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Erschienen in: Die Onkologie 3/2024

15.01.2024 | Krebserkrankungen mit unbekanntem Primärtumor | Leitthema

„Cancer of unknown primary“ – histologische und molekularpathologische Grundlagen in der Diagnostik

verfasst von: Tilmann Bochtler, Heiko Becker, Professor Dr. med. Albrecht Stenzinger

Erschienen in: Die Onkologie | Ausgabe 3/2024

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Zusammenfassung

Das CUP-Syndrom („cancer of unknown primary“) bedarf einer multimodalen Diagnostik, die alle beteiligten Fachdisziplinen einschließt. Die Diagnostik ist herausfordernd; jeweils hohe Fachexpertise ist notwendig. Konzeptionell basiert die heute eingesetzte CUP-Diagnostik auf der Sicherung der Malignomdiagnose sowie auf der Rückverfolgung des Tumors auf das Ursprungsgewebe (Identifizierung des „eigentlichen“ Tumortyps). Dieser Ansatz bedarf einer Integration verschiedener Diagnostikverfahren (bspw. Bildgebung, Morphologie einschl. Immunhistochemie und molekularer Verfahren), um eine hohe Spezifität der Diagnostik zu erreichen. Hierbei kann das molekulare Profil Hinweise auf den mutmaßlichen Primärtumor liefern und ist besonders hilfreich bei Patienten/-innen mit einer vorangegangenen Tumorerkrankung, um den klonalen Zusammenhang zwischen beiden Tumorerkrankungen aufzuklären. Gleichzeitig gewinnt auch die Identifizierung prädiktiver Biomarker und therapeutischer Zielstrukturen zunehmend an Bedeutung. Diese Konstellation beeinflusst den diagnostischen Arbeitsfluss und erfordert die Nutzung komplementärer Verfahren. Dabei wird der Einsatz molekularer Untersuchungen aus dem Blut, sog. Liquid Biopsies, zunehmend auch in der klinischen Routine eingesetzt. Aus biologischer und klinischer Sicht stellt sich die Frage, ob das Konzept der Rückverfolgung auf das Ursprungsgewebe und entsprechend daran ausgerichteter Therapie für alle Tumoren der heterogenen CUP-Gruppe sinnvoll ist oder ob ein neues diagnostisches Konzept notwendig ist, um das Überleben von betroffenen Patienten/-innen zu verbessern.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Fizazi K, Greco FA, Pavlidis N et al (2015) Cancers of unknown primary site: ESMO Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 26(Suppl 5):v133–v138CrossRefPubMed Fizazi K, Greco FA, Pavlidis N et al (2015) Cancers of unknown primary site: ESMO Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 26(Suppl 5):v133–v138CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Kramer A, Bochtler T, Pauli C et al (2023) Cancer of unknown primary: ESMO Clinical Practice Guideline for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 34:228–246CrossRefPubMed Kramer A, Bochtler T, Pauli C et al (2023) Cancer of unknown primary: ESMO Clinical Practice Guideline for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 34:228–246CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Pauli C, Bochtler T, Mileshkin L et al (2021) A challenging task: identifying patients with cancer of unknown primary (CUP) according to ESMO guidelines: the CUPISCO trial experience. Oncologist 26:e769–e779CrossRefPubMedPubMedCentral Pauli C, Bochtler T, Mileshkin L et al (2021) A challenging task: identifying patients with cancer of unknown primary (CUP) according to ESMO guidelines: the CUPISCO trial experience. Oncologist 26:e769–e779CrossRefPubMedPubMedCentral
4.
Zurück zum Zitat Varadhachary GR, Raber MN, Matamoros A, Abbruzzese JL (2008) Carcinoma of unknown primary with a colon-cancer profile-changing paradigm and emerging definitions. Lancet Oncol 9:596–599CrossRefPubMed Varadhachary GR, Raber MN, Matamoros A, Abbruzzese JL (2008) Carcinoma of unknown primary with a colon-cancer profile-changing paradigm and emerging definitions. Lancet Oncol 9:596–599CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Hainsworth JD, Schnabel CA, Erlander MG, Haines DW 3rd, Greco FA (2012) A retrospective study of treatment outcomes in patients with carcinoma of unknown primary site and a colorectal cancer molecular profile. Clin Colorectal Cancer 11:112–118CrossRefPubMed Hainsworth JD, Schnabel CA, Erlander MG, Haines DW 3rd, Greco FA (2012) A retrospective study of treatment outcomes in patients with carcinoma of unknown primary site and a colorectal cancer molecular profile. Clin Colorectal Cancer 11:112–118CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Machiels JP, Rene Leemans C, Golusinski W et al (2020) Squamous cell carcinoma of the oral cavity, larynx, oropharynx and hypopharynx: EHNS-ESMO-ESTRO Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 31:1462–1475CrossRefPubMed Machiels JP, Rene Leemans C, Golusinski W et al (2020) Squamous cell carcinoma of the oral cavity, larynx, oropharynx and hypopharynx: EHNS-ESMO-ESTRO Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up. Ann Oncol 31:1462–1475CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Pouyiourou M, Wohlfromm T, Kraft B et al (2021) Local ablative treatment with surgery and/or radiotherapy in single-site and oligometastatic carcinoma of unknown primary. Eur J Cancer 157:179–189CrossRefPubMed Pouyiourou M, Wohlfromm T, Kraft B et al (2021) Local ablative treatment with surgery and/or radiotherapy in single-site and oligometastatic carcinoma of unknown primary. Eur J Cancer 157:179–189CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Beauchamp K, Moran B, O’Brien T et al (2023) Carcinoma of unknown primary (CUP): an update for histopathologists. Cancer Metastasis Rev Beauchamp K, Moran B, O’Brien T et al (2023) Carcinoma of unknown primary (CUP): an update for histopathologists. Cancer Metastasis Rev
9.
Zurück zum Zitat Fizazi K, Maillard A, Penel N et al (2019) A phase 3 trial of empiric chemotherapy with cisplatin and gemcitabine or systemic treatment tailored by molecular gene expression analysis in patients with carcinomas of an unknown primary (CUP) site (GEFCAPI 04). Ann Oncol 30(suppl_5):v851–v934CrossRef Fizazi K, Maillard A, Penel N et al (2019) A phase 3 trial of empiric chemotherapy with cisplatin and gemcitabine or systemic treatment tailored by molecular gene expression analysis in patients with carcinomas of an unknown primary (CUP) site (GEFCAPI 04). Ann Oncol 30(suppl_5):v851–v934CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Hayashi H, Kurata T, Takiguchi Y et al Randomized phase II trial comparing site-specific treatment based on gene expression profiling with carboplatin and paclitaxel for patients with cancer of unknown primary site. J Clin Oncol 2019:JCO1800771 Hayashi H, Kurata T, Takiguchi Y et al Randomized phase II trial comparing site-specific treatment based on gene expression profiling with carboplatin and paclitaxel for patients with cancer of unknown primary site. J Clin Oncol 2019:JCO1800771
11.
Zurück zum Zitat Hübner G, Bochtler T, Borner M et al (2023) Onkopedia Leitlinie CUP Syndrom – Krebserkrankungen mit unbekanntem Primärtumor Hübner G, Bochtler T, Borner M et al (2023) Onkopedia Leitlinie CUP Syndrom – Krebserkrankungen mit unbekanntem Primärtumor
12.
Zurück zum Zitat Ross JS, Wang K, Gay L et al (2015) Comprehensive genomic profiling of carcinoma of unknown primary site: new routes to targeted therapies. JAMA Oncol 1:40–49CrossRefPubMed Ross JS, Wang K, Gay L et al (2015) Comprehensive genomic profiling of carcinoma of unknown primary site: new routes to targeted therapies. JAMA Oncol 1:40–49CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Gatalica Z, Millis SZ, Vranic S et al (2014) Comprehensive tumor profiling identifies numerous biomarkers of drug response in cancers of unknown primary site: analysis of 1806 cases. Oncotarget 5:12440–12447CrossRefPubMedPubMedCentral Gatalica Z, Millis SZ, Vranic S et al (2014) Comprehensive tumor profiling identifies numerous biomarkers of drug response in cancers of unknown primary site: analysis of 1806 cases. Oncotarget 5:12440–12447CrossRefPubMedPubMedCentral
14.
Zurück zum Zitat Gatalica Z, Xiu J, Swensen J, Vranic S (2018) Comprehensive analysis of cancers of unknown primary for the biomarkers of response to immune checkpoint blockade therapy. Eur J Cancer 94:179–186CrossRefPubMed Gatalica Z, Xiu J, Swensen J, Vranic S (2018) Comprehensive analysis of cancers of unknown primary for the biomarkers of response to immune checkpoint blockade therapy. Eur J Cancer 94:179–186CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Bochtler T, Reiling A, Endris V et al (2020) Integrated clinicomolecular characterization identifies RAS activation and CDKN2A deletion as independent adverse prognostic factors in cancer of unknown primary. Int J Cancer 146:3053–3064CrossRefPubMed Bochtler T, Reiling A, Endris V et al (2020) Integrated clinicomolecular characterization identifies RAS activation and CDKN2A deletion as independent adverse prognostic factors in cancer of unknown primary. Int J Cancer 146:3053–3064CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Westphalen C, Karapetyan A, Beringer A et al (2021) 1804P—Baseline mutational profiles of patients (pts) with carcinoma-of-unknown-primary-origin (CUP) enrolled onto CUPISCO. Ann Oncol 32(suppl_5):S1227–S36CrossRef Westphalen C, Karapetyan A, Beringer A et al (2021) 1804P—Baseline mutational profiles of patients (pts) with carcinoma-of-unknown-primary-origin (CUP) enrolled onto CUPISCO. Ann Oncol 32(suppl_5):S1227–S36CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Bochtler T, Endris V, Leichsenring J et al (2019) Comparative genetic profiling aids diagnosis and clinical decision making in challenging cases of CUP syndrome. Int J Cancer 145:2963–2973CrossRefPubMed Bochtler T, Endris V, Leichsenring J et al (2019) Comparative genetic profiling aids diagnosis and clinical decision making in challenging cases of CUP syndrome. Int J Cancer 145:2963–2973CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Bochtler T, Wohlfromm T, Hielscher T et al (2022) Prognostic impact of copy number alterations and tumor mutational burden in carcinoma of unknown primary. Genes Chromosomes Cancer Bochtler T, Wohlfromm T, Hielscher T et al (2022) Prognostic impact of copy number alterations and tumor mutational burden in carcinoma of unknown primary. Genes Chromosomes Cancer
19.
Zurück zum Zitat Planchard D, Smit EF, Groen HJM et al (2017) Dabrafenib plus trametinib in patients with previously untreated BRAF(V600E)-mutant metastatic non-small-cell lung cancer: an open-label, phase 2 trial. Lancet Oncol 18:1307–1316CrossRefPubMed Planchard D, Smit EF, Groen HJM et al (2017) Dabrafenib plus trametinib in patients with previously untreated BRAF(V600E)-mutant metastatic non-small-cell lung cancer: an open-label, phase 2 trial. Lancet Oncol 18:1307–1316CrossRefPubMed
20.
Zurück zum Zitat Van Cutsem E, Taieb J, Yaeger R et al (2023) ANCHOR CRC: results from a single-arm, phase II study of Encorafenib plus Binimetinib and Cetuximab in previously untreated BRAF(V600E)-mutant metastatic colorectal cancer. J Clin Oncol 41:2628–2637CrossRefPubMed Van Cutsem E, Taieb J, Yaeger R et al (2023) ANCHOR CRC: results from a single-arm, phase II study of Encorafenib plus Binimetinib and Cetuximab in previously untreated BRAF(V600E)-mutant metastatic colorectal cancer. J Clin Oncol 41:2628–2637CrossRefPubMed
21.
Zurück zum Zitat Chapman PB, Hauschild A, Robert C et al (2011) Improved survival with vemurafenib in melanoma with BRAF V600E mutation. N Engl J Med 364:2507–2516CrossRefPubMedPubMedCentral Chapman PB, Hauschild A, Robert C et al (2011) Improved survival with vemurafenib in melanoma with BRAF V600E mutation. N Engl J Med 364:2507–2516CrossRefPubMedPubMedCentral
22.
Zurück zum Zitat Tanizaki J, Yonemori K, Akiyoshi K et al (2022) Open-label phase II study of the efficacy of nivolumab for cancer of unknown primary. Ann Oncol 33:216–226CrossRefPubMed Tanizaki J, Yonemori K, Akiyoshi K et al (2022) Open-label phase II study of the efficacy of nivolumab for cancer of unknown primary. Ann Oncol 33:216–226CrossRefPubMed
23.
Zurück zum Zitat Ross JS, Sokol ES, Moch H et al (2021) Comprehensive genomic profiling of carcinoma of unknown primary origin: retrospective molecular classification considering the CUPISCO study design. Oncologist 26:e394–e402CrossRefPubMed Ross JS, Sokol ES, Moch H et al (2021) Comprehensive genomic profiling of carcinoma of unknown primary origin: retrospective molecular classification considering the CUPISCO study design. Oncologist 26:e394–e402CrossRefPubMed
24.
Zurück zum Zitat Corcoran RB, Chabner BA (2018) Application of cell-free DNA analysis to cancer treatment. N Engl J Med 379:1754–1765CrossRefPubMed Corcoran RB, Chabner BA (2018) Application of cell-free DNA analysis to cancer treatment. N Engl J Med 379:1754–1765CrossRefPubMed
25.
Zurück zum Zitat Tie J, Lo SN, Gibbs P (2022) Circulating tumor DNA guiding adjuvant therapy in colon cancer. Reply. N Engl J Med 387:760PubMed Tie J, Lo SN, Gibbs P (2022) Circulating tumor DNA guiding adjuvant therapy in colon cancer. Reply. N Engl J Med 387:760PubMed
26.
