Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 1/2019

02.11.2018 | Review Article

Clinical outcomes of locking stand-alone cage versus anterior plate construct in two-level anterior cervical discectomy and fusion: a systematic review and meta-analysis

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 1/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Two-level cervical degenerative disc disease (cDDD) can be effectively treated by anterior cervical discectomy and fusion (ACDF) similarly to single-level cDDD. Traditionally an anterior plate construct (APC) approach has been utilized, but ACDF without plate with a locking stand-alone cage (LSC) approach has emerged as an alternative option. The aim of this study was to compare the clinical outcome of LSC and APC in contiguous two-level ACDF used to treat cDDD the current literature.

Methods

Searches of seven electronic databases from inception to March 2018 were conducted following preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses (PRISMA) guidelines. Extracted data were analysed using meta-analysis of proportions.

Results

The nine observational studies that satisfied all criteria described a pooled cohort of 687 contiguous two-level cDDD cases managed by ACDF, with 302 (44%) and 385 (56%) managed by LSC and APC approaches, respectively. When compared with APC, LSC was associated with significantly increased subsidence likelihood (OR 2.75; p < 0.001), greater disc height (MD 0.60 mm; p = 0.04) and reduced cervical lordosis (MD − 2.52°; p = 0.04) at last follow-up. Operative outcomes, fusion rates, functional scores and postoperative dysphagia rates were comparable.

Conclusion

Although significant radiological differences were most evident, the comparability between LSC and APC in contiguous two-level ACDF with respect to all other clinical outcomes does not implicate one approach as clearly superior to the other in two-level ACDF. Larger, randomized studies with longer follow-up are required to delineate outcomes further to validate the findings of this study.

Graphical abstract

These slides can be retrieved under Electronic Supplementary Material.
Anhänge
Nur mit Berechtigung zugänglich
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Burkhardt JK, Mannion AF, Marbacher S, Kleinstuck FS, Jeszenszky D, Porchet F (2015) The influence of cervical plate fixation with either autologous bone or cage insertion on radiographic and patient-rated outcomes after two-level anterior cervical discectomy and fusion. Eur Spine J Off Publ Eur Spine Soc Eur Spinal Deform Soc Eur Sect Cerv Spine Res Soc 24(1):113–119. https://doi.org/10.1007/s00586-014-3456-y CrossRef Burkhardt JK, Mannion AF, Marbacher S, Kleinstuck FS, Jeszenszky D, Porchet F (2015) The influence of cervical plate fixation with either autologous bone or cage insertion on radiographic and patient-rated outcomes after two-level anterior cervical discectomy and fusion. Eur Spine J Off Publ Eur Spine Soc Eur Spinal Deform Soc Eur Sect Cerv Spine Res Soc 24(1):113–119. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00586-014-3456-y CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Barbagallo GM, Romano D, Certo F, Milone P, Albanese V (2013) Zero-P: a new zero-profile cage-plate device for single and multilevel ACDF. A single institution series with 4 years maximum follow-up and review of the literature on zero-profile devices. Eur Spine J 22(Suppl 6):S868–S878. https://doi.org/10.1007/s00586-013-3005-0 CrossRefPubMed Barbagallo GM, Romano D, Certo F, Milone P, Albanese V (2013) Zero-P: a new zero-profile cage-plate device for single and multilevel ACDF. A single institution series with 4 years maximum follow-up and review of the literature on zero-profile devices. Eur Spine J 22(Suppl 6):S868–S878. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00586-013-3005-0 CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Higgins J, Green S (2011) Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. Wiley, New York Higgins J, Green S (2011) Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. Wiley, New York
14.
Zurück zum Zitat Stroup DF, Berlin JA, Morton SC, Olkin I, Williamson GD, Rennie D, Moher D, Becker BJ, Sipe TA, Thacker SB (2000) Meta-analysis of observational studies in epidemiology: a proposal for reporting. Meta-analysis of observational studies in epidemiology (MOOSE) group. JAMA 283(15):2008–2012CrossRefPubMed Stroup DF, Berlin JA, Morton SC, Olkin I, Williamson GD, Rennie D, Moher D, Becker BJ, Sipe TA, Thacker SB (2000) Meta-analysis of observational studies in epidemiology: a proposal for reporting. Meta-analysis of observational studies in epidemiology (MOOSE) group. JAMA 283(15):2008–2012CrossRefPubMed
15.
Zurück zum Zitat Higgins JPT, Thompson SG, Deeks JJ, Altman DG (2003) Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ Br Med J 327(7414):557–560CrossRef Higgins JPT, Thompson SG, Deeks JJ, Altman DG (2003) Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ Br Med J 327(7414):557–560CrossRef
21.
Zurück zum Zitat Yang Y, Ma L, Zeng J, Liu H, Hong Y, Wang B, Ding C, Deng Y, Song Y (2016) Comparison of anterior cervical discectomy and fusion with the zero-profile implant and cage-plate implant in treating two-level degenerative cervical spondylosis. Int J Clin Exp Med 9(11):21772–21779 Yang Y, Ma L, Zeng J, Liu H, Hong Y, Wang B, Ding C, Deng Y, Song Y (2016) Comparison of anterior cervical discectomy and fusion with the zero-profile implant and cage-plate implant in treating two-level degenerative cervical spondylosis. Int J Clin Exp Med 9(11):21772–21779
23.
Zurück zum Zitat Daffner SD, Wang JC (2009) Anterior cervical fusion: the role of anterior plating. Instr Course Lect 58:689–698PubMed Daffner SD, Wang JC (2009) Anterior cervical fusion: the role of anterior plating. Instr Course Lect 58:689–698PubMed
25.
28.
Zurück zum Zitat Grasso G, Giambartino F, Tomasello G, Iacopino G (2014) Anterior cervical discectomy and fusion with ROI-C peek cage: cervical alignment and patient outcomes. Eur Spine J Off Publ Eur Spine Soc Eur Spinal Deform Soc Eur Sect Cerv Spine Res Soc 23(Suppl 6):650–657. https://doi.org/10.1007/s00586-014-3553-y CrossRef Grasso G, Giambartino F, Tomasello G, Iacopino G (2014) Anterior cervical discectomy and fusion with ROI-C peek cage: cervical alignment and patient outcomes. Eur Spine J Off Publ Eur Spine Soc Eur Spinal Deform Soc Eur Sect Cerv Spine Res Soc 23(Suppl 6):650–657. https://​doi.​org/​10.​1007/​s00586-014-3553-y CrossRef
Metadaten
Titel
Clinical outcomes of locking stand-alone cage versus anterior plate construct in two-level anterior cervical discectomy and fusion: a systematic review and meta-analysis
Publikationsdatum
02.11.2018
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 1/2019
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-018-5811-x

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2019

European Spine Journal 1/2019 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.