Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 11/2012

01.11.2012 | Original Paper

An analysis of risk factors associated with traumatic extremity amputation stump wound infection in a Nigerian setting

verfasst von: Njoku Isaac Omoke, Chinedu Gregory Nwigwe

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 11/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

We aimed to determine the risk factors associated with traumatic extremity amputation stump wound infection in our environment.

Method

This was a retrospective analysis of databases that included the entire patient population with traumatic extremity amputation seen in Ebonyi State University Teaching Hospital and Federal Medical Centre Abakaliki from January 2001 to December 2011.

Result

There were 63 patients studied and stump wound infection was a complication in 38 (60 %) of them. Stump wound infection rate significantly correlated with the form of amputation, i.e., a higher rate in crushing than guillotine (sharp clear-cut) amputation (80.5 vs. 22.7 % p < 0.000); severity, i.e., a higher rate in major than minor amputation (80.6 vs. 33.3 % p < 0.000); and limb involvement, i.e., a higher rate in lower than upper extremity amputation (71.1 vs. 60.7 % p < 0.002). Haematocrit level on admission (p < 0.002), injury to hospital admission interval (p < 0.012) and injury to first surgical debridement / amputation interval (p < 0.02) were all significantly related to incidence of wound infection. Multivariate analysis identified crushing amputation as an independent risk factor (p < 0.009) for traumatic amputation stump wound infection.

Conclusion

The only independent predictor of traumatic extremity amputation stump wound infection is a crushing form of amputation; it should be accorded a high priority in interventions aimed at reducing infection rate
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Akinyola AL, Ojo OD, Ogini LM (2008) Microbiology of amputation wound infection in a Nigerian setting. J Wound Care 17:202–206 Akinyola AL, Ojo OD, Ogini LM (2008) Microbiology of amputation wound infection in a Nigerian setting. J Wound Care 17:202–206
2.
Zurück zum Zitat Brown KV, Walker JA, Cortez DS, Murray CK, Wenke JC (2010) Earlier debridment and administration of antibiotic decrease infection. Surg Orthop Adv Spring 19(1):18–22 Brown KV, Walker JA, Cortez DS, Murray CK, Wenke JC (2010) Earlier debridment and administration of antibiotic decrease infection. Surg Orthop Adv Spring 19(1):18–22
3.
Zurück zum Zitat Dada AA, Awoyomi BO (2010) Is the trend of amputation in Nigeria changing? A review of 51 consecutive cases at Federal Medical Centre Ebute Meta Lagos Nigeria. Niger Med J 51(04):167–169 Dada AA, Awoyomi BO (2010) Is the trend of amputation in Nigeria changing? A review of 51 consecutive cases at Federal Medical Centre Ebute Meta Lagos Nigeria. Niger Med J 51(04):167–169
5.
Zurück zum Zitat Herard P, Boillot F (2012) Amputation in emergency situations: indication, technique and Medecins Sans Frontieres Frances experience in Haiti. Int Orthop. doi:10.1007/s00264-012-1552-5 Herard P, Boillot F (2012) Amputation in emergency situations: indication, technique and Medecins Sans Frontieres Frances experience in Haiti. Int Orthop. doi:10.​1007/​s00264-012-1552-5
7.
Zurück zum Zitat Hopf HW, Hunt TK, West JM et al (1997) Wound tissue oxygen tension predicts the risk of wound infection in surgical patients. Arch Surg 132:997–1005PubMedCrossRef Hopf HW, Hunt TK, West JM et al (1997) Wound tissue oxygen tension predicts the risk of wound infection in surgical patients. Arch Surg 132:997–1005PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Ikem IC, Ogini LM, Bamgboye EA (2001) Open fractures of the lower limb in Nigeria. Int Orthop 25(6):386–388PubMedCrossRef Ikem IC, Ogini LM, Bamgboye EA (2001) Open fractures of the lower limb in Nigeria. Int Orthop 25(6):386–388PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat McIntosh J, Earnshaw JJ (2009) Antibiotics prophylaxis for prevention of infection after major limb amputation. Eur J Vasc Endovasc Surg 37:696–703PubMedCrossRef McIntosh J, Earnshaw JJ (2009) Antibiotics prophylaxis for prevention of infection after major limb amputation. Eur J Vasc Endovasc Surg 37:696–703PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Namdari S, Baldwin K, Matuszewski P, Esterhai J, Mehta S (2012) Delay in surgical debridment of open tibia fracture: an analysis of National practice. J Orthop Trauma 25(3):140–144CrossRef Namdari S, Baldwin K, Matuszewski P, Esterhai J, Mehta S (2012) Delay in surgical debridment of open tibia fracture: an analysis of National practice. J Orthop Trauma 25(3):140–144CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Obalum DC, Okeke GC (2009) Lower limb amputation at a Nigeria private tertiary hospital. West Afr J Med 28(1):24–27PubMed Obalum DC, Okeke GC (2009) Lower limb amputation at a Nigeria private tertiary hospital. West Afr J Med 28(1):24–27PubMed
12.
Zurück zum Zitat Omoke NI, Chukwu COO, Madubueze CC, Egwu AN (2012) Traumatic extremity amputation in a Nigerian setting: patterns and challenges of care. Int Orthop 36:613–618PubMedCrossRef Omoke NI, Chukwu COO, Madubueze CC, Egwu AN (2012) Traumatic extremity amputation in a Nigerian setting: patterns and challenges of care. Int Orthop 36:613–618PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Penn-Barwell JG, Murray CK, Wenke JC (2012) Early antibiotics and debridement independently reduce infection rate in open fracture model. J Bone Joint Surg 94-B(1):107–112CrossRef Penn-Barwell JG, Murray CK, Wenke JC (2012) Early antibiotics and debridement independently reduce infection rate in open fracture model. J Bone Joint Surg 94-B(1):107–112CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Russell RC, O’Brien BM, Morrison WA, Pamamull G, MacLeod A (1984) The late functional result of upper limb reconstruction and replantation. J Hand Surg 9A:623–633 Russell RC, O’Brien BM, Morrison WA, Pamamull G, MacLeod A (1984) The late functional result of upper limb reconstruction and replantation. J Hand Surg 9A:623–633
17.
Zurück zum Zitat Sadat U, Chaudhuri A, Hayes PD, Gaunt ME, Boyle JR et al (2008) Five day antibiotics prophylaxis for major lower limb amputation reduces wound infection rate and length of hospital stay. Eur J Vasc Endovasc Surg 35:75–78PubMedCrossRef Sadat U, Chaudhuri A, Hayes PD, Gaunt ME, Boyle JR et al (2008) Five day antibiotics prophylaxis for major lower limb amputation reduces wound infection rate and length of hospital stay. Eur J Vasc Endovasc Surg 35:75–78PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
An analysis of risk factors associated with traumatic extremity amputation stump wound infection in a Nigerian setting
verfasst von
Njoku Isaac Omoke
Chinedu Gregory Nwigwe
Publikationsdatum
01.11.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 11/2012
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-012-1641-3

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2012

International Orthopaedics 11/2012 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.