Skip to main content
main-content

29.04.2019 | Original Research | Ausgabe 7/2019

Journal of General Internal Medicine 7/2019

A Mixed Methods Evaluation of an Inclusive Sexual History Taking and HIV Prevention Curriculum for Trainees

Zeitschrift:
Journal of General Internal Medicine > Ausgabe 7/2019
Autoren:
MD Katherine Frasca, MD Jose Castillo-Mancilla, MS Monica C. McNulty, PhD Susan Connors, MA Elizabeth Sweitzer, MD Shanta Zimmer, MD Nancy Madinger
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s11606-019-04958-z) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Background

Health disparities exist in HIV risk in the USA among the lesbian-gay-bisexual-transgender-queer (LGBTQ) community. There is also scarce literature on curricula for HIV prevention and pre-exposure prophylaxis (PrEP) for trainees.

Aim

To create a curriculum to train residents to perform inclusive sexual history taking and HIV prevention care. The curriculum covers sexual history, LGBTQ health, sexually transmitted infections, and HIV risk assessment and risk reduction counseling including use of PrEP.

Setting

A dedicated PrEP Clinic was created within an Academic Medical Center Outpatient HIV Clinic. Patients were primarily LGBTQ identified, but also included HIV sero-discordant couples, cisgender individuals, heterosexual invididuals, and those with experience of homelessness, sex work, and substance abuse.

Participants

Thirty-four internal medicine residents completed the course between November 2017 and May 2018.

Program Description

The curriculum was delivered as Just in Time Teaching (JiTT) via online virtual patient cases followed by directly observed clinical care at a large urban PrEP clinic.

Program Evaluation and Results

The effectiveness of the curriculum was assessed through paired pre/post-self-assessment surveys (n = 19), additional post-surveys on the online modules (n = 22), and interviews (n = 9). Many respondents reported no prior training or inadequate prior training in the course content. As a result of the course, participants reported statistically significant increased confidence and comfort in all seven HIV prevention topic areas, with the greatest gains in safe sex counseling for LGBTQ patients and in discussing PrEP (mean changes of 1.21, 1.58 on 5-point Likert scale, respectively, p < 0.0001). Six of nine interviewees post-course had applied what they learned to patient care; five indicated their learning would benefit patients.

Discussion

An HIV prevention curriculum focused on cultural humility in care can improve trainee’s skills in HIV risk reduction counseling, including PrEP, among all patients including those identifying as LGBTQ.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

★ PREMIUM-INHALT
e.Med Interdisziplinär

Mit e.Med Interdisziplinär erhalten Sie Zugang zu allen CME-Fortbildungen und Fachzeitschriften auf SpringerMedizin.de. Zusätzlich können Sie eine Zeitschrift Ihrer Wahl in gedruckter Form beziehen – ohne Aufpreis.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Zusatzmaterial
ESM 1 (DOCX 156 kb)
11606_2019_4958_MOESM1_ESM.docx
Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2019

Journal of General Internal Medicine 7/2019 Zur Ausgabe

Healing Arts: Sketchbook

Patient Ladies

  1. Sie können e.Med Innere Medizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

  2. Sie können e.Med Allgemeinmedizin 14 Tage kostenlos testen (keine Print-Zeitschrift enthalten). Der Test läuft automatisch und formlos aus. Es kann nur einmal getestet werden.

Neu im Fachgebiet Innere Medizin

Meistgelesene Bücher aus der Inneren Medizin

2017 | Buch

Rheumatologie aus der Praxis

Entzündliche Gelenkerkrankungen – mit Fallbeispielen

Dieses Fachbuch macht mit den wichtigsten chronisch entzündlichen Gelenk- und Wirbelsäulenerkrankungen vertraut. Anhand von über 40 instruktiven Fallbeispielen werden anschaulich diagnostisches Vorgehen, therapeutisches Ansprechen und der Verlauf …

Herausgeber:
Rudolf Puchner

2016 | Buch

Ambulant erworbene Pneumonie

Was, wann, warum – Dieses Buch bietet differenzierte Diagnostik und Therapie der ambulant erworbenen Pneumonie zur sofortigen sicheren Anwendung. Entsprechend der neuesten Studien und Leitlinien aller wichtigen Fachgesellschaften.

Herausgeber:
Santiago Ewig

Mail Icon II Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Innere Medizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.

© Springer Medizin 

Bildnachweise