):1196–207.CrossRef Luger M, Kruschitz R, Kienbacher C, et al. Vitamin D3 loading is superior to conventional supplementation after weight loss surgery in vitamin D-deficient morbidly obese patients: a double-blind randomized placebo-controlled trial. Obes Surg. 2017;27(5):1196–207.CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Bandstein M, Schultes B, Ernst B, et al. The role of FTO and vitamin D for the weight loss effect of Roux-en-Y gastric bypass surgery in obese patients. Obes Surg. 2015;25(11):2071–7.CrossRef Bandstein M, Schultes B, Ernst B, et al. The role of FTO and vitamin D for the weight loss effect of Roux-en-Y gastric bypass surgery in obese patients. Obes Surg. 2015;25(11):2071–7.CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Schaaf C, Gugenheim J. Impact of preoperative serum vitamin D level on postoperative complications and excess weight loss after gastric bypass. Obes Surg. 2017;27(8):1982–5.CrossRef Schaaf C, Gugenheim J. Impact of preoperative serum vitamin D level on postoperative complications and excess weight loss after gastric bypass. Obes Surg. 2017;27(8):1982–5.CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Censani M, Stein EM, Shane E, et al. Vitamin D deficiency is prevalent in morbidly obese adolescents prior to bariatric surgery. ISRN Obes. 2013;2013:284516.PubMedPubMedCentral Censani M, Stein EM, Shane E, et al. Vitamin D deficiency is prevalent in morbidly obese adolescents prior to bariatric surgery. ISRN Obes. 2013;2013:284516.PubMedPubMedCentral
27.
Zurück zum Zitat Sayadi Shahraki M, Khalili N, Yousefvand S, et al. Severe obesity and vitamin D deficiency treatment options before bariatric surgery: a randomized clinical trial. Surg Obes Relat Dis. 2019;15(9):1604–11.CrossRef Sayadi Shahraki M, Khalili N, Yousefvand S, et al. Severe obesity and vitamin D deficiency treatment options before bariatric surgery: a randomized clinical trial. Surg Obes Relat Dis. 2019;15(9):1604–11.CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Pereira-Santos M, Costa PR, Assis AM, et al. Obesity and vitamin D deficiency: a systematic review and meta-analysis. Obes Rev. 2015;16(4):341–9.CrossRef Pereira-Santos M, Costa PR, Assis AM, et al. Obesity and vitamin D deficiency: a systematic review and meta-analysis. Obes Rev. 2015;16(4):341–9.CrossRef
29.
Zurück zum Zitat Turer CB, Lin H, Flores G. Prevalence of vitamin D deficiency among overweight and obese US children. Pediatrics. 2013;131(1):e152–61.CrossRef Turer CB, Lin H, Flores G. Prevalence of vitamin D deficiency among overweight and obese US children. Pediatrics. 2013;131(1):e152–61.CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Gutiérrez-Medina S, Gavela-Pérez T, Domínguez-Garrido MN, et al. High prevalence of vitamin D deficiency among spanish obese children and adolescents. An Pediatr (Barc). 2014;80(4):229–35.CrossRef Gutiérrez-Medina S, Gavela-Pérez T, Domínguez-Garrido MN, et al. High prevalence of vitamin D deficiency among spanish obese children and adolescents. An Pediatr (Barc). 2014;80(4):229–35.CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Lopez EH, Munie S, Higgins R, et al. Morbidity and mortality after bariatric surgery in adolescents versus adults. J Surg Res. 2020;256:180–6.CrossRef Lopez EH, Munie S, Higgins R, et al. Morbidity and mortality after bariatric surgery in adolescents versus adults. J Surg Res. 2020;256:180–6.CrossRef
Metadaten
Titel
Vitamin D and Calcium Status Among Adolescents with Morbid Obesity Undergoing Bariatric Surgery
verfasst von
Fahimeh Soheilipour
Negin Mahmoudi Hamidabad
Publikationsdatum
20.11.2021
Verlag
Springer US
Erschienen in
Obesity Surgery / Ausgabe 3/2022
Print ISSN: 0960-8923
Elektronische ISSN: 1708-0428
DOI
https://doi.org/10.1007/s11695-021-05809-9

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2022

Obesity Surgery 3/2022 Zur Ausgabe

Häusliche Gewalt in der orthopädischen Notaufnahme oft nicht erkannt

28.05.2024 Häusliche Gewalt Nachrichten

In der Notaufnahme wird die Chance, Opfer von häuslicher Gewalt zu identifizieren, von Orthopäden und Orthopädinnen offenbar zu wenig genutzt. Darauf deuten die Ergebnisse einer Fragebogenstudie an der Sahlgrenska-Universität in Schweden hin.

Fehlerkultur in der Medizin – Offenheit zählt!

28.05.2024 Fehlerkultur Podcast

Darüber reden und aus Fehlern lernen, sollte das Motto in der Medizin lauten. Und zwar nicht nur im Sinne der Patientensicherheit. Eine negative Fehlerkultur kann auch die Behandelnden ernsthaft krank machen, warnt Prof. Dr. Reinhard Strametz. Ein Plädoyer und ein Leitfaden für den offenen Umgang mit kritischen Ereignissen in Medizin und Pflege.

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

TAVI versus Klappenchirurgie: Neue Vergleichsstudie sorgt für Erstaunen

21.05.2024 TAVI Nachrichten

Bei schwerer Aortenstenose und obstruktiver KHK empfehlen die Leitlinien derzeit eine chirurgische Kombi-Behandlung aus Klappenersatz plus Bypass-OP. Diese Empfehlung wird allerdings jetzt durch eine aktuelle Studie infrage gestellt – mit überraschender Deutlichkeit.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.