Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery 6/2021

17.03.2021 | Original Paper

Submental flap: no longer a sinister flap—technique and long-term oncological outcomes

verfasst von: Prasanth Penumadu, Pavneet Kohli, Meethale Thiruvoth Friji, Saheer Neduvanchery

Erschienen in: European Journal of Plastic Surgery | Ausgabe 6/2021

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Submental flap is an important addition to the armamentarium of the head and neck surgeon, due to its simple technique. However, its popularity has failed to lift off due to its alleged inferior oncological outcomes and presumed precarious blood supply. This study aimed to report the technique and long-term oncological outcomes of this under-appreciated flap.

Methods

A total of 38 patients with oral cavity cancers were included in the study 2012 to August 2019 in a tertiary care referral hospital. Submental island flap was utilised for the reconstruction of the soft-tissue defect in each patient. The site and stage of the tumour, type of resection, were recorded and the patients were followed up to assess the status of the flap and its donor site and the oncologic outcomes.

Results

There were 23 men and 15 women, with a mean ageof 56.94 (39–73) years . All, but one patient, underwent neck dissection. The median lymph node yield was 18. The median follow-up of the cohort was 38.15 months (7.2–96.3months).

Conclusions

The submental flap is a dependable option for oral cancer reconstruction in carefully selected cases, with acceptable morbidity and long-term oncological results.
Level of evidence: Level IV, therapeutic study.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Daniel RK, Taylor GI (1973) Distant transfer of an island flap by microvascular anastomoses: a clinical technique. Plast Reconstr Surg 52(2):111–117CrossRef Daniel RK, Taylor GI (1973) Distant transfer of an island flap by microvascular anastomoses: a clinical technique. Plast Reconstr Surg 52(2):111–117CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Futran ND, Mendez E (2006) Developments in reconstruction of midface and maxilla. Lancet Oncol 7(3):249–258CrossRef Futran ND, Mendez E (2006) Developments in reconstruction of midface and maxilla. Lancet Oncol 7(3):249–258CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Ariyan S (1979) The pectoralis major myocutaneous flap: a versatile flap for reconstruction in the head and neck. Plast Reconstr Surg 63(1):73–81CrossRef Ariyan S (1979) The pectoralis major myocutaneous flap: a versatile flap for reconstruction in the head and neck. Plast Reconstr Surg 63(1):73–81CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Apostolakis LW, Funk GF, Urdaneta LF, McCulloch TM, Jeyapalan MM (2001) Midface reconstruction: surgical reconstruction versus prosthesis. Head Neck 23(1):48–58CrossRef Apostolakis LW, Funk GF, Urdaneta LF, McCulloch TM, Jeyapalan MM (2001) Midface reconstruction: surgical reconstruction versus prosthesis. Head Neck 23(1):48–58CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Suh JD, Sercarz JA, Abemayor E, Calcaterra TC, Rawnsley JD, Alam D, Blackwell KE (2004) Analysis of outcome and complications in 400 cases of microvascular head and neck reconstruction. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 130(8):962–966CrossRef Suh JD, Sercarz JA, Abemayor E, Calcaterra TC, Rawnsley JD, Alam D, Blackwell KE (2004) Analysis of outcome and complications in 400 cases of microvascular head and neck reconstruction. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 130(8):962–966CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Singh B (1999) Factors associated with complications in microvascular reconstruction of head and neck defects. Plast Reconstr Surg 103(2):403–411CrossRef Singh B (1999) Factors associated with complications in microvascular reconstruction of head and neck defects. Plast Reconstr Surg 103(2):403–411CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Disa JJ, Pusic AL, Hidalgo DA, Cordeiro PG (2003) Microvascular reconstruction of the hypopharynx: defect classification, treatment algorithm, and functional outcome based on 165 consecutive cases. Plast Reconstr Surg 111(2):652–660CrossRef Disa JJ, Pusic AL, Hidalgo DA, Cordeiro PG (2003) Microvascular reconstruction of the hypopharynx: defect classification, treatment algorithm, and functional outcome based on 165 consecutive cases. Plast Reconstr Surg 111(2):652–660CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Mahieu R, Colletti G, Bonomo P et al (2016) Ricostruzioni del distretto testa collo con lembi peduncolati nell’era dei lembi liberi. Acta Otorhinolaryngol Ital 36(6):459–468CrossRef Mahieu R, Colletti G, Bonomo P et al (2016) Ricostruzioni del distretto testa collo con lembi peduncolati nell’era dei lembi liberi. Acta Otorhinolaryngol Ital 36(6):459–468CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Martin D, Pascal JF, Baudet J, Mondie JM, Farhat BJ, Athoum A, le Gaillard P, Peri G (1993) The submental island flap: a new donor site anatomy and clinical applications as a free or pedicled flap. Plast Reconstr Surg 92(5):867–873CrossRef Martin D, Pascal JF, Baudet J, Mondie JM, Farhat BJ, Athoum A, le Gaillard P, Peri G (1993) The submental island flap: a new donor site anatomy and clinical applications as a free or pedicled flap. Plast Reconstr Surg 92(5):867–873CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Pistre V, Pelissier P, Martin D, Lim A, Baudet J (2001) Ten years of experience wih the submental flap. Plast Reconstr Surg 108(6):1576–1581CrossRef Pistre V, Pelissier P, Martin D, Lim A, Baudet J (2001) Ten years of experience wih the submental flap. Plast Reconstr Surg 108(6):1576–1581CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Chow TL, Chan TTF, Chow TK, Fung SC, Lam SH (2007) Reconstruction with submental flap for aggressive orofacial cancer. Plast Reconstr Surg 120(2):431–436CrossRef Chow TL, Chan TTF, Chow TK, Fung SC, Lam SH (2007) Reconstruction with submental flap for aggressive orofacial cancer. Plast Reconstr Surg 120(2):431–436CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Sebastian P, Thomas S, Varghese BT, Iype EM, Balagopal PG, Mathew PC (2008) The submental island flap for reconstruction of intraoral defects in oral cancer patients. Oral Oncol 44(11):1014–1018CrossRef Sebastian P, Thomas S, Varghese BT, Iype EM, Balagopal PG, Mathew PC (2008) The submental island flap for reconstruction