Skip to main content
Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 6/2023

10.05.2023 | Reports of Original Investigations

The influence of resident and faculty gender on assessments in anesthesia competency-based medical education

verfasst von: Clyde T. Matava, MBCHb, MMed, MHSC, Fahad Alam, MD, MHSC, Alayne Kealey, MD, Lisa A. Bahrey, MD, Graham A. McCreath, BSc, Catharine M. Walsh, MD, MEd, PhD

Erschienen in: Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie | Ausgabe 6/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Competency-based medical education (CBME) relies on frequent workplace-based assessments of trainees, providing opportunities for conscious and implicit biases to reflect in these assessments. We aimed to examine the influence of resident and faculty gender on performance ratings of residents within a CBME system.

Methods

This retrospective cohort study took place from August 2017 to January 2021 using resident assessment data from two workplace-based assessments: the Anesthesia Clinical Encounter Assessment (ACEA) and Entrustable Professional Activities (EPAs). Self-reported gender data were also extracted. The primary outcome—gender-based differences in entrustment ratings of residents on the ACEA and EPAs—was evaluated using mixed-effects logistic regression, with differences reported through odds ratios and confidence intervals (α = 0.01). Gender-based differences in the receipt of free-text comments on the ACEA and EPAs were also explored.

Results

In total, 14,376 ACEA and 4,467 EPA assessments were analyzed. There were no significant differences in entrustment ratings on either assessment tool between men and women residents. Regardless of whether assessments were completed by men or women faculty, entrustment rates between men and women residents were not significantly different for any postgraduate year level. Additionally, men and women residents received strengths-related and actions-related comments on both assessments at comparable frequencies, irrespective of faculty gender.

Conclusion

We found no gender-based differences in entrustment ratings for both the ACEA and EPAs, which suggests an absence of resident gender bias within this CBME system. Given considerable heterogeneity in rater leniency, future work would be strengthened by using rater leniency-adjusted scores rather than raw scores.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Fußnoten
1
University of Toronto Anesthesiology and Pain Medicine. What is an entrustable professional activity (EPA) for anesthesia?—Dr Lisa Bahrey explains, 2017. Available from URL: https://​www.​youtube.​com/​watch?​v=​HS5BUiAMKW8 (accessed March 2023).
 
2
College of Physicians and Surgeons of Ontario. COVID-19 updates. Available from URL: http://​www.​cpso.​on.​ca (accessed March 2023).
 
Literatur
Metadaten
Titel
The influence of resident and faculty gender on assessments in anesthesia competency-based medical education
verfasst von
Clyde T. Matava, MBCHb, MMed, MHSC
Fahad Alam, MD, MHSC
Alayne Kealey, MD
Lisa A. Bahrey, MD
Graham A. McCreath, BSc
Catharine M. Walsh, MD, MEd, PhD
Publikationsdatum
10.05.2023
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie / Ausgabe 6/2023
Print ISSN: 0832-610X
Elektronische ISSN: 1496-8975
DOI
https://doi.org/10.1007/s12630-023-02454-x

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2023

Canadian Journal of Anesthesia/Journal canadien d'anesthésie 6/2023 Zur Ausgabe

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Delir bei kritisch Kranken – Antipsychotika versus Placebo

16.05.2024 Delir Nachrichten

Um die Langzeitfolgen eines Delirs bei kritisch Kranken zu mildern, wird vielerorts auf eine Akuttherapie mit Antipsychotika gesetzt. Eine US-amerikanische Forschungsgruppe äußert jetzt erhebliche Vorbehalte gegen dieses Vorgehen. Denn es gibt neue Daten zum Langzeiteffekt von Haloperidol bzw. Ziprasidon versus Placebo.

Eingreifen von Umstehenden rettet vor Erstickungstod

15.05.2024 Fremdkörperaspiration Nachrichten

Wer sich an einem Essensrest verschluckt und um Luft ringt, benötigt vor allem rasche Hilfe. Dass Umstehende nur in jedem zweiten Erstickungsnotfall bereit waren, diese zu leisten, ist das ernüchternde Ergebnis einer Beobachtungsstudie aus Japan. Doch es gibt auch eine gute Nachricht.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.