Skip to main content
Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease 11/2015

01.11.2015 | Original Article

Does an enhanced recovery programme add value to laparoscopic colorectal resections?

verfasst von: P. K. Dhruva Rao, S. Howells, P. N. Haray

Erschienen in: International Journal of Colorectal Disease | Ausgabe 11/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Enhanced recovery programmes (ERP) are now becoming integral to the management of patients undergoing colorectal resection. The benefits of ERP in patients undergoing open colorectal resections have been well recognized; however, the value of ERP in patients undergoing laparoscopic resections is still uncertain. This study was undertaken to assess the impact of ERP in our unit where nearly 90 % of elective colorectal resections are performed laparoscopically.

Methods

A prospectively maintained database of all patients undergoing colorectal resections between Jan 2008 to December 2012 was analysed. The ERP programme was introduced in Aug 2010. The primary outcome measure was post-operative length of stay. Secondary outcome measures were post-operative morbidity and mortality.

Results

A total of 506 patients underwent major colorectal resections in the study period (282 patients since introduction of ERP). There were no demographic differences between the pre-ERP and post-ERP groups of patients. The median length of stay prior to the introduction of ERP was 6 days (right-sided resections = 6, left-sided resections = 7.5 and rectal resections = 5.5). For post-ERP, the median length of stay was 5 days (right = 5.5, left = 5 and rectal = 4). Patients who had their laparoscopic procedure converted to open had a course similar to open resections. The morbidity and mortality was lesser in the ERP group but did not reach statistical significance.

Conclusion

The introduction of an ERP adds additional value in laparoscopic colorectal resections, with further reductions in morbidity and length of stay.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Gustafsson UO, Scott MJ, Schwenk W, Demartines N, Roulin D, Francis N, McNaught CE, MacFie J, Liberman AS, Soop M, Hill A, Kennedy RH, Lobo DN, Fearon K, Ljungqvist O (2013) Guidelines for perioperative care in elective colonic surgery: enhanced recovery after surgery (ERAS) society recommendations. World J Surg 37:295–284. doi:10.1007/s00268-012-1772-0 CrossRef Gustafsson UO, Scott MJ, Schwenk W, Demartines N, Roulin D, Francis N, McNaught CE, MacFie J, Liberman AS, Soop M, Hill A, Kennedy RH, Lobo DN, Fearon K, Ljungqvist O (2013) Guidelines for perioperative care in elective colonic surgery: enhanced recovery after surgery (ERAS) society recommendations. World J Surg 37:295–284. doi:10.​1007/​s00268-012-1772-0 CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Nygren J, Thacker J, Carli F, Fearon KCH, Norderval S, Lobo DN, Ljungqvist O, Soop M, Ramirez J (2013) Guidelines for perioperative care in elective rectal/pelvic surgery: enhanced recovery after surgery (ERAS) society recommendations. World J Surg 37:285–305. doi:10.1007/s00268-012-1787-6 CrossRefPubMed Nygren J, Thacker J, Carli F, Fearon KCH, Norderval S, Lobo DN, Ljungqvist O, Soop M, Ramirez J (2013) Guidelines for perioperative care in elective rectal/pelvic surgery: enhanced recovery after surgery (ERAS) society recommendations. World J Surg 37:285–305. doi:10.​1007/​s00268-012-1787-6 CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Guillou PJ, Quirke P, Thorpe H, Walker J, Jayne DG, Smith AMH, Heath RM, Brown JM, MRC CLASICC trial group (2005) Short-term endpoints of conventional versus laparoscopic assisted surgery in patients with colorectal cancer (MRC CLASICC trial): multi-centre, randomised controlled trial. Lancet 365:1718–1726. doi:10.1016/S0140-6736(05)66545-2 CrossRefPubMed Guillou PJ, Quirke P, Thorpe H, Walker J, Jayne DG, Smith AMH, Heath RM, Brown JM, MRC CLASICC trial group (2005) Short-term endpoints of conventional versus laparoscopic assisted surgery in patients with colorectal cancer (MRC CLASICC trial): multi-centre, randomised controlled trial. Lancet 365:1718–1726. doi:10.​1016/​S0140-6736(05)66545-2 CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Dhruva Rao PK, Shah P, Haray P (2013) The stepwise approach to laparoscopic colorectal resection - making training safer. Color Dis 15(Suppl 3):31 Dhruva Rao PK, Shah P, Haray P (2013) The stepwise approach to laparoscopic colorectal resection - making training safer. Color Dis 15(Suppl 3):31
9.
Zurück zum Zitat Vlug MS, Wind J, Hollmann MW, Ubbink DT, Cense HA, Engel AF, Gerhards MF, van Wagensveld BA, van der Zaag ES, van Geloven AA, Sprangers MA, Cuesta MA, Bemelman WA, LAFA study group (2011) Laparoscopy in combination with fast track multimodal management is the best perioperative strategy in patients undergoing colonic surgery: a randomized clinical trial (LAFA-study). Ann Surg 254:868–875. doi:10.1097/SLA.0b013e31821fd1ce CrossRefPubMed Vlug MS, Wind J, Hollmann MW, Ubbink DT, Cense HA, Engel AF, Gerhards MF, van Wagensveld BA, van der Zaag ES, van Geloven AA, Sprangers MA, Cuesta MA, Bemelman WA, LAFA study group (2011) Laparoscopy in combination with fast track multimodal management is the best perioperative strategy in patients undergoing colonic surgery: a randomized clinical trial (LAFA-study). Ann Surg 254:868–875. doi:10.​1097/​SLA.​0b013e31821fd1ce​ CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Khreiss W, Huebner M, Cima RR, Dozois ER, Chua HK, Pemberton JH, Harmsen WS, Larson DW (2014) Improving conventional recovery with enhanced recovery in minimally invasive surgery for rectal cancer. Dis Colon Rectum 57(5):557–563. doi:10.1097/DCR.0000000000000101 CrossRefPubMed Khreiss W, Huebner M, Cima RR, Dozois ER, Chua HK, Pemberton JH, Harmsen WS, Larson DW (2014) Improving conventional recovery with enhanced recovery in minimally invasive surgery for rectal cancer. Dis Colon Rectum 57(5):557–563. doi:10.​1097/​DCR.​0000000000000101​ CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Dhruva Rao PK, Howells S, Haray P (2014) Enhanced recovery programme implementation – does a dedicated specialist nurse practitioner improve compliance? Color Dis 16(Suppl 2):79 Dhruva Rao PK, Howells S, Haray P (2014) Enhanced recovery programme implementation – does a dedicated specialist nurse practitioner improve compliance? Color Dis 16(Suppl 2):79
Metadaten
Titel
Does an enhanced recovery programme add value to laparoscopic colorectal resections?
verfasst von
P. K. Dhruva Rao
S. Howells
P. N. Haray
Publikationsdatum
01.11.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Journal of Colorectal Disease / Ausgabe 11/2015
Print ISSN: 0179-1958
Elektronische ISSN: 1432-1262
DOI
https://doi.org/10.1007/s00384-015-2320-9

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2015

International Journal of Colorectal Disease 11/2015 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Real-World-Daten sprechen eher für Dupilumab als für Op.

14.05.2024 Rhinosinusitis Nachrichten

Zur Behandlung schwerer Formen der chronischen Rhinosinusitis mit Nasenpolypen (CRSwNP) stehen seit Kurzem verschiedene Behandlungsmethoden zur Verfügung, darunter Biologika, wie Dupilumab, und die endoskopische Sinuschirurgie (ESS). Beim Vergleich der beiden Therapieoptionen war Dupilumab leicht im Vorteil.

Vorsicht, erhöhte Blutungsgefahr nach PCI!

10.05.2024 Koronare Herzerkrankung Nachrichten

Nach PCI besteht ein erhöhtes Blutungsrisiko, wenn die Behandelten eine verminderte linksventrikuläre Ejektionsfraktion aufweisen. Das Risiko ist umso höher, je stärker die Pumpfunktion eingeschränkt ist.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.