Skip to main content
Erschienen in: Clinical Oral Investigations 4/2006

01.12.2006 | Short communication

Clinical features of incontinentia pigmenti with emphasis on oral and dental abnormalities

verfasst von: Snežana Minić, Gerd E. K. Novotny, Dušan Trpinac, Miljana Obradović

Erschienen in: Clinical Oral Investigations | Ausgabe 4/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

One of interesting aspects in dermatology is the fact that skin may reflect the presence of anomalies in other organs and tissues. One such example is incontinentia pigmenti (IP), a rare, complex, X-linked genodermatosis. Clinical manifestations of IP according to evolution and prognosis can be considered as skin, as well as dental, eye, and central nervous system, changes. We have investigated a total of nine families with 25 subjects, 23 females and 2 males. In 12 female and 2 male subjects, all of them with clinical characteristics of IP, we observed the following abnormalities: teeth-shape anomalies (coni- or peg-like teeth), the presence of numerous cariotic teeth, early dental loss, delayed eruption, partial anodontia, and gothic palate. To our knowledge, this is the first time that the presence of gothic palate in patients with IP has been documented. As we found out, in two female subjects and one male subject, in which nonrandomed X inactivation did not occur, gothic palate could be supposed as characteristic of IP.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bastaki LA, Hegazy F, Al-Heneidi MM, Turki N, Azab AS, Naguib KK (2004) Fragile X syndrome: a clinico-genetic study of mentally retarded patients in Kuwait. East Mediterr Health J 10:116–124PubMed Bastaki LA, Hegazy F, Al-Heneidi MM, Turki N, Azab AS, Naguib KK (2004) Fragile X syndrome: a clinico-genetic study of mentally retarded patients in Kuwait. East Mediterr Health J 10:116–124PubMed
2.
Zurück zum Zitat Bentolila R, Rivera H, Sanchez-Quevedo MC (2006) Incontinentia pigmenti: a case report. Pediatr Dent 28:54–57PubMed Bentolila R, Rivera H, Sanchez-Quevedo MC (2006) Incontinentia pigmenti: a case report. Pediatr Dent 28:54–57PubMed
3.
Zurück zum Zitat Carney RG (1976) Incontinentia pigmenti: a world statistical analysis. Arch Dermatol 112:535–542PubMedCrossRef Carney RG (1976) Incontinentia pigmenti: a world statistical analysis. Arch Dermatol 112:535–542PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Cohen PR (1994) Incontinentia pigmenti: clinicopathologic characteristics and differential diagnosis. Cutis 54:161–166PubMed Cohen PR (1994) Incontinentia pigmenti: clinicopathologic characteristics and differential diagnosis. Cutis 54:161–166PubMed
5.
Zurück zum Zitat Dominguez-Reyes A, Aznar-Martin T, Cabrera-Suarea E (2002) General and dental characteristics of Bloch-Sulzberger syndrome. Review of literature and presentation of a case report. Med Oral 7:293–297PubMed Dominguez-Reyes A, Aznar-Martin T, Cabrera-Suarea E (2002) General and dental characteristics of Bloch-Sulzberger syndrome. Review of literature and presentation of a case report. Med Oral 7:293–297PubMed
6.
Zurück zum Zitat Garcia-Bravo B, Rodriguez-Pichardo A, Camacho-Martinez F (1986) Incontinentia pigmenti. Study of 3 families. Ann Dermatol Venereol 113:301–308PubMed Garcia-Bravo B, Rodriguez-Pichardo A, Camacho-Martinez F (1986) Incontinentia pigmenti. Study of 3 families. Ann Dermatol Venereol 113:301–308PubMed
7.
Zurück zum Zitat Garcia-Dorado J, de Unamuno P, Fernandez-Lopez E, Salazar Veloz J, Armijo M (1990) Incontinentia pigmenti: XXY male with a family history. Clin Genet 38:128–138PubMedCrossRef Garcia-Dorado J, de Unamuno P, Fernandez-Lopez E, Salazar Veloz J, Armijo M (1990) Incontinentia pigmenti: XXY male with a family history. Clin Genet 38:128–138PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Hecht F, Hecht BK (1983) The half chromatid mutation model and bidirectional mutation in incontinentia pigmenti. Clin Genet 24:177–179PubMedCrossRef Hecht F, Hecht BK (1983) The half chromatid mutation model and bidirectional mutation in incontinentia pigmenti. Clin Genet 24:177–179PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Landy SJ, Donnai D (1993) Incontinentia pigmenti (Bloch-Sulzberger syndrome). J Med Genet 30:53–59PubMed Landy SJ, Donnai D (1993) Incontinentia pigmenti (Bloch-Sulzberger syndrome). J Med Genet 30:53–59PubMed
