Skip to main content
Erschienen in: Journal of Bone and Mineral Metabolism 6/2009

01.11.2009 | Case Report

A case of primary hyperparathyroidism with severe bone and renal changes

verfasst von: Rika Jimbo-Saito, Yoshifumi Ubara, Hiraku Kadoguchi, Tatsuya Suwabe, Shohei Nakanishi, Yasushi Higa, Junichi Hoshino, Naoki Sawa, Hideyuki Katori, Fumi Takemoto, Hiroaki Nishimura, Michio Nakamura, Shinji Tomikawa, Kenichi Ohashi, Kennmei Takaichi

Erschienen in: Journal of Bone and Mineral Metabolism | Ausgabe 6/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We report a 79-year-old Japanese woman who had primary hyperparathyroidism (HPT) with end-stage renal disease and severe bone changes. In 2004, she began to experience pain in her shoulders and knees, as well as muscle weakness and anorexia. She already had renal failure with a serum Cr of 4.7 mg/dl, while serum calcium was 9.6 mg/dl, PTH was 2,710 pg/ml, and serum alkaline phosphatase was 923 mU/ml. Multiple fractures of the pelvic bones and lumbar spine, osteoporosis, and subperiosteal bone resorption were detected. Although hemodialysis (HD) was started in February 2005, her symptoms became more severe. Total parathyroidectomy (PTX) and right iliac crest bone biopsy were performed. Histomorphometric analysis of the cancellous bone indicated a diagnosis of osteitis fibrosa, but a reduction of cortical bone and near absence of cancellous bone were also apparent. This showed that bone resorption by osteoclasts was predominant over bone formation by osteoblasts. Soon after PTX, her pain subsided completely. We conclude that primary HPT should be detected and treated early enough to avoid renal damage, since renal dysfunction markedly accelerates bone changes in patients with primary HPT.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Brenner BM, Rector FC (2008) Brenner and Rector’s the kidney, 7th edn. W. B. Saunders Co, Philadelphia Brenner BM, Rector FC (2008) Brenner and Rector’s the kidney, 7th edn. W. B. Saunders Co, Philadelphia
2.
Zurück zum Zitat Takasaki I, Shionoiri H, Yabana M, Takagi N, Kamijo S, Nakatani Y, Umemura S (1999) Severe hyperparathyroidism with hypercalcemia associated with chronic renal failure at the pre-dialysis stage. Endocr J 46(1):167–171CrossRefPubMed Takasaki I, Shionoiri H, Yabana M, Takagi N, Kamijo S, Nakatani Y, Umemura S (1999) Severe hyperparathyroidism with hypercalcemia associated with chronic renal failure at the pre-dialysis stage. Endocr J 46(1):167–171CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Mizumoto D, Watanabe Y, Fukuzawa Y, Aoi N, Yamazaki C (1994) Clinical profile and outcome of primary hyperparathyroidism accompanied by chronic renal failure. Clin Nephrol 42(5):315–321PubMed Mizumoto D, Watanabe Y, Fukuzawa Y, Aoi N, Yamazaki C (1994) Clinical profile and outcome of primary hyperparathyroidism accompanied by chronic renal failure. Clin Nephrol 42(5):315–321PubMed
4.
Zurück zum Zitat McCarthy, Frassica (1998) Pathology of bone and joint disorders with clinical and radiographic correlation, 1st edn. W. B. Saunders Co, Philadelphia, pp 75–103 McCarthy, Frassica (1998) Pathology of bone and joint disorders with clinical and radiographic correlation, 1st edn. W. B. Saunders Co, Philadelphia, pp 75–103
5.
Zurück zum Zitat Tokuyama K, Iseki K, Yoshi S, Yoshihara K, Nishime K, Uehara H, Tozawa M, Wake T, Arakaki M, Fukiyama K (1996) An epidemiologic analysis of parathyroidectomy in chronic dialysis patients. The Okinawa Dialysis Study Group. Jpn J Nephrol 38(7):309–313 Tokuyama K, Iseki K, Yoshi S, Yoshihara K, Nishime K, Uehara H, Tozawa M, Wake T, Arakaki M, Fukiyama K (1996) An epidemiologic analysis of parathyroidectomy in chronic dialysis patients. The Okinawa Dialysis Study Group. Jpn J Nephrol 38(7):309–313
6.
Zurück zum Zitat Spiegel AM, Marx SJ, Melton LJ, Ladenson JH et al (1991) Consensus development conference panel. Diagnosis and management of asymptomatic primary hyperparathyroidism. Ann Intern Med 114:593–597 Spiegel AM, Marx SJ, Melton LJ, Ladenson JH et al (1991) Consensus development conference panel. Diagnosis and management of asymptomatic primary hyperparathyroidism. Ann Intern Med 114:593–597
7.
Zurück zum Zitat Udelsman R (2002) Surgery in primary hyperparathyroidism: the patient without previous neck surgery. J Bone Miner Res 17(Suppl 2):N126–N132 Udelsman R (2002) Surgery in primary hyperparathyroidism: the patient without previous neck surgery. J Bone Miner Res 17(Suppl 2):N126–N132
Metadaten
Titel
A case of primary hyperparathyroidism with severe bone and renal changes
verfasst von
Rika Jimbo-Saito
Yoshifumi Ubara
Hiraku Kadoguchi
Tatsuya Suwabe
Shohei Nakanishi
Yasushi Higa
Junichi Hoshino
Naoki Sawa
Hideyuki Katori
Fumi Takemoto
Hiroaki Nishimura
Michio Nakamura
Shinji Tomikawa
Kenichi Ohashi
Kennmei Takaichi
Publikationsdatum
01.11.2009
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Journal of Bone and Mineral Metabolism / Ausgabe 6/2009
Print ISSN: 0914-8779
Elektronische ISSN: 1435-5604
DOI
https://doi.org/10.1007/s00774-009-0053-y

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2009

Journal of Bone and Mineral Metabolism 6/2009 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhöhte Mortalität bei postpartalem Brustkrebs

07.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Auch für Trägerinnen von BRCA-Varianten gilt: Erkranken sie fünf bis zehn Jahre nach der letzten Schwangerschaft an Brustkrebs, ist das Sterberisiko besonders hoch.

Hypertherme Chemotherapie bietet Chance auf Blasenerhalt

07.05.2024 Harnblasenkarzinom Nachrichten

Eine hypertherme intravesikale Chemotherapie mit Mitomycin kann für Patienten mit hochriskantem nicht muskelinvasivem Blasenkrebs eine Alternative zur radikalen Zystektomie darstellen. Kölner Urologen berichten über ihre Erfahrungen.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Vorhofflimmern bei Jüngeren gefährlicher als gedacht

06.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Immer mehr jüngere Menschen leiden unter Vorhofflimmern. Betroffene unter 65 Jahren haben viele Risikofaktoren und ein signifikant erhöhtes Sterberisiko verglichen mit Gleichaltrigen ohne die Erkrankung.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.