Skip to main content
Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 4/2015

01.12.2015 | Research Paper

Growth Factor Measurement and Histological Analysis in Platelet Rich Fibrin: A Pilot Study

verfasst von: Soh Nishimoto, Kazutoshi Fujita, Yohei Sotsuka, Masato Kinoshita, Toshihiro Fujiwara, Kenichiro Kawai, Masao Kakibuchi

Erschienen in: Journal of Maxillofacial and Oral Surgery | Ausgabe 4/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

The aim of this study was to compare growth factor amount contained in platelet rich fibrin (PRF) and compare with that in platelet rich plasma (PRP), and in whole blood. And also to investigate distribution of growth factors and cellular components in PRF.

Materials and Methods

PRF and PRP were obtained from the same sample of peripheral blood. Extraction of proteins were done with lysis buffer, accompanied by freeze and thaw procedures. Concentration of two representative growth factors in platelets: platelet derived growth factor (PDGF) and transforming growth factor beta (TGF-β), were measured with enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). PRF was cut into three parts: (top, middle and bottom), and growth factor concentration was measured respectively. Paraffin embedded section of PRF was observed with Giemsa stain. Immuno-histochemical analysis with anti-PDGF and anti-TGF-β antibodies was also conducted.

Results

The growth factor levels in PRF was higher than in peripheral blood and comparable to those in PRP. Growth factor levels in bottom part of PRF was much higher than in top and middle part. Microscopically, platelets and mono-nucleated cells were concentrated just above the yellow–red interface. Poly-nucleated cells were concentrated below the interface.

Conclusion

The growth factors were surely concentrated in PRF. This result can support basis of good clinical outcomes. For effective application of PRF, the knowledge that growth factors and cells are not equally distributed in PRF should be utilized.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Assoian RK, Komoriya A, Meyers CA et al (1983) Transforming growth factor-beta in human platelets. Identification of a major storage site, purification, and characterization. J Biol Chem 258:7155–7160PubMed Assoian RK, Komoriya A, Meyers CA et al (1983) Transforming growth factor-beta in human platelets. Identification of a major storage site, purification, and characterization. J Biol Chem 258:7155–7160PubMed
3.
Zurück zum Zitat Marx RE, Carlson ER, Eichstaedt RM et al (1998) Platelet-rich plasma: growth factor enhancement for bone grafts. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 85:638–646CrossRefPubMed Marx RE, Carlson ER, Eichstaedt RM et al (1998) Platelet-rich plasma: growth factor enhancement for bone grafts. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod 85:638–646CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Eppley BL, Woodell JE, Higgins J (2004) Platelet quantification and growth factor analysis from platelet-rich plasma: implications for wound healing. Plast Reconstr Surg 114:1502–1508CrossRefPubMed Eppley BL, Woodell JE, Higgins J (2004) Platelet quantification and growth factor analysis from platelet-rich plasma: implications for wound healing. Plast Reconstr Surg 114:1502–1508CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Wiltfang J, Kloss FR, Kessler P et al (2004) Effects of platelet-rich plasma on bone healing in combination with autogenous bone and bone substitutes in critical-size defects. An animal experiment. Clin Oral Implants Res 15:187–193CrossRefPubMed Wiltfang J, Kloss FR, Kessler P et al (2004) Effects of platelet-rich plasma on bone healing in combination with autogenous bone and bone substitutes in critical-size defects. An animal experiment. Clin Oral Implants Res 15:187–193CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Oyama T, Nishimoto S, Tsugawa T, Shimizu F (2004) Efficacy of platelet-rich plasma in alveolar bone grafting. J Oral Maxillofac Surg 62:555–558CrossRefPubMed Oyama T, Nishimoto S, Tsugawa T, Shimizu F (2004) Efficacy of platelet-rich plasma in alveolar bone grafting. J Oral Maxillofac Surg 62:555–558CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Choukroun J, Adda F, Schoeffler CVA (2001) Une opportunité en paro-implantologie: le PRF. Implantodontie 42:55–62 Choukroun J, Adda F, Schoeffler CVA (2001) Une opportunité en paro-implantologie: le PRF. Implantodontie 42:55–62
11.
Zurück zum Zitat Sharma A, Pradeep AR (2011) Treatment of 3-wall intrabony defects in patients with chronic periodontitis with autologous platelet-rich fibrin: a randomized controlled clinical trial. J Periodontol 82:1705–1712. doi:10.1902/jop.2011.110075 CrossRefPubMed Sharma A, Pradeep AR (2011) Treatment of 3-wall intrabony defects in patients with chronic periodontitis with autologous platelet-rich fibrin: a randomized controlled clinical trial. J Periodontol 82:1705–1712. doi:10.​1902/​jop.​2011.​110075 CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Pluemsakunthai W, Kuroda S (2013) A basic analysis of platelet-rich fibrin: distribution and release of platelet-derived growth factor-BB. Inflammation and Regeneration. doi: 10.2492/inflammregen.33.164 Pluemsakunthai W, Kuroda S (2013) A basic analysis of platelet-rich fibrin: distribution and release of platelet-derived growth factor-BB. Inflammation and Regeneration. doi: 10.​2492/​inflammregen.​33.​164
20.
Zurück zum Zitat Ratnoff OD, Rosenblum JM (1958) Role of Hageman factor in the initiation of clotting by glass; evidence that glass frees Hageman factor from inhibition. Am J Med 25:160–168CrossRefPubMed Ratnoff OD, Rosenblum JM (1958) Role of Hageman factor in the initiation of clotting by glass; evidence that glass frees Hageman factor from inhibition. Am J Med 25:160–168CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Growth Factor Measurement and Histological Analysis in Platelet Rich Fibrin: A Pilot Study
verfasst von
Soh Nishimoto
Kazutoshi Fujita
Yohei Sotsuka
Masato Kinoshita
Toshihiro Fujiwara
Kenichiro Kawai
Masao Kakibuchi
Publikationsdatum
01.12.2015
Verlag
Springer India
Erschienen in
Journal of Maxillofacial and Oral Surgery / Ausgabe 4/2015
Print ISSN: 0972-8279
Elektronische ISSN: 0974-942X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12663-015-0768-3