10.
Zurück zum Zitat Martinez-Pomar N, Munoz-Saa I, Heine-Suner D, Martin A, Smahi A, Matamoros N (2005) A new mutation in exon 7 of NEMO gene: late skewed X-chromosome inactivation in an incontinentia pigmenti female patient with immunodeficiency. Hum Genet 118:458–465 Martinez-Pomar N, Munoz-Saa I, Heine-Suner D, Martin A, Smahi A, Matamoros N (2005) A new mutation in exon 7 of NEMO gene: late skewed X-chromosome inactivation in an incontinentia pigmenti female patient with immunodeficiency. Hum Genet 118:458–465
11.
Zurück zum Zitat Minić S, Djaković Z, Bašanović J (1996) Some aspects of incontinentio pigmenti, 5th Congress European Society of Pediatric Dermatology, Rotterdam, Abstract 205, p 228 Minić S, Djaković Z, Bašanović J (1996) Some aspects of incontinentio pigmenti, 5th Congress European Society of Pediatric Dermatology, Rotterdam, Abstract 205, p 228
12.
Zurück zum Zitat Nelson DL (2006) NEMO, NFκB signaling and incontinentia pigmenti. Curr Opin Genet Dev 16:282–288PubMedCrossRef Nelson DL (2006) NEMO, NFκB signaling and incontinentia pigmenti. Curr Opin Genet Dev 16:282–288PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Oranje AP, Arts WF, Wagner A, van der Hout AH, Simonsz HJ (2005) From gene to disease; incontinentia pigmenti and the NEMO-gene. Ned Tijdschr Geneeskd 149:1682–1685PubMed Oranje AP, Arts WF, Wagner A, van der Hout AH, Simonsz HJ (2005) From gene to disease; incontinentia pigmenti and the NEMO-gene. Ned Tijdschr Geneeskd 149:1682–1685PubMed
14.
15.
Zurück zum Zitat Sahn EE, Davidson LS (1994) Incontinentia pigmenti: three cases with unusual features. J Am Acad Dermatol 31:852–857PubMedCrossRef Sahn EE, Davidson LS (1994) Incontinentia pigmenti: three cases with unusual features. J Am Acad Dermatol 31:852–857PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Sefiani A, Abel L, Heuertz S, Sinnett D, Lavergne L, Labuda D, Hors-Cayla MC (1989) The gene for incontinentia pigmenti is assigned to Xq28. Genomics 4:427–429PubMedCrossRef Sefiani A, Abel L, Heuertz S, Sinnett D, Lavergne L, Labuda D, Hors-Cayla MC (1989) The gene for incontinentia pigmenti is assigned to Xq28. Genomics 4:427–429PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Van den Steen E, Bottenberg P, Bonduelle M (2004) Dental anomalies associated with incontinentia pigmenti or Bloch-Sulzberger syndrome. Rev Belge Med Dent 59(2):94–99PubMed Van den Steen E, Bottenberg P, Bonduelle M (2004) Dental anomalies associated with incontinentia pigmenti or Bloch-Sulzberger syndrome. Rev Belge Med Dent 59(2):94–99PubMed
18.
Zurück zum Zitat Vogt J, Matheson J (1991) Incontinentia pigmenti (Bloch-Sulzberger syndrome). A case report. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 71:454–456PubMedCrossRef Vogt J, Matheson J (1991) Incontinentia pigmenti (Bloch-Sulzberger syndrome). A case report. Oral Surg Oral Med Oral Pathol 71:454–456PubMedCrossRef
19.
Zurück zum Zitat Weston WL, Lane AT (1999) Neonatal dermatology. In: Freedberg IM, Eisen AZ, Wolff K, Austen KF, Goldsmith LA, Katz SI, Fitzpatrick TB (eds) Fitzpatrick’s dermatology in general medicine. McGraw-Hill, New York, pp 1661–1682 Weston WL, Lane AT (1999) Neonatal dermatology. In: Freedberg IM, Eisen AZ, Wolff K, Austen KF, Goldsmith LA, Katz SI, Fitzpatrick TB (eds) Fitzpatrick’s dermatology in general medicine. McGraw-Hill, New York, pp 1661–1682
20.
Zurück zum Zitat Wiklund DA, Weston WL (1980) Incontinentia pigmenti. A four-generation study. Arch Dermatol 116:701–703PubMedCrossRef Wiklund DA, Weston WL (1980) Incontinentia pigmenti. A four-generation study. Arch Dermatol 116:701–703PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Clinical features of incontinentia pigmenti with emphasis on oral and dental abnormalities
verfasst von
Snežana Minić
Gerd E. K. Novotny
Dušan Trpinac
Miljana Obradović
Publikationsdatum
01.12.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Clinical Oral Investigations / Ausgabe 4/2006
Print ISSN: 1432-6981
Elektronische ISSN: 1436-3771
DOI
https://doi.org/10.1007/s00784-006-0066-z

