Skip to main content
Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 4/2019

03.01.2019 | Editorials

Providing expert guidance in the evidence-based medicine era?

verfasst von: Bram Rochwerg, MD, MSc

Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie | Ausgabe 4/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Thousands of Canadians with end-organ dysfunction wait on recipient lists hoping to receive an organ before they die from their underlying disease.1 In this issue of the Journal, Zavalkoff et al. provide expert guidance regarding the identification of potential organ donors and methods for ensuring system accountability.2 Their guidance is based on a consensus conference of experts in the field of organ donation and other stakeholders from across Canada, including patient and family partners. Themes addressed include: 1) expectations of donors, recipients, and their families, 2) donor identification and referral, 3) enhancing accountability—identifying gaps and solutions, and 4) enhancing accountability—improving quality and safety. While it is clearly a priority to increase the number of available organs for transplantation, of equal importance are the procedures addressing the identification of potential donors and those assessing system accountability, which are fragmented and lack inter-provincial standardization. The objective of this document is to fill this void and address these current system-based limitations. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Canadian Institute for Health Information. e-Statistics on organ transplants, waiting lists and donors. Secondary e-Statistics on organ transplants, waiting lists and donors 2018. Available from URL: https://www.cihi.ca/en/e-statistics-on-organ-transplants-waiting-lists-and-donors (accessed November 2018). Canadian Institute for Health Information. e-Statistics on organ transplants, waiting lists and donors. Secondary e-Statistics on organ transplants, waiting lists and donors 2018. Available from URL: https://​www.​cihi.​ca/​en/​e-statistics-on-organ-transplants-waiting-lists-and-donors (accessed November 2018).
3.
Zurück zum Zitat Institute of Medicine. Clinical Practice Guidelines We Can Trust. Washington DC: National Academies Press (US); 2011 . Institute of Medicine. Clinical Practice Guidelines We Can Trust. Washington DC: National Academies Press (US); 2011 .
4.
Zurück zum Zitat Guyatt GH, Oxman AD, Vist GE, et al. GRADE: an emerging consensus on rating quality of evidence and strength of recommendations. BMJ 2008; 336: 924-6.CrossRefPubMedPubMedCentral Guyatt GH, Oxman AD, Vist GE, et al. GRADE: an emerging consensus on rating quality of evidence and strength of recommendations. BMJ 2008; 336: 924-6.CrossRefPubMedPubMedCentral
5.
Zurück zum Zitat Guyatt GH, Oxman AD, Kunz R, et al. GRADE guidelines: 2. Framing the question and deciding on important outcomes. J Clin Epidemiol 2011; 64: 395-400. Guyatt GH, Oxman AD, Kunz R, et al. GRADE guidelines: 2. Framing the question and deciding on important outcomes. J Clin Epidemiol 2011; 64: 395-400.
7.
Zurück zum Zitat Weiss MJ, Hornby L, Shemie SD, Appleby A, Rochwerg B. GRADEing the un-GRADE-able: a description of challenges in applying GRADE methods to the ethical and implementation questions of pediatric organ donation guidelines. J Clin Epidemiol 2018; 103: 134-7.CrossRefPubMed Weiss MJ, Hornby L, Shemie SD, Appleby A, Rochwerg B. GRADEing the un-GRADE-able: a description of challenges in applying GRADE methods to the ethical and implementation questions of pediatric organ donation guidelines. J Clin Epidemiol 2018; 103: 134-7.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Guyatt GH, Schünemann HJ, Djulbegovic B, et al. Guideline panels should not GRADE good practice statements. J Clin Epidemiol 2014; 68: 597-600.CrossRefPubMed Guyatt GH, Schünemann HJ, Djulbegovic B, et al. Guideline panels should not GRADE good practice statements. J Clin Epidemiol 2014; 68: 597-600.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Providing expert guidance in the evidence-based medicine era?
verfasst von
Bram Rochwerg, MD, MSc
Publikationsdatum
03.01.2019
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie / Ausgabe 4/2019
Print ISSN: 0832-610X
Elektronische ISSN: 1496-8975
DOI
https://doi.org/10.1007/s12630-018-01282-8

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2019

Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 4/2019 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Delir bei kritisch Kranken – Antipsychotika versus Placebo

16.05.2024 Delir Nachrichten

Um die Langzeitfolgen eines Delirs bei kritisch Kranken zu mildern, wird vielerorts auf eine Akuttherapie mit Antipsychotika gesetzt. Eine US-amerikanische Forschungsgruppe äußert jetzt erhebliche Vorbehalte gegen dieses Vorgehen. Denn es gibt neue Daten zum Langzeiteffekt von Haloperidol bzw. Ziprasidon versus Placebo.

Eingreifen von Umstehenden rettet vor Erstickungstod

15.05.2024 Fremdkörperaspiration Nachrichten

Wer sich an einem Essensrest verschluckt und um Luft ringt, benötigt vor allem rasche Hilfe. Dass Umstehende nur in jedem zweiten Erstickungsnotfall bereit waren, diese zu leisten, ist das ernüchternde Ergebnis einer Beobachtungsstudie aus Japan. Doch es gibt auch eine gute Nachricht.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.