Skip to main content
Erschienen in: Surgery Today 1/2017

03.06.2016 | Review Article

Anatomy of the middle rectal artery: a review of the historical literature

verfasst von: Tomomichi Kiyomatsu, Soichiro Ishihara, Koji Murono, Kensuke Otani, Koji Yasuda, Takeshi Nishikawa, Toshiaki Tanaka, Keisuke Hata, Kazushige Kawai, Hiroaki Nozawa, Hironori Yamaguchi, Toshiaki Watanabe

Erschienen in: Surgery Today | Ausgabe 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The middle rectal artery is a very important anatomical structure in rectal cancer surgery. It is the only vessel that penetrates through the proper rectal fascia into the pelvic cavity, and therefore threatens the integrity of total mesorectal excision. Moreover, it is very closely related to the lateral lymphatic drainage root. The definition of the middle rectal artery is ambiguous, and different frequencies, origins, and trajectories have been reported in various papers. The frequency of the middle rectal artery is reported to range from 12 to 97 %. Traditionally, the middle rectal artery is described as an artery that penetrates the pelvic plexus from the lateral side along with the lateral ligament; the frequency of this lateral type of middle rectal artery ranges from 20 to 30 %. However, the reports that describe higher frequency values also consider another type of middle rectal artery, which penetrates the neuro-vascular bundle from the antero-lateral direction; this antero-lateral type of middle rectal artery tends to be a small vessel, and frequently forms a common trunk with the prostatic artery. With advancements in endoscopic surgery, the knowledge of the precise anatomy of this structure is becoming more crucial for optimal rectal cancer surgery.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Schuurman JP, Go PM, Bleys RL. Anatomical branches of the superior rectal artery in the distal rectum. Colorectal Dis. 2009;11(9):967–71.CrossRefPubMed Schuurman JP, Go PM, Bleys RL. Anatomical branches of the superior rectal artery in the distal rectum. Colorectal Dis. 2009;11(9):967–71.CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Shafik A, Mostafa H. Study of the arterial pattern of the rectum and its clinical application. Acta Anat (Basel). 1996;157(1):80–6.CrossRefPubMed Shafik A, Mostafa H. Study of the arterial pattern of the rectum and its clinical application. Acta Anat (Basel). 1996;157(1):80–6.CrossRefPubMed
3.
4.
Zurück zum Zitat Steward JA, Rankin FW. Blood supply of the large intestine. Its surgical considerations. Arch Surg. 1933;26:843–91.CrossRef Steward JA, Rankin FW. Blood supply of the large intestine. Its surgical considerations. Arch Surg. 1933;26:843–91.CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Boxall TA, Smart PJ, Griffiths JD. The blood supply of the distal segment of the rectum in anterior resection. Br J Surg. 1963;50:399–404.CrossRefPubMed Boxall TA, Smart PJ, Griffiths JD. The blood supply of the distal segment of the rectum in anterior resection. Br J Surg. 1963;50:399–404.CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Goligher JC. The blood-supply to the sigmoid colon and rectum with reference to the technique of rectal resection with restoration of continuity. Br J Surg. 1949;37(146):157–62.CrossRefPubMed Goligher JC. The blood-supply to the sigmoid colon and rectum with reference to the technique of rectal resection with restoration of continuity. Br J Surg. 1949;37(146):157–62.CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Bilhim T, Pereira JA, Tinto HR. Middle rectal artery: myth or reality? Retrospective study with CT angiography and digital subtraction angiography. Surg Radiol Anat. 2013;35(6):517–22.CrossRefPubMed Bilhim T, Pereira JA, Tinto HR. Middle rectal artery: myth or reality? Retrospective study with CT angiography and digital subtraction angiography. Surg Radiol Anat. 2013;35(6):517–22.CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Jones OM, Smeulders N, et al. Lateral ligaments of the rectum: an anatomical study. Br J Surg. 1999;86(4):487–9.CrossRefPubMed Jones OM, Smeulders N, et al. Lateral ligaments of the rectum: an anatomical study. Br J Surg. 1999;86(4):487–9.CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Sato K, Sato T. The vascular and neuronal composition of the lateral ligament of the rectum and the rectosacral fascia. Surg Radiol Anat. 1991;13(1):17–22.CrossRefPubMed Sato K, Sato T. The vascular and neuronal composition of the lateral ligament of the rectum and the rectosacral fascia. Surg Radiol Anat. 1991;13(1):17–22.CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat Nano M, Dal Corso HM, Lanfranco G. Contribution to the surgical anatomy of the ligaments of the rectum. Dis Colon Rectum. 2000;43(11):1592–8.CrossRefPubMed Nano M, Dal Corso HM, Lanfranco G. Contribution to the surgical anatomy of the ligaments of the rectum. Dis Colon Rectum. 2000;43(11):1592–8.CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Didio LJ, Diaz-Franco C, Schemainda R, et al. Morphology of the middle rectal arteries. A study of 30 cadaveric dissections. Surg Radiol Anat. 1986;8(4):229–36.CrossRefPubMed Didio LJ, Diaz-Franco C, Schemainda R, et al. Morphology of the middle rectal arteries. A study of 30 cadaveric dissections. Surg Radiol Anat. 1986;8(4):229–36.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Widmer O. Die Rectalarterien des Menschen. Zeitschrift für Anatomie und Entwicklungsgeschichte. 1955;118(5):398–416.CrossRefPubMed Widmer O. Die Rectalarterien des Menschen. Zeitschrift für Anatomie und Entwicklungsgeschichte. 1955;118(5):398–416.CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat Parsons FG, Keith A. Sixth annual report of the committee of collective investigation of the Anatomical Society of Great Britian and Ireland, 1895–1896. J Anat Physiol. 1897;31:31–44. Parsons FG, Keith A. Sixth annual report of the committee of collective investigation of the Anatomical Society of Great Britian and Ireland, 1895–1896. J Anat Physiol. 1897;31:31–44.
14.
Zurück zum Zitat Drummond H. The arterial supply of the rectum and pelvic colon. Br J Surg. 1914;1:677–85.CrossRef Drummond H. The arterial supply of the rectum and pelvic colon. Br J Surg. 1914;1:677–85.CrossRef
15.
16.
Zurück zum Zitat Wakui S, Matsuda M, Furusato M. Branching mode of the middle rectal artery from the prostatic artery in the dog. Anat Histol Embryol. 1993;22(4):376–80.CrossRefPubMed Wakui S, Matsuda M, Furusato M. Branching mode of the middle rectal artery from the prostatic artery in the dog. Anat Histol Embryol. 1993;22(4):376–80.CrossRefPubMed
17.
Zurück zum Zitat Bilhim T, Pisco JM, Furtado A. Prostatic arterial supply: demonstration by multirow detector angio CT and catheter angiography. Eur Radiol. 2011;21(5):1119–26.CrossRefPubMed Bilhim T, Pisco JM, Furtado A. Prostatic arterial supply: demonstration by multirow detector angio CT and catheter angiography. Eur Radiol. 2011;21(5):1119–26.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Anatomy of the middle rectal artery: a review of the historical literature
verfasst von
Tomomichi Kiyomatsu
Soichiro Ishihara
Koji Murono
Kensuke Otani
Koji Yasuda
Takeshi Nishikawa
Toshiaki Tanaka
Keisuke Hata
Kazushige Kawai
Hiroaki Nozawa
Hironori Yamaguchi
Toshiaki Watanabe
Publikationsdatum
03.06.2016
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Surgery Today / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 0941-1291
Elektronische ISSN: 1436-2813
DOI
https://doi.org/10.1007/s00595-016-1359-8

