Skip to main content
Erschienen in: Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin 6/2020

01.09.2020 | Septischer Schock | Kommentar

Kritische Stellungnahme zu einigen Empfehlungen der neuen deutschen S3-Sepsisleitlinie

verfasst von: Dr. med. Andreas Edel, Prof. Dr. med. Konrad Reinhart, ML, Univ.-Prof. Dr. med. Stefan J. Schaller

Erschienen in: Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin | Ausgabe 6/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Auszug

Brunkhorst FM, Weigand MA, Pletz M et al. (2020) S3-Leitlinie Sepsis – Prävention, Diagnose, Therapie und Nachsorge. Med Klin Intensivmed Notfmed 115:37–109. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00063-020-00685-0. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Brunkhorst FM, Weigand MA, Pletz M et al (2020) S3 Guideline Sepsis-prevention, diagnosis, therapy, and aftercare : Long version. Med Klin Intensivmed Notfmed 115:37–109CrossRef Brunkhorst FM, Weigand MA, Pletz M et al (2020) S3 Guideline Sepsis-prevention, diagnosis, therapy, and aftercare : Long version. Med Klin Intensivmed Notfmed 115:37–109CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Rhodes A, Evans LE, Alhazzani W et al (2017) Surviving sepsis campaign. Crit Care Med 45:486–552CrossRef Rhodes A, Evans LE, Alhazzani W et al (2017) Surviving sepsis campaign. Crit Care Med 45:486–552CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Reinhart K, Perner A, Sprung CL et al (2012) Consensus statement of the ESICM task force on colloid volume therapy in critically ill patients. Intensive Care Med 38:368–383CrossRef Reinhart K, Perner A, Sprung CL et al (2012) Consensus statement of the ESICM task force on colloid volume therapy in critically ill patients. Intensive Care Med 38:368–383CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Singer M, Deutschman CS, Seymour CW et al (2016) The third international consensus definitions for sepsis and septic shock (sepsis-3). JAMA 315:801–810CrossRef Singer M, Deutschman CS, Seymour CW et al (2016) The third international consensus definitions for sepsis and septic shock (sepsis-3). JAMA 315:801–810CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Finfer S, McEvoy S, Bellomo R, McArthur C, Myburgh J, Norton R (2011) Impact of albumin compared to saline on organ function and mortality of patients with severe sepsis. Intensive Care Med 37:86–96CrossRef Finfer S, McEvoy S, Bellomo R, McArthur C, Myburgh J, Norton R (2011) Impact of albumin compared to saline on organ function and mortality of patients with severe sepsis. Intensive Care Med 37:86–96CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Caironi P, Tognoni G, Masson S et al (2014) Albumin replacement in patients with severe sepsis or septic shock. N Engl J Med 370:1412–1421CrossRef Caironi P, Tognoni G, Masson S et al (2014) Albumin replacement in patients with severe sepsis or septic shock. N Engl J Med 370:1412–1421CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Rochwerg B, Alhazzani W, Sindi A et al (2014) Fluid resuscitation in sepsis: a systematic review and network meta-analysis. Ann Intern Med 161:347–355CrossRef Rochwerg B, Alhazzani W, Sindi A et al (2014) Fluid resuscitation in sepsis: a systematic review and network meta-analysis. Ann Intern Med 161:347–355CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Xu JY, Chen QH, Xie JF et al (2014) Comparison of the effects of albumin and crystalloid on mortality in adult patients with severe sepsis and septic shock: a meta-analysis of randomized clinical trials. Crit Care 18:702CrossRef Xu JY, Chen QH, Xie JF et al (2014) Comparison of the effects of albumin and crystalloid on mortality in adult patients with severe sepsis and septic shock: a meta-analysis of randomized clinical trials. Crit Care 18:702CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Delaney AP, Dan A, McCaffrey J, Finfer S (2011) The role of albumin as a resuscitation fluid for patients with sepsis: a systematic review and meta-analysis. Crit Care Med 39:386–391CrossRef Delaney AP, Dan A, McCaffrey J, Finfer S (2011) The role of albumin as a resuscitation fluid for patients with sepsis: a systematic review and meta-analysis. Crit Care Med 39:386–391CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Groeneveld AB, Navickis RJ, Wilkes MM (2011) Update on the comparative safety of colloids: a systematic review of clinical studies. Ann Surg 253:470–483CrossRef Groeneveld AB, Navickis RJ, Wilkes MM (2011) Update on the comparative safety of colloids: a systematic review of clinical studies. Ann Surg 253:470–483CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Barron ME, Wilkes MM, Navickis RJ (2004) A systematic review of the comparative safety of colloids. Arch Surg 139:552–563CrossRef Barron ME, Wilkes MM, Navickis RJ (2004) A systematic review of the comparative safety of colloids. Arch Surg 139:552–563CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Davidson IJ (2006) Renal impact of fluid management with colloids: a comparative review. Eur J Anaesthesiol 23:721–738CrossRef Davidson IJ (2006) Renal impact of fluid management with colloids: a comparative review. Eur J Anaesthesiol 23:721–738CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Moeller C, Fleischmann C, Thomas-Rueddel D et al (2016) How safe is gelatin? A systematic review and meta-analysis of gelatin-containing plasma expanders vs crystalloids and albumin. J Crit Care 35:75–83CrossRef Moeller C, Fleischmann C, Thomas-Rueddel D et al (2016) How safe is gelatin? A systematic review and meta-analysis of gelatin-containing plasma expanders vs crystalloids and albumin. J Crit Care 35:75–83CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Akech S, Gwer S, Idro R et al (2006) Volume expansion with albumin compared to gelofusine in children with severe malaria: results of a controlled trial. PLoS Clin Trials 1:e21CrossRef Akech S, Gwer S, Idro R et al (2006) Volume expansion with albumin compared to gelofusine in children with severe malaria: results of a controlled trial. PLoS Clin Trials 1:e21CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Bayer O, Reinhart K, Kohl M et al (2012) Effects of fluid resuscitation with synthetic colloids or crystalloids alone on shock reversal, fluid balance, and patient outcomes in patients with severe sepsis: a prospective sequential analysis. Crit Care Med 40:2543–2551CrossRef Bayer O, Reinhart