Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 5/2016

25.01.2016 | Arthroscopy and Sports Medicine

Chronic rupture of the long head of the biceps tendon: comparison of 2-year results following primary versus revision open subpectoral biceps tenodesis

verfasst von: Simon A. Euler, Marilee P. Horan, Michael B. Ellman, Joshua A. Greenspoon, Peter J. Millett

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 5/2016

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

The purpose of this study was to evaluate the clinical results of surgical repair for proximal long head of the biceps (LHB) tendon ruptures comparing chronic primary and postsurgical revision LHB tendon ruptures.

Materials and methods

Patients who underwent subpectoral LHB tenodesis for chronic ruptures with a minimum of 2 years from surgery were identified. ASES and SF-12 PCS scores and surgical and demographic data were collected prospectively. At final follow-up, patients were interviewed regarding symptoms related to their biceps. Symptoms were converted into a Subjective Proximal Biceps Score (SPBS).

Results

Twenty-seven patients (22 males, 5 females) with a mean age of 61 years (range 40–76 years) underwent LHB tenodeses. Twenty patients (74.1 %) were primary repairs for chronic ruptures and seven patients (25.9 %) were revision repairs after failed prior LHB tenodesis. Twenty-five patients (92.6 %; n = 18 primary; n = 7 revision) were available for follow-up a mean of 3.8 years (range 2–6.1). The overall median postoperative SPBS showed significant improvement over the preoperative baseline (p < 0.001). Individual components of the SPBS showed substantial improvements. The SPBS significantly correlated with the postoperative ASES score (r = −0.478; p = 0.038). There were no differences in postoperative SPBSs between the primary and revision tenodesis groups. The mean postoperative ASES score was 90.3 and SF-12 PCS was 52.6.

Conclusions

Open subpectoral LHB tenodesis was a safe and effective method for the treatment of chronic LHB tendon ruptures and for the revision of failed post-surgical LHB ruptures. Patients had less pain, cramping, and deformity after LHB tenodesis. The SPBS, ASES, and SF-12 PCS scores significantly improved among this group of patients.

Level of evidence

Level III; Retrospective comparative study.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
3.
Zurück zum Zitat Warren RF (1985) Lesions of the long head of the biceps tendon. Instr Course Lect 34:204–209PubMed Warren RF (1985) Lesions of the long head of the biceps tendon. Instr Course Lect 34:204–209PubMed
4.
Zurück zum Zitat Burkhead WZ, Arcand MA, Zeman C (1990) The biceps tendon. In: Rockwood CA, Matsen FA (eds) The shoulder, 3rd edn. Saunders, Philadelphia Burkhead WZ, Arcand MA, Zeman C (1990) The biceps tendon. In: Rockwood CA, Matsen FA (eds) The shoulder, 3rd edn. Saunders, Philadelphia
5.
Zurück zum Zitat Carter AN, Erickson SM (1999) Proximal biceps tendon rupture: primarily an injury of middle age. Phys Sportsmed 27:95–101CrossRefPubMed Carter AN, Erickson SM (1999) Proximal biceps tendon rupture: primarily an injury of middle age. Phys Sportsmed 27:95–101CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Kannus P, Józsa L (1991) Histopathological changes preceding spontaneous rupture of a tendon: a controlled study of 891 patients. J Bone Joint Surg Am 73:1507–1525PubMed Kannus P, Józsa L (1991) Histopathological changes preceding spontaneous rupture of a tendon: a controlled study of 891 patients. J Bone Joint Surg Am 73:1507–1525PubMed
12.
Zurück zum Zitat Millett PJ, Wilcox RB 3rd, O’Holleran JD, Warner JJ (2006) Rehabilitation of the rotator cuff: an evaluation-based approach. J Am Acad Orthop Surg 14:599–609CrossRefPubMed Millett PJ, Wilcox RB 3rd, O’Holleran JD, Warner JJ (2006) Rehabilitation of the rotator cuff: an evaluation-based approach. J Am Acad Orthop Surg 14:599–609CrossRefPubMed
13.
Zurück zum Zitat van der Meijden OA, Westgard P, Chandler Z, Gaskill TR, Kokmeyer D, Millett PJ (2012) Rehabilitation after arthroscopic rotator cuff repair: current concepts review and evidence-based guidelines. Int J Sports Phys Ther 7:197–218PubMedPubMedCentral van der Meijden OA, Westgard P, Chandler Z, Gaskill TR, Kokmeyer D, Millett PJ (2012) Rehabilitation after arthroscopic rotator cuff repair: current concepts review and evidence-based guidelines. Int J Sports Phys Ther 7:197–218PubMedPubMedCentral
14.
15.
Zurück zum Zitat Anthony SG, McCormick F, Gross DJ, Golijanin P, Provencher MT (2015) Biceps tenodesis for long head of the biceps after auto-rupture or failed surgical tenotomy: results in an active population. J Shoulder Elbow Surg 24(2):e36–e40. doi:10.1016/j.jse.2014.06.031 CrossRefPubMed Anthony SG, McCormick F, Gross DJ, Golijanin P, Provencher MT (2015) Biceps tenodesis for long head of the biceps after auto-rupture or failed surgical tenotomy: results in an active population. J Shoulder Elbow Surg 24(2):e36–e40. doi:10.​1016/​j.​jse.​2014.​06.​031 CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Chronic rupture of the long head of the biceps tendon: comparison of 2-year results following primary versus revision open subpectoral biceps tenodesis
verfasst von
Simon A. Euler
Marilee P. Horan
Michael B. Ellman
Joshua A. Greenspoon
Peter J. Millett
Publikationsdatum
25.01.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 5/2016
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-015-2393-5

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2016

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 5/2016 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.