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

Surgery Today 1/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Allgemeinmedizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Facharzt-Training Allgemeinmedizin

Die ideale Vorbereitung zur anstehenden Prüfung mit den ersten 24 von 100 klinischen Fallbeispielen verschiedener Themenfelder

Mehr erfahren

Niedriger diastolischer Blutdruck erhöht Risiko für schwere kardiovaskuläre Komplikationen

25.04.2024 Hypotonie Nachrichten

Wenn unter einer medikamentösen Hochdrucktherapie der diastolische Blutdruck in den Keller geht, steigt das Risiko für schwere kardiovaskuläre Ereignisse: Darauf deutet eine Sekundäranalyse der SPRINT-Studie hin.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Metformin rückt in den Hintergrund

24.04.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Es hat sich über Jahrzehnte klinisch bewährt. Doch wo harte Endpunkte zählen, ist Metformin als alleinige Erstlinientherapie nicht mehr zeitgemäß.

Myokarditis nach Infekt – Richtig schwierig wird es bei Profisportlern

24.04.2024 DGIM 2024 Kongressbericht

Unerkannte Herzmuskelentzündungen infolge einer Virusinfektion führen immer wieder dazu, dass junge, gesunde Menschen plötzlich beim Sport einen Herzstillstand bekommen. Gerade milde Herzbeteiligungen sind oft schwer zu diagnostizieren – speziell bei Leistungssportlern. 

Update Allgemeinmedizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.