Skip to main content
Erschienen in: Endocrine 1/2017

09.02.2016 | Research Letter

Association of primary aldosteronism with chronic thyroiditis

verfasst von: Chiara Sabbadin, Caterina Mian, Davide Nacamulli, Gabriella Donà, Fabio Presotto, Corrado Betterle, Marco Boscaro, Luciana Bordin, Decio Armanini

Erschienen in: Endocrine | Ausgabe 1/2017

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

Primary aldosteronism (PA) is associated with an increased risk of cardio- and cerebro-vascular events, mediated not only by its hypertensive effect but also by its proinflammatory action [1]. Recent studies suggest a role of aldosterone in the development and/or progression of autoimmune disorders: aldosteronism is associated with an activation of circulating immune cells, which is attenuated by mineralocorticoid receptor (MR)-antagonists [2]. We previously characterized MR in circulating mononuclear leukocytes (MNL) and found an increased protein expression of PAI-1 and p22(phox) after incubation of MNL with aldosterone, this effect being reversed by coincubation with canrenone [3, 4]. Aldosterone can directly increase the capacity of dendritic cells to activate CD8+T cells and induce Th17 polarization of CD4+T cells, which have been associated with many autoimmune diseases, and a recent study has found an increased expression of Th17-related factors in autoimmune thyroiditis (AIT) [5, 6]. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat B. Pitt, Effect of aldosterone blockade in patients with systolic left ventricular dysfunction: implications of the RALES and EPHESUS studies. Mol. Cell. Endocrinol. 217, 53–58 (2004)CrossRefPubMed B. Pitt, Effect of aldosterone blockade in patients with systolic left ventricular dysfunction: implications of the RALES and EPHESUS studies. Mol. Cell. Endocrinol. 217, 53–58 (2004)CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat R.A. Ahokas, K.J. Warrington, I.C. Gerlking, Y. Sun, L.A. Wodi, P.A. Herring, L. Lu, S.K. Bhattacharya, A.E. Postlethwaite, K.T. Weber, Aldosteronism and peripheral blood mononuclear cell activation: a neuroendocrine-immune interface. Circ. Res. 93, e124–e135 (2003)CrossRefPubMedPubMedCentral R.A. Ahokas, K.J. Warrington, I.C. Gerlking, Y. Sun, L.A. Wodi, P.A. Herring, L. Lu, S.K. Bhattacharya, A.E. Postlethwaite, K.T. Weber, Aldosteronism and peripheral blood mononuclear cell activation: a neuroendocrine-immune interface. Circ. Res. 93, e124–e135 (2003)CrossRefPubMedPubMedCentral
3.
Zurück zum Zitat D. Armanini, T. Strasser, P.C. Weber, Characterization of aldosterone binding sites in circulating human mononuclear leukocytes. Am. J. Physiol. 248, E388–E390 (1985)PubMed D. Armanini, T. Strasser, P.C. Weber, Characterization of aldosterone binding sites in circulating human mononuclear leukocytes. Am. J. Physiol. 248, E388–E390 (1985)PubMed
4.
Zurück zum Zitat L.A. Calò, F. Zaghetto, E. Pagnin, P.A. Davis, P. De Mozzi, P. Sartorato, G. Martire, C. Fiore, D. Armanini, Effect of aldosterone and glycyrrhetinic acid on the protein expression of PAI-1 and p22(phox) in human mononuclear leukocytes. J. Clin. Endocrinol. Metab. 89, 1973–1976 (2004)CrossRefPubMed L.A. Calò, F. Zaghetto, E. Pagnin, P.A. Davis, P. De Mozzi, P. Sartorato, G. Martire, C. Fiore, D. Armanini, Effect of aldosterone and glycyrrhetinic acid on the protein expression of PAI-1 and p22(phox) in human mononuclear leukocytes. J. Clin. Endocrinol. Metab. 89, 1973–1976 (2004)CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat A.A. Herrada, F.J. Contreras, N.P. Marini, C.A. Amador, P.A. Gonzàles, C.M. Cortès, C.A. Riedel, C.A. Carvajal, F. Figueroa, L.F. Michea, C.E. Fardella, A.M. Kalergis, Aldosterone promotes autoimmune damage by enhancing Th17-mediated immunity. J. Immunol. 