Zum Inhalt

A prospective study comparing the complication rates between laparoscopic and open ventral hernia repairs

  • 01.11.2003
  • Original article
Erschienen in:

Abstract

Background: Although ventral hernia repair is increasingly performed laparoscopically, complication rates with this procedure are not well characterized. For this reason, we performed a prospective study comparing early outcomes after laparoscopic and open ventral hernia repairs. Methods: We identified all the patients undergoing ventral (including incisional) hernia repair at a single tertiary care center between September 1, 1999 and July 1, 2001 (overall n = 257). To increase the homogeneity of the sample, we excluded umbilical hernia repairs, parastomal hernia repairs, nonelective procedures, procedures not involving mesh, and repairs performed concurrently with another surgical procedure. Postoperative complications (in-hospital or within 30-days) were assessed prospectively according to standardized definitions by trained nurse clinicians. Results: Of the 136 ventral hernia repairs that met the study criteria, 65 (48%) were laparoscopic repairs (including 3 conversions to open surgery) and 71 (52%) were open repairs. The patients in the laparoscopic group were more likely to have undergone a prior (failed) ventral hernia repair (40% vs 27%; p = 0.14), but other patient characteristics were similar between the two groups. Overall, fewer complications were experienced by patients undergoing laparoscopic repair (8% vs 21%; p = 0.03). The higher complication rate in the open ventral hernia repair group came from wound infections (8%) and postoperative ileus (4%), neither of which was observed in the patients who underwent laparoscopic repair. The laparoscopic group had longer operating room times (2.2 vs 1.7 h; p = 0.001), and there was a nonsignificant trend toward shorter hospital stays with laparoscopic repair (1.1 vs 1.5 days; p = 0.10). Conclusions: The patients undergoing laparoscopic repair had fewer postoperative complications than those receiving open repair. Wound infections and postoperative ileus accounted for the higher complication rates in the open ventral hernia repair group. Otherwise, these groups were very similar. Long-term studies assessing hernia recurrence rates will be required to help determine the optimal approach to ventral hernia repair.
Titel
A prospective study comparing the complication rates between laparoscopic and open ventral hernia repairs
Verfasst von
J. M. McGreevy
P. P. Goodney
C. M. Birkmeyer
S. R. G. Finlayson
W. S. Laycock
J. D. Birkmeyer
Publikationsdatum
01.11.2003
Erschienen in
Surgical Endoscopy / Ausgabe 11/2003
Print ISSN: 1866-6817
Elektronische ISSN: 1432-2218
DOI
https://doi.org/10.1007/s00464-002-8851-5
Dieser Inhalt ist nur sichtbar, wenn du eingeloggt bist und die entsprechende Berechtigung hast.

Neu im Fachgebiet Chirurgie

Ablation ähnlich gut wie Neurektomie

Eine Radiofrequenzablation nasaler Nerven wirkt gegen allergische Rhinitis ähnlich gut wie eine endoskopische Neurektomie. Nach drei bis sechs Monaten sind mit beiden Verfahren die Beschwerden größtenteils verschwunden.

Kein Vorteil für Zytoreduktion bei Multiorgan-mCRC

Auf ein Tumordebulking zusätzlich zur Chemotherapie können Behandelnde bei Kolorektalkarzinomen und Befall multipler Organe verzichten. In einer Phase-3-Studie verlängerte die Zytoreduktion das Leben nicht signifikant, dafür traten häufiger ernste Nebenwirkungen auf.

Praxisverwaltungssystem erfolgreich wechseln: Auf diese Punkte kommt es an

Viele Praxen denken darüber nach, ihr Praxisverwaltungssystem zu wechseln, weil sie nicht zufrieden sind. Beim Hausärztlichen Praxis- und IT-Kongress ließen sich drei Hausärztinnen und Hausärzte in die Karten schauen, wie sie beim Wechsel vorgegangen sind

Labioplastik: Das Problem liegt oft zwei Etagen höher

Bei den meisten jungen Frauen, die den Wunsch nach einer Labioplastik äußern, ist keine anatomisch begründete Indikation für den Eingriff zu erkennen. Häufig liegen die Probleme weniger im Schritt als im Kopf, wie eine Studie ergeben hat.

Update Chirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.

Bildnachweise
Team operiert/© HealthyShot / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodell), Arzt beim Recherchieren/© kozirsky / Fotolia, Gespräch zwischen Ärztin und Patientin/© stockbusters / stock.adobe.com (Symbolbild mit Fotomodellen)