K, Kohl M et al (2012) Effects of fluid resuscitation with synthetic colloids or crystalloids alone on shock reversal, fluid balance, and patient outcomes in patients with severe sepsis: a prospective sequential analysis. Crit Care Med 40:2543–2551CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Bayer O, Schwarzkopf D, Doenst T et al (2013) Perioperative fluid therapy with tetrastarch and gelatin in cardiac surgery—a prospective sequential analysis. Crit Care Med 41:2532–2542CrossRef Bayer O, Schwarzkopf D, Doenst T et al (2013) Perioperative fluid therapy with tetrastarch and gelatin in cardiac surgery—a prospective sequential analysis. Crit Care Med 41:2532–2542CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Albrecht FW, Glas M, Rensing H, Kindgen-Milles D, Volk T, Mathes AM (2016) A change of colloid from hydroxyethyl starch to gelatin does not reduce rate of renal failure or mortality in surgical critical care patients: results of a retrospective cohort study. J Crit Care 36:160–165CrossRef Albrecht FW, Glas M, Rensing H, Kindgen-Milles D, Volk T, Mathes AM (2016) A change of colloid from hydroxyethyl starch to gelatin does not reduce rate of renal failure or mortality in surgical critical care patients: results of a retrospective cohort study. J Crit Care 36:160–165CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Marx G, Weigand M (2017) Sepsis-3: Zweifel an der Überlegenheit der neuen Definition. Dtsch Arztebl Int 114:1429 Marx G, Weigand M (2017) Sepsis-3: Zweifel an der Überlegenheit der neuen Definition. Dtsch Arztebl Int 114:1429
21.
Zurück zum Zitat Machado FR, Nsutebu E, AbDulaziz S et al (2017) Sepsis 3 from the perspective of clinicians and quality improvement initiatives. J Crit Care 40:315–317CrossRef Machado FR, Nsutebu E, AbDulaziz S et al (2017) Sepsis 3 from the perspective of clinicians and quality improvement initiatives. J Crit Care 40:315–317CrossRef
22.
Zurück zum Zitat England NHS (2015) Improving outcomes for patients with sepsis A cross-system action plan England NHS (2015) Improving outcomes for patients with sepsis A cross-system action plan
23.
Zurück zum Zitat Churpek MM, Snyder A, Han X et al (2017) Quick sepsis-related organ failure assessment, systemic inflammatory response syndrome, and early warning scores for detecting clinical deterioration in infected patients outside the intensive care unit. Am J Respir Crit Care Med 195:906–911CrossRef Churpek MM, Snyder A, Han X et al (2017) Quick sepsis-related organ failure assessment, systemic inflammatory response syndrome, and early warning scores for detecting clinical deterioration in infected patients outside the intensive care unit. Am J Respir Crit Care Med 195:906–911CrossRef
24.
Zurück zum Zitat Machado FR, Cavalcanti AB, Monteiro MB et al (2020) Predictive accuracy of the quick sepsis-related organ failure assessment score in Brazil. A prospective multicenter study. Am J Respir Crit Care Med 201:789–798CrossRef Machado FR, Cavalcanti AB, Monteiro MB et al (2020) Predictive accuracy of the quick sepsis-related organ failure assessment score in Brazil. A prospective multicenter study. Am J Respir Crit Care Med 201:789–798CrossRef
25.
Zurück zum Zitat Mak MHW, Low JK, Junnarkar SP, Huey TCW, Shelat VG (2019) A prospective validation of Sepsis‑3 guidelines in acute hepatobiliary sepsis: qSOFA lacks sensitivity and SIRS criteria lacks specificity (Cohort Study). Int J Surg 72:71–77CrossRef Mak MHW, Low JK, Junnarkar SP, Huey TCW, Shelat VG (2019) A prospective validation of Sepsis‑3 guidelines in acute hepatobiliary sepsis: qSOFA lacks sensitivity and SIRS criteria lacks specificity (Cohort Study). Int J Surg 72:71–77CrossRef
26.
Zurück zum Zitat Tian H, Zhou J, Weng L et al (2019) Accuracy of qSOFA for the diagnosis of sepsis-3: a secondary analysis of a population-based cohort study. J Thorac Dis 11:2034–2042CrossRef Tian H, Zhou J, Weng L et al (2019) Accuracy of qSOFA for the diagnosis of sepsis-3: a secondary analysis of a population-based cohort study. J Thorac Dis 11:2034–2042CrossRef
27.
Zurück zum Zitat Serafim R, Gomes JA, Salluh J, Póvoa P (2018) A comparison of the quick-SOFA and systemic inflammatory response syndrome criteria for the diagnosis of sepsis and prediction of mortality: a systematic review and meta-analysis. Chest 153:646–655CrossRef Serafim R, Gomes JA, Salluh J, Póvoa P (2018) A comparison of the quick-SOFA and systemic inflammatory response syndrome criteria for the diagnosis of sepsis and prediction of mortality: a systematic review and meta-analysis. Chest 153:646–655CrossRef
28.
Zurück zum Zitat Park HK, Kim WY, Kim MC, Jung W, Ko BS (2017) Quick sequential organ failure assessment compared to systemic inflammatory response syndrome for predicting sepsis in emergency department. J Crit Care 42:12–17CrossRef Park HK, Kim WY, Kim MC, Jung W, Ko BS (2017) Quick sequential organ failure assessment compared to systemic inflammatory response syndrome for predicting sepsis in emergency department. J Crit Care 42:12–17CrossRef
30.
Zurück zum Zitat Giamarellos-Bourboulis EJ, Tsaganos T, Tsangaris I et al (2017) Validation of the new Sepsis‑3 definitions: proposal for improvement in early risk identification. Clin Microbiol Infect 23:104–109CrossRef Giamarellos-Bourboulis EJ, Tsaganos T, Tsangaris I et al (2017) Validation of the new Sepsis‑3 definitions: proposal for improvement in early risk identification. Clin Microbiol Infect 23:104–109CrossRef
31.
Zurück zum Zitat Fernando SM, Tran A, Taljaard M et al (2018) Prognostic accuracy of the quick sequential organ failure assessment for mortality in patients with suspected infection: a systematic review and meta-analysis. Ann Intern Med 168:266–275CrossRef Fernando SM, Tran A, Taljaard M et al (2018) Prognostic accuracy of the quick sequential organ failure assessment for mortality in patients with suspected infection: a systematic review and meta-analysis. Ann Intern Med 168:266–275CrossRef
Metadaten
Titel
Kritische Stellungnahme zu einigen Empfehlungen der neuen deutschen S3-Sepsisleitlinie
verfasst von
Dr. med. Andreas Edel
Prof. Dr. med. Konrad Reinhart, ML
Univ.-Prof. Dr. med. Stefan J. Schaller
Publikationsdatum
01.09.2020
Verlag
Springer Medizin
Erschienen in
Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin / Ausgabe 6/2020
Print ISSN: 2193-6218
Elektronische ISSN: 2193-6226
DOI
https://doi.org/10.1007/s00063-020-00720-0

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2020

Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin 6/2020 Zur Ausgabe

Mitteilungen der DGIIN

Mitteilungen der DGIIN

Mehr Frauen im OP – weniger postoperative Komplikationen

21.05.2024 Allgemeine Chirurgie Nachrichten

Ein Frauenanteil von mindestens einem Drittel im ärztlichen Op.-Team war in einer großen retrospektiven Studie aus Kanada mit einer signifikanten Reduktion der postoperativen Morbidität assoziiert.

Delir bei kritisch Kranken – Antipsychotika versus Placebo

16.05.2024 Delir Nachrichten

Um die Langzeitfolgen eines Delirs bei kritisch Kranken zu mildern, wird vielerorts auf eine Akuttherapie mit Antipsychotika gesetzt. Eine US-amerikanische Forschungsgruppe äußert jetzt erhebliche Vorbehalte gegen dieses Vorgehen. Denn es gibt neue Daten zum Langzeiteffekt von Haloperidol bzw. Ziprasidon versus Placebo.

Eingreifen von Umstehenden rettet vor Erstickungstod

15.05.2024 Fremdkörperaspiration Nachrichten

Wer sich an einem Essensrest verschluckt und um Luft ringt, benötigt vor allem rasche Hilfe. Dass Umstehende nur in jedem zweiten Erstickungsnotfall bereit waren, diese zu leisten, ist das ernüchternde Ergebnis einer Beobachtungsstudie aus Japan. Doch es gibt auch eine gute Nachricht.

Darf man die Behandlung eines Neonazis ablehnen?

08.05.2024 Gesellschaft Nachrichten

In einer Leseranfrage in der Zeitschrift Journal of the American Academy of Dermatology möchte ein anonymer Dermatologe bzw. eine anonyme Dermatologin wissen, ob er oder sie einen Patienten behandeln muss, der eine rassistische Tätowierung trägt.

Update AINS

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.