Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 6/2022

11.02.2021 | Trauma Surgery

Comparable outcomes of in-cement revision and uncemented modular stem revision for Vancouver B2 periprosthetic femoral fracture at 5 years

verfasst von: Antonio Klasan, James Millar, Jonathan Quayle, Bill Farrington, Peter Nicholas Misur

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 6/2022

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction

Periprosthetic femoral fractures (PFF) are detrimental for patients. Vancouver B2 fractures about a cemented stem can be revised to a longer uncemented stem or using an in-cement revision, if the cement mantle is adequate. There are reports documenting the success of both techniques. The aim of this single centre study was to perform a direct comparison of these two procedures.

Materials and methods

A retrospective study of consecutive Vancouver B2 PFFs around a cemented stem during 16 years was performed. All study cases were treated either using an in-cement revision or with an uncemented stem revision. Preoperatively, the groups were compared based upon age, gender, ASA, BMI, and Charlson comorbidity score. The outcome measures were surgical time, complications, in-hospital stay, revisions, 1-year readmission rate, and survivorship.

Results

After a median of 3.5 years, there were 70 patients in the uncemented and 31 in the in-cement group. There was no difference in any of the preoperative variables. Surgical time was shorter for in-cement revisions by a mean of 45 min (p < 0.001). There was no difference in in-hospital stay, surgical complications or readmissions. Implant survival at 5 years was 93.5% for the in-cement and 94.4% for the uncemented revision (p = 0.946). Patient survivorship at 5 years was 62.5% for the in-cement and 69.8% for the uncemented group (p = 0.094).

Conclusions

This study demonstrates that in-cement revision is a valid treatment option for Vancouver B2 fractures, comparable to uncemented stem revision, if certain criteria are met. There was no difference in revision rate, patient survivorship, complications, readmissions or in-hospital stay.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Mont MA, Issa K (2014) Updated projections of total joint arthroplasty demands in America. Commentary on an article by Steven M. Kurtz, PhD, et al.: “Impact of the economic downturn on total joint replacement demand in the united states updated projections to 2021.” J Bone Joint Surg Am 96:e68. https://doi.org/10.2106/JBJS.N.00005CrossRefPubMed Mont MA, Issa K (2014) Updated projections of total joint arthroplasty demands in America. Commentary on an article by Steven M. Kurtz, PhD, et al.: “Impact of the economic downturn on total joint replacement demand in the united states updated projections to 2021.” J Bone Joint Surg Am 96:e68. https://​doi.​org/​10.​2106/​JBJS.​N.​00005CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Lieberman JR, Moeckel BH, Evans BG et al (1993) Cement-within-cement revision hip arthroplasty. J Bone Joint Surg Br 75:869–871CrossRefPubMed Lieberman JR, Moeckel BH, Evans BG et al (1993) Cement-within-cement revision hip arthroplasty. J Bone Joint Surg Br 75:869–871CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Patel AR, Sweeney P, Ochenjele G et al (2015) Radiographically silent loosening of the acetabular component in hip arthroplasty. Am J Orthop 44:406–410PubMed Patel AR, Sweeney P, Ochenjele G et al (2015) Radiographically silent loosening of the acetabular component in hip arthroplasty. Am J Orthop 44:406–410PubMed
Metadaten
Titel
Comparable outcomes of in-cement revision and uncemented modular stem revision for Vancouver B2 periprosthetic femoral fracture at 5 years
verfasst von
Antonio Klasan
James Millar
Jonathan Quayle
Bill Farrington
Peter Nicholas Misur
Publikationsdatum
11.02.2021
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 6/2022
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-021-03776-5

Weitere Artikel der Ausgabe 6/2022

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 6/2022 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.