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Erschienen in: Drugs & Aging 3/2008

01.03.2008 | Review Article

Cardiovascular Implications of Chronic Kidney Disease in Older Adults

verfasst von: Ramnath Dukkipati, Sharon Adler, Dr Rajnish Mehrotra

Erschienen in: Drugs & Aging | Ausgabe 3/2008

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Abstract

Because serum creatinine is an imprecise indicator of glomerular filtration rate (GFR), estimating equations derived from the Modification of Diet in Renal Diseases study are increasingly being used to estimate GFR. The notion that GFR declines with aging is based largely on the results of cross-sectional studies that have generally not differentiated the effects of senescence from those of coexisting conditions such as hypertension. Nevertheless, GFR probably declines in many, if not all, aging individuals. The introduction of automated reporting of estimated GFR may result in an over-diagnosis of chronic kidney disease (CKD). There is a large body of evidence to suggest that a decrease in GFR and/or albuminuria is associated with an increased risk of death, particularly from cardiovascular causes, and that this risk extends to the elderly. Although the data are not consistent with regard to the level of GFR at which the increase in cardiovascular risk becomes apparent, small amounts of urine albumin excretion (levels that do not meet the definition of microalbuminuria) are associated with a higher risk of death, even among the elderly. There is currently no evidence that aggressive control of blood pressure and/or use of medications that reduce proteinuria, such as those that block the renin-angiotensin-aldosterone system, reduce the risk of cardiovascular events or death among individuals with CKD. On the other hand, secondary analyses of at least two studies have documented the benefit of lipid lowering in CKD patients. Paradoxically, a recent study has raised concern that normalizing haemoglobin may enhance the cardiovascular risk associated with CKD. To conclude, the available evidence indicates that early identification of CKD may allow physicians to aggressively modify cardiovascular risk, which, in turn, has the potential to improve patient outcomes.
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Metadaten
Titel
Cardiovascular Implications of Chronic Kidney Disease in Older Adults
verfasst von
Ramnath Dukkipati
Sharon Adler
Dr Rajnish Mehrotra
Publikationsdatum
01.03.2008
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Drugs & Aging / Ausgabe 3/2008
Print ISSN: 1170-229X
Elektronische ISSN: 1179-1969
DOI
https://doi.org/10.2165/00002512-200825030-00006

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Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

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