184, 191–202 (2010)CrossRefPubMed A.A. Herrada, F.J. Contreras, N.P. Marini, C.A. Amador, P.A. Gonzàles, C.M. Cortès, C.A. Riedel, C.A. Carvajal, F. Figueroa, L.F. Michea, C.E. Fardella, A.M. Kalergis, Aldosterone promotes autoimmune damage by enhancing Th17-mediated immunity. J. Immunol. 184, 191–202 (2010)CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Y. Shi, H. Wang, Z. Su, J. Chen, Y. Xue, S. Wang, Y. Xue, Z. He, H. Yang, C. Zhou, F. Kong, Y. Liu, P. Yang, L. Lu, Q. Shao, X. Huang, H. Xu, Differentiation imbalance of Th1/Th17 in peripheral blood mononuclear cells might contribute to pathogenesis of Hashimoto’s thyroiditis. Scand. J. Immunol. 72, 250–255 (2010)CrossRefPubMed Y. Shi, H. Wang, Z. Su, J. Chen, Y. Xue, S. Wang, Y. Xue, Z. He, H. Yang, C. Zhou, F. Kong, Y. Liu, P. Yang, L. Lu, Q. Shao, X. Huang, H. Xu, Differentiation imbalance of Th1/Th17 in peripheral blood mononuclear cells might contribute to pathogenesis of Hashimoto’s thyroiditis. Scand. J. Immunol. 72, 250–255 (2010)CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat M. Tanaka, M. Izeki, Y. Miyazaki, M. Horigome, T. Yoneda, S. Tsuyuki, S. Takami, M. Aiba, Combined primary aldosteronism and cushing’s syndrome due to a single adrenocortical adenoma complicated by hashimoto’s thyroiditis. Intern. Med. 41, 967–971 (2002)CrossRefPubMed M. Tanaka, M. Izeki, Y. Miyazaki, M. Horigome, T. Yoneda, S. Tsuyuki, S. Takami, M. Aiba, Combined primary aldosteronism and cushing’s syndrome due to a single adrenocortical adenoma complicated by hashimoto’s thyroiditis. Intern. Med. 41, 967–971 (2002)CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat M.J. Molina-Garrido, R. Enriquez, A. Mora-Rufete, A.E. Sirvent, C. Guillen-Ponce, Primary hyperaldosteronism associated with vitiligo vulgaris and autoimmune hypothyroidism. Am. J. Med. Sci. 333, 178–180 (2007)CrossRefPubMed M.J. Molina-Garrido, R. Enriquez, A. Mora-Rufete, A.E. Sirvent, C. Guillen-Ponce, Primary hyperaldosteronism associated with vitiligo vulgaris and autoimmune hypothyroidism. Am. J. Med. Sci. 333, 178–180 (2007)CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat R. Krysiak, B. Okopien, Coexistence of primary aldosteronism and Hashimoto’s thyroiditis. Rheumatol. Int. 32, 2561–2563 (2012)CrossRefPubMed R. Krysiak, B. Okopien, Coexistence of primary aldosteronism and Hashimoto’s thyroiditis. Rheumatol. Int. 32, 2561–2563 (2012)CrossRefPubMed
10.
Zurück zum Zitat D. Armanini, D. Nacamulli, C. Scaroni, F. Lumachi, R. Selice, C. Fiore, G. Favia, F. Mantero, High prevalence of thyroid ultrasonographic abnormalities in primary aldosteronism. Endocrine 22, 155–159 (2003)CrossRefPubMed D. Armanini, D. Nacamulli, C. Scaroni, F. Lumachi, R. Selice, C. Fiore, G. Favia, F. Mantero, High prevalence of thyroid ultrasonographic abnormalities in primary aldosteronism. Endocrine 22, 155–159 (2003)CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat F. Turchi, V. Ronconi, V. di Tizio, M. Boscaro, G. Giacchetti, Blood pressure, thyroid-stimulating hormone and thyroid disease prevalence in primary aldosteronism and essential hypertension. Am. J. Hypertens. 24, 1274–1279 (2011)CrossRefPubMed F. Turchi, V. Ronconi, V. di Tizio, M. Boscaro, G. Giacchetti, Blood pressure, thyroid-stimulating hormone and thyroid disease prevalence in primary aldosteronism and essential hypertension. Am. J. Hypertens. 24, 1274–1279 (2011)CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat K.W. Mathis, K. Wallace, E.R. Flynn, C. Maric-Bilkan, B. LaMarca, M.J. Ryan, Preventing autoimmunity protects against the development of hypertension and renal injury. Hypertension 64, 792–800 (2014)CrossRefPubMedPubMedCentral K.W. Mathis, K. Wallace, E.R. Flynn, C. Maric-Bilkan, B. LaMarca, M.J. Ryan, Preventing autoimmunity protects against the development of hypertension and renal injury. Hypertension 64, 792–800 (2014)CrossRefPubMedPubMedCentral
13.
Zurück zum Zitat S. Garelli, S. Masiero, M. Plebani, S. Chen, J. Furmaniak, D. Armanini, C. Betterle, High prevalence of chronic thyroiditis in patients with polycystic ovary syndrome. Eur. J. Obstet. Gynecol. Reprod. Biol. 169, 248–251 (2013)CrossRefPubMed S. Garelli, S. Masiero, M. Plebani, S. Chen, J. Furmaniak, D. Armanini, C. Betterle, High prevalence of chronic thyroiditis in patients with polycystic ovary syndrome. Eur. J. Obstet. Gynecol. Reprod. Biol. 169, 248–251 (2013)CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat D. Armanini, L. Bordin, G. Donà, C. Sabbadin, L. Bakdounes, E. Ragazzi, F.L. Giorgino, C. Fiore, Polycystic ovary syndrome: implications of measurement of plasma aldosterone, renin activity and progesterone. Steroids 77, 655–658 (2012)CrossRefPubMed D. Armanini, L. Bordin, G. Donà, C. Sabbadin, L. Bakdounes, E. Ragazzi, F.L. Giorgino, C. Fiore, Polycystic ovary syndrome: implications of measurement of plasma aldosterone, renin activity and progesterone. Steroids 77, 655–658 (2012)CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat S. Ayturk, A. Gursoy, A. Kut, C. Anil, A. Nar, N.B. Tutuncu, Metabolic syndrome and its components are associated with increased thyroid volume and nodule prevalence in a mild-to moderate iodine-deficient area. Eur. J. Endocrinol. 161, 599–605 (2009)CrossRefPubMed S. Ayturk, A. Gursoy, A. Kut, C. Anil, A. Nar, N.B. Tutuncu, Metabolic syndrome and its components are associated with increased thyroid volume and nodule prevalence in a mild-to moderate iodine-deficient area. Eur. J. Endocrinol. 161, 599–605 (2009)CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Y. Greenman, Y. Trostanetsky, S. Ben-Shemen, N. Grazas, R. Limor, E. Osher, S. Lewicka, P. Vecsei, N. Stern, Thyroid cysts: a new extra-adrenal site of aldosterone synthase expression and increased aldosterone content. Clin. Endocrinol. (Oxf.) 66(6), 886–889 (2007)CrossRef Y. Greenman, Y. Trostanetsky, S. Ben-Shemen, N. Grazas, R. Limor, E. Osher, S. Lewicka, P. Vecsei, N. Stern, Thyroid cysts: a new extra-adrenal site of aldosterone synthase expression and increased aldosterone content. Clin. Endocrinol. (Oxf.) 66(6), 886–889 (2007)CrossRef
Metadaten
Titel
Association of primary aldosteronism with chronic thyroiditis
verfasst von
Chiara Sabbadin
Caterina Mian
Davide Nacamulli
Gabriella Donà
Fabio Presotto
Corrado Betterle
Marco Boscaro
Luciana Bordin
Decio Armanini
Publikationsdatum
09.02.2016
Verlag
Springer US
Erschienen in
Endocrine / Ausgabe 1/2017
Print ISSN: 1355-008X
Elektronische ISSN: 1559-0100
DOI
https://doi.org/10.1007/s12020-016-0880-2

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2017

Endocrine 1/2017 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Wo hapert es noch bei der Umsetzung der POMGAT-Leitlinie?

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Das Risiko für Vorhofflimmern in der Bevölkerung steigt

02.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Das Risiko, im Lauf des Lebens an Vorhofflimmern zu erkranken, ist in den vergangenen 20 Jahren gestiegen: Laut dänischen Zahlen wird es drei von zehn Personen treffen. Das hat Folgen weit über die Schlaganfallgefährdung hinaus.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.