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2006

Clinical Oral Investigations 4/2006 Zur Ausgabe

Acknowledgement

Acknowledgement

Calendar of Events

Calendar of Events

Parodontalbehandlung verbessert Prognose bei Katheterablation

19.04.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Werden Personen mit Vorhofflimmern in der Blanking-Periode nach einer Katheterablation gegen eine bestehende Parodontitis behandelt, verbessert dies die Erfolgsaussichten. Dafür sprechen die Resultate einer prospektiven Untersuchung.

Invasive Zahnbehandlung: Wann eine Antibiotikaprophylaxe vor infektiöser Endokarditis schützt

11.04.2024 Endokarditis Nachrichten

Bei welchen Personen eine Antibiotikaprophylaxe zur Prävention einer infektiösen Endokarditis nach invasiven zahnärztlichen Eingriffen sinnvoll ist, wird diskutiert. Neue Daten stehen im Einklang mit den europäischen Leitlinienempfehlungen.

Zell-Organisatoren unter Druck: Mechanismen des embryonalen Zahnwachstums aufgedeckt

08.04.2024 Zahnmedizin Nachrichten

Der Aufbau von Geweben und Organen während der Embryonalentwicklung wird von den Zellen bemerkenswert choreografiert. Für diesen Prozess braucht es spezielle sogenannte „Organisatoren“. In einer aktuellen Veröffentlichung im Fachjournal Nature Cell Biology berichten Forschende durch welchen Vorgang diese Organisatoren im Gewebe entstehen und wie sie dann die Bildung von Zähnen orchestrieren.

Die Oralprophylaxe & Kinderzahnheilkunde umbenannt

11.03.2024 Kinderzahnmedizin Nachrichten

Infolge der Umbenennung der Deutschen Gesellschaft für Kinderzahnheilkunde in Deutsche Gesellschaft für Kinderzahnmedizin (DGKiZ) wird deren Mitgliederzeitschrift Oralprophylaxe & Kinderzahnheilkunde in Oralprophylaxe & Kinderzahnmedizin umbenannt. Aus diesem Grunde trägt die erste Ausgabe in 2024 erstmalig den neuen Titel.

Newsletter

Bestellen Sie unseren kostenlosen Newsletter Update Zahnmedizin und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.