Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 8/2011

01.08.2011 | Original Article

Comparison of inpatient treatment costs after balloon kyphoplasty and non-surgical treatment of vertebral body compression fractures

verfasst von: S. Becker, K. P. Pfeiffer, M. Ogon

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 8/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We performed an analysis of following costs after primary conservative or operative treatment with balloon kyphoplasty (BKP) in osteoporotic vertebral fractures. Patients with primary osteoporotic vertebral fractures treated with BKP or conservatively from discharge year 2002–2005 were retrospectively assessed regarding the following hospital treatment in any hospital in Austria from 2002 to 2006. A statistical record linkage between the hospital data and the mortality registry of Statistic Austria was performed. The data search was restricted to ICD-10 and procedures according to the Austrian catalogue of procedures defined as “spine relevant”. Number of readmissions, length of hospital stay and DRG related costs were calculated for the surgical and conservative group separately. 324.5 years (mean 2.93 ± 1.40, conservative group) and 343.6 (mean 2.56 ± 0.96, BKP group) of 110 conservative patients and 134 BKP patients were analyzed. There was no statistical difference of the mortality rate with 9 patients (6.7%, BKP) and 11 patients (9.9%, conservative). The number of readmissions was 1.62 times higher (P = 0.039), the length of stay 1.09 times higher (P = 0.046) in the conservative group. No difference in the DRG scores were found (P = 0.11). In conclusion, patients with osteoporotic vertebral fractures showed in the following years after BKP fewer hospital readmissions and shorter hospital stays but no difference in DRG scores in comparison to conservatively treated patients.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Wardlaw D, Cummings SR, Van Meirhaeghe J et al (2009) