Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 2/2012

01.02.2012 | Original Article

Clinical results of and patient satisfaction with cervical laminoplasty for considerable cord compression with only slight myelopathy

verfasst von: Masashi Neo, Shunsuke Fujibayashi, Mitsuru Takemoto, Takashi Nakamura

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 2/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

There is no established consensus on the indications for surgery in patients with considerable cord compression but only slight myelopathy. The purpose of this study is to stimulate discussion about the indications for surgery in these patients.

Methods

The records of consecutive patients who underwent cervical laminoplasty (CLP) during 3.5 years were reviewed. Those patients whose pre-operative Japanese Orthopaedic Association score (JOA score, maximum 17) for cervical myelopathy was 16 points or more, indicating that they had very slight myelopathy, were selected. The postoperative JOA scores of these patients were checked via a chart review, and they were sent a survey asking about their degree of satisfaction with the results of surgery.

Results

Of 143 patients who underwent CLP, 14 presented with a preoperative JOA score of 16 or more. No patients showed a postoperative deterioration in JOA score. Nine patients complained of pre-operative hand numbness and this symptom disappeared postoperatively in seven cases. Most patients were satisfied with the results of the surgery: “very satisfied” in 11 cases and none selected “slightly dissatisfied” or “very dissatisfied”.

Conclusions

We believe that surgery can rescue well-informed and deliberately selected patients with only slight myelopathy, because their symptoms improve and they are freed from persistent anxiety.
Literatur
1.
2.
Zurück zum Zitat Klineberg E (2010) Cervical spondylotic myelopathy: a review of the evidence. Orthop Clin N Am 41:193–202CrossRef Klineberg E (2010) Cervical spondylotic myelopathy: a review of the evidence. Orthop Clin N Am 41:193–202CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Shimomura T, Sumi M, Nishida K, Maeno K, Tadokoro K, Miyamoto H, Kurosaka M, Doita M (2007) Prognostic factors for deterioration of patients with cervical spondylotic myelopathy after nonsurgical treatment. Spine 32:2474–2479PubMedCrossRef Shimomura T, Sumi M, Nishida K, Maeno K, Tadokoro K, Miyamoto H, Kurosaka M, Doita M (2007) Prognostic factors for deterioration of patients with cervical spondylotic myelopathy after nonsurgical treatment. Spine 32:2474–2479PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Ratliff JK, Cooper PR (2003) Cervical laminoplasty: a critical review. J Neurosurg 98(suppl 3):230–238PubMed Ratliff JK, Cooper PR (2003) Cervical laminoplasty: a critical review. J Neurosurg 98(suppl 3):230–238PubMed
5.
Zurück zum Zitat Hosono N, Yonenobu K, Ono K (1996) Neck and shoulder pain after laminoplasty A noticeable complication. Spine 21:1969–1973PubMedCrossRef Hosono N, Yonenobu K, Ono K (1996) Neck and shoulder pain after laminoplasty A noticeable complication. Spine 21:1969–1973PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Sakaura H, Hosono N, Mukai Y, Ishii T, Yoshikawa H (2003) C5 palsy after decompression surgery for survical myelopathy: review of the literature. Spine 28:2447–2451PubMedCrossRef Sakaura H, Hosono N, Mukai Y, Ishii T, Yoshikawa H (2003) C5 palsy after decompression surgery for survical myelopathy: review of the literature. Spine 28:2447–2451PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Kimura A, Seichi A, Inoue H, Hoshino Y (2011) Long-term results of double-door laminoplasty using hydroxyapatite spacers in patients with compressive cervical myelopathy. Eur Spine J 20(9):1560–1566PubMedCrossRef Kimura A, Seichi A, Inoue H, Hoshino Y (2011) Long-term results of double-door laminoplasty using hydroxyapatite spacers in patients with compressive cervical myelopathy. Eur Spine J 20(9):1560–1566PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Miyata M, Neo M, Fujibayashi S, Takemoto M, Nakamura T (2008) Double-door cervical laminoplasty with the use of suture anchors, technical note. J Spinal Disord Tech 21:575–578PubMedCrossRef Miyata M, Neo M, Fujibayashi S, Takemoto M, Nakamura T (2008) Double-door cervical laminoplasty with the use of suture anchors, technical note. J Spinal Disord Tech 21:575–578PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Shiraishi T (2002) A new technique for exposure of the cervical spine laminae. Technical note. J Neurosurg 96(suppl 1):122–126 Shiraishi T (2002) A new technique for exposure of the cervical spine laminae. Technical note. J Neurosurg 96(suppl 1):122–126
10.
Zurück zum Zitat Young GJ, Meterko M, Desai KR (2000) Patient satisfaction with hospital care: effects of demographic and institutional characteristics. Med Care 38:325–334PubMedCrossRef Young GJ, Meterko M, Desai KR (2000) Patient satisfaction with hospital care: effects of demographic and institutional characteristics. Med Care 38:325–334PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Hekkert KD, Cihangir S, Kleefstra SM, van den Berg B, Kool RB (2009) Patient satisfaction revisited: a multilevel approach. Soc Sci Med 69:68–75PubMedCrossRef Hekkert KD, Cihangir S, Kleefstra SM, van den Berg B, Kool RB (2009) Patient satisfaction revisited: a multilevel approach. Soc Sci Med 69:68–75PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Clinical results of and patient satisfaction with cervical laminoplasty for considerable cord compression with only slight myelopathy
verfasst von
Masashi Neo
Shunsuke Fujibayashi
Mitsuru Takemoto
Takashi Nakamura
Publikationsdatum
01.02.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 2/2012
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-011-2050-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2012

European Spine Journal 2/2012 Zur Ausgabe

Announcements

Announcements

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.