of intraoral defects in oral cancer patients. Oral Oncol 44(11):1014–1018CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Genden EM, Buchbinder D, Urken ML (2004) The submental island flap for palatal reconstruction: a novel technique. J Oral Maxillofac Surg 62(3):387–390CrossRef Genden EM, Buchbinder D, Urken ML (2004) The submental island flap for palatal reconstruction: a novel technique. J Oral Maxillofac Surg 62(3):387–390CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Demir Z, Kurtay A, Şahin Ü, Velidedeoǧlu H, Çelebioǧlu S (2003) Hair-bearing submental artery island flap for reconstruction of mustache and beard. Plast Reconstr Surg 112(2):423–429CrossRef Demir Z, Kurtay A, Şahin Ü, Velidedeoǧlu H, Çelebioǧlu S (2003) Hair-bearing submental artery island flap for reconstruction of mustache and beard. Plast Reconstr Surg 112(2):423–429CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Kim JT, Kim SK, Koshima I, Moriguchi T (2002) An anatomic study and clinical applications of the reversed submental perforator-based island flap. Plast Reconstr Surg 109(7):2204–2210CrossRef Kim JT, Kim SK, Koshima I, Moriguchi T (2002) An anatomic study and clinical applications of the reversed submental perforator-based island flap. Plast Reconstr Surg 109(7):2204–2210CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Amin AA, Sakkary MA, Khalil AA, Rifaat MA, Zayed SB (2011) The submental flap for oral cavity reconstruction: extended indications and technical refinements. Head Neck Oncol 3(1):51CrossRef Amin AA, Sakkary MA, Khalil AA, Rifaat MA, Zayed SB (2011) The submental flap for oral cavity reconstruction: extended indications and technical refinements. Head Neck Oncol 3(1):51CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Rahpeyma A, Khajehahmadi S (2014) Submental artery island flap in intraoral reconstruction: a review. J Cranio-Maxillofacial Surg 42(6):983–989CrossRef Rahpeyma A, Khajehahmadi S (2014) Submental artery island flap in intraoral reconstruction: a review. J Cranio-Maxillofacial Surg 42(6):983–989CrossRef
20.
Zurück zum Zitat Faisal M, Adeel M, Riaz S, Anwar A, Rashid A, Usman S, Jamshed A, Hussain R (2018) The submental island flap in head and neck cancer. Ann Maxillofac Surg 8(2):287–291CrossRef Faisal M, Adeel M, Riaz S, Anwar A, Rashid A, Usman S, Jamshed A, Hussain R (2018) The submental island flap in head and neck cancer. Ann Maxillofac Surg 8(2):287–291CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Abouchadi A, Capon-Degardin N, Patenôtre P, Martinot-Duquennoy V, Pellerin P (2007) The submental flap in facial reconstruction: advantages and limitations. J Oral Maxillofac Surg 65(5):863–869CrossRef Abouchadi A, Capon-Degardin N, Patenôtre P, Martinot-Duquennoy V, Pellerin P (2007) The submental flap in facial reconstruction: advantages and limitations. J Oral Maxillofac Surg 65(5):863–869CrossRef
22.
Zurück zum Zitat Rahpeyma A, Khajehahmadi S (2014) Submental artery island flap in intraoral reconstruction: a review. J Craniomaxillofac Surg 42(6):983–989CrossRef Rahpeyma A, Khajehahmadi S (2014) Submental artery island flap in intraoral reconstruction: a review. J Craniomaxillofac Surg 42(6):983–989CrossRef
23.
Zurück zum Zitat Sterne GD, Januszkiewicz JS, Hall PN, Bardsley AF (1996) The submental island flap. Br J Plast Surg 49(2):85–89CrossRef Sterne GD, Januszkiewicz JS, Hall PN, Bardsley AF (1996) The submental island flap. Br J Plast Surg 49(2):85–89CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Merten SL, Jiang RP, Caminer D (2002) The submental artery island flap for head and neck reconstruction. ANZ J Surg 72(2):121–124CrossRef Merten SL, Jiang RP, Caminer D (2002) The submental artery island flap for head and neck reconstruction. ANZ J Surg 72(2):121–124CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Pradhan P, Samal S, Samal DK, Preetam C, Parida PK (2019) Submental island flap reconstruction for carcinoma of the oral cavity: experience in 30 cases. World J Otorhinolaryngol - Head Neck Surg 5(2):65–70CrossRef Pradhan P, Samal S, Samal DK, Preetam C, Parida PK (2019) Submental island flap reconstruction for carcinoma of the oral cavity: experience in 30 cases. World J Otorhinolaryngol - Head Neck Surg 5(2):65–70CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Parmar PS, Goldstein DP (2009) The submental island flap in head and neck reconstruction. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg 17(4):263–266CrossRef Parmar PS, Goldstein DP (2009) The submental island flap in head and neck reconstruction. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg 17(4):263–266CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Howard BE, Nagel TH, Donald CB, Hinni ML, Hayden RE. Oncologic safety of the submental flap for reconstruction in oral cavity malignancies. In: Otolaryngology - Head and Neck Surgery (United States). Vol 150. Mosby Inc.; 2014:558-562. https://doi.org/10.1177/0194599814520687 Howard BE, Nagel TH, Donald CB, Hinni ML, Hayden RE. Oncologic safety of the submental flap for reconstruction in oral cavity malignancies. In: Otolaryngology - Head and Neck Surgery (United States). Vol 150. Mosby Inc.; 2014:558-562. https://​doi.​org/​10.​1177/​0194599814520687​
28.
Zurück zum Zitat Paydarfar JA, Patel UA (2011) Submental island pedicled flap vs radial forearm free flap for oral reconstruction: comparison of outcomes. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 137(1):82–87CrossRef Paydarfar JA, Patel UA (2011) Submental island pedicled flap vs radial forearm free flap for oral reconstruction: comparison of outcomes. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 137(1):82–87CrossRef
29.
Zurück zum Zitat McLean JN, Carlson GW, Losken A (2010) The pectoralis major myocutaneous flap revisited: a reliable technique for head and neck reconstruction. Ann Plast Surg 64(5):570–573 McLean JN, Carlson GW, Losken A (2010) The pectoralis major myocutaneous flap revisited: a reliable technique for head and neck reconstruction. Ann Plast Surg 64(5):570–573
Metadaten
Titel
Submental flap: no longer a sinister flap—technique and long-term oncological outcomes
verfasst von
Prasanth Penumadu
Pavneet Kohli
Meethale Thiruvoth Friji
Saheer Neduvanchery
Publikationsdatum
17.03.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
European Journal of Plastic Surgery / Ausgabe 6/2021
Print ISSN: 0930-343X
Elektronische ISSN: 1435-0130
DOI
https://doi.org/10.1007/s00238-021-01807-3

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2021

European Journal of Plastic Surgery 6/2021 Zur Ausgabe

Wie erfolgreich ist eine Re-Ablation nach Rezidiv?

23.04.2024 Ablationstherapie Nachrichten

Nach der Katheterablation von Vorhofflimmern kommt es bei etwa einem Drittel der Patienten zu Rezidiven, meist binnen eines Jahres. Wie sich spätere Rückfälle auf die Erfolgschancen einer erneuten Ablation auswirken, haben Schweizer Kardiologen erforscht.

Hinter dieser Appendizitis steckte ein Erreger

23.04.2024 Appendizitis Nachrichten

Schmerzen im Unterbauch, aber sonst nicht viel, was auf eine Appendizitis hindeutete: Ein junger Mann hatte Glück, dass trotzdem eine Laparoskopie mit Appendektomie durchgeführt und der Wurmfortsatz histologisch untersucht wurde.

Mehr Schaden als Nutzen durch präoperatives Aussetzen von GLP-1-Agonisten?

23.04.2024 Operationsvorbereitung Nachrichten

Derzeit wird empfohlen, eine Therapie mit GLP-1-Rezeptoragonisten präoperativ zu unterbrechen. Eine neue Studie nährt jedoch Zweifel an der Notwendigkeit der Maßnahme.

Ureterstriktur: Innovative OP-Technik bewährt sich

19.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Die Ureterstriktur ist eine relativ seltene Komplikation, trotzdem bedarf sie einer differenzierten Versorgung. In komplexen Fällen wird dies durch die roboterassistierte OP-Technik gewährleistet. Erste Resultate ermutigen.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.