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2015

Journal of Maxillofacial and Oral Surgery 4/2015 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

„Übersichtlicher Wegweiser“: Lauterbachs umstrittener Klinik-Atlas ist online

17.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Sie sei „ethisch geboten“, meint Gesundheitsminister Karl Lauterbach: mehr Transparenz über die Qualität von Klinikbehandlungen. Um sie abzubilden, lässt er gegen den Widerstand vieler Länder einen virtuellen Klinik-Atlas freischalten.

Was nützt die Kraniektomie bei schwerer tiefer Hirnblutung?

17.05.2024 Hirnblutung Nachrichten

Eine Studie zum Nutzen der druckentlastenden Kraniektomie nach schwerer tiefer supratentorieller Hirnblutung deutet einen Nutzen der Operation an. Für überlebende Patienten ist das dennoch nur eine bedingt gute Nachricht.

Klinikreform soll zehntausende Menschenleben retten

15.05.2024 Klinik aktuell Nachrichten

Gesundheitsminister Lauterbach hat die vom Bundeskabinett beschlossene Klinikreform verteidigt. Kritik an den Plänen kommt vom Marburger Bund. Und in den Ländern wird über den Gang zum Vermittlungsausschuss spekuliert.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Karpaltunnelsyndroms“

Karpaltunnelsyndrom BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Karpaltunnelsyndrom ist die häufigste Kompressionsneuropathie peripherer Nerven. Obwohl die Anamnese mit dem nächtlichen Einschlafen der Hand (Brachialgia parästhetica nocturna) sehr typisch ist, ist eine klinisch-neurologische Untersuchung und Elektroneurografie in manchen Fällen auch eine Neurosonografie erforderlich. Im Anfangsstadium sind konservative Maßnahmen (Handgelenksschiene, Ergotherapie) empfehlenswert. Bei nicht Ansprechen der konservativen Therapie oder Auftreten von neurologischen Ausfällen ist eine Dekompression des N. medianus am Karpaltunnel indiziert.

Prof. Dr. med. Gregor Antoniadis
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S2e-Leitlinie „Distale Radiusfraktur“

Radiusfraktur BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Das Webinar beschäftigt sich mit Fragen und Antworten zu Diagnostik und Klassifikation sowie Möglichkeiten des Ausschlusses von Zusatzverletzungen. Die Referenten erläutern, welche Frakturen konservativ behandelt werden können und wie. Das Webinar beantwortet die Frage nach aktuellen operativen Therapiekonzepten: Welcher Zugang, welches Osteosynthesematerial? Auf was muss bei der Nachbehandlung der distalen Radiusfraktur geachtet werden?

PD Dr. med. Oliver Pieske
Dr. med. Benjamin Meyknecht
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.

S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“

Appendizitis BDC Leitlinien Webinare
CME: 2 Punkte

Inhalte des Webinars zur S1-Leitlinie „Empfehlungen zur Therapie der akuten Appendizitis bei Erwachsenen“ sind die Darstellung des Projektes und des Erstellungswegs zur S1-Leitlinie, die Erläuterung der klinischen Relevanz der Klassifikation EAES 2015, die wissenschaftliche Begründung der wichtigsten Empfehlungen und die Darstellung stadiengerechter Therapieoptionen.

Dr. med. Mihailo Andric
Berufsverband der Deutschen Chirurgie e.V.