Zurück zum Zitat Kotani D, Oki E, Nakamura Y et al (2023) Molecular residual disease and efficacy of adjuvant chemotherapy in patients with colorectal cancer. Nat Med 29:127–134CrossRefPubMedPubMedCentral Kotani D, Oki E, Nakamura Y et al (2023) Molecular residual disease and efficacy of adjuvant chemotherapy in patients with colorectal cancer. Nat Med 29:127–134CrossRefPubMedPubMedCentral
27.
Zurück zum Zitat Maheswaran S, Sequist LV, Nagrath S et al (2008) Detection of mutations in EGFR in circulating lung-cancer cells. N Engl J Med 359:366–377CrossRefPubMedPubMedCentral Maheswaran S, Sequist LV, Nagrath S et al (2008) Detection of mutations in EGFR in circulating lung-cancer cells. N Engl J Med 359:366–377CrossRefPubMedPubMedCentral
28.
Zurück zum Zitat Kato S, Weipert C, Gumas S et al (2021) Therapeutic Actionability of Circulating Cell-Free DNA Alterations in Carcinoma of Unknown Primary. JCO Precis Oncol 5: Kato S, Weipert C, Gumas S et al (2021) Therapeutic Actionability of Circulating Cell-Free DNA Alterations in Carcinoma of Unknown Primary. JCO Precis Oncol 5:
29.
Zurück zum Zitat San Lucas FA, Allenson K, Bernard V et al (2016) Minimally invasive genomic and transcriptomic profiling of visceral cancers by next-generation sequencing of circulating exosomes. Ann Oncol 27:635–641CrossRef San Lucas FA, Allenson K, Bernard V et al (2016) Minimally invasive genomic and transcriptomic profiling of visceral cancers by next-generation sequencing of circulating exosomes. Ann Oncol 27:635–641CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Hoshino A, Kim HS, Bojmar L et al (2020) Extracellular vesicle and particle Biomarkers define multiple human cancers. Cell 182:1044–1061 (e18)CrossRefPubMedPubMedCentral Hoshino A, Kim HS, Bojmar L et al (2020) Extracellular vesicle and particle Biomarkers define multiple human cancers. Cell 182:1044–1061 (e18)CrossRefPubMedPubMedCentral
31.
Zurück zum Zitat Kolbinger FR, Bernard V, Lee JJ et al (2023) Significance of distinct liquid biopsy compartments in evaluating somatic mutations for targeted therapy selection in cancer of unknown primary. J Gastrointest Cancer Kolbinger FR, Bernard V, Lee JJ et al (2023) Significance of distinct liquid biopsy compartments in evaluating somatic mutations for targeted therapy selection in cancer of unknown primary. J Gastrointest Cancer
32.
Zurück zum Zitat Genovese G, Kahler AK, Handsaker RE et al (2014) Clonal hematopoiesis and blood-cancer risk inferred from blood DNA sequence. N Engl J Med 371:2477–2487CrossRefPubMedPubMedCentral Genovese G, Kahler AK, Handsaker RE et al (2014) Clonal hematopoiesis and blood-cancer risk inferred from blood DNA sequence. N Engl J Med 371:2477–2487CrossRefPubMedPubMedCentral
33.
Zurück zum Zitat Jaiswal S, Fontanillas P, Flannick J et al (2014) Age-related clonal hematopoiesis associated with adverse outcomes. N Engl J Med 371:2488–2498CrossRefPubMedPubMedCentral Jaiswal S, Fontanillas P, Flannick J et al (2014) Age-related clonal hematopoiesis associated with adverse outcomes. N Engl J Med 371:2488–2498CrossRefPubMedPubMedCentral
34.
Zurück zum Zitat Bolton KL, Ptashkin RN, Gao T et al (2020) Cancer therapy shapes the fitness landscape of clonal hematopoiesis. Nat Genet 52:1219–1226CrossRefPubMedPubMedCentral Bolton KL, Ptashkin RN, Gao T et al (2020) Cancer therapy shapes the fitness landscape of clonal hematopoiesis. Nat Genet 52:1219–1226CrossRefPubMedPubMedCentral
35.
Zurück zum Zitat Jensen K, Konnick EQ, Schweizer MT et al (2021) Association of Clonal Hematopoiesis in DNA Repair Genes With Prostate Cancer Plasma Cell-free DNA Testing Interference. JAMA Oncol 7:107–110CrossRefPubMed Jensen K, Konnick EQ, Schweizer MT et al (2021) Association of Clonal Hematopoiesis in DNA Repair Genes With Prostate Cancer Plasma Cell-free DNA Testing Interference. JAMA Oncol 7:107–110CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
„Cancer of unknown primary“ – histologische und molekularpathologische Grundlagen in der Diagnostik
verfasst von
Tilmann Bochtler
Heiko Becker
Professor Dr. med. Albrecht Stenzinger
Publikationsdatum
15.01.2024
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Die Onkologie / Ausgabe 3/2024
Print ISSN: 2731-7226
Elektronische ISSN: 2731-7234
DOI
https://doi.org/10.1007/s00761-023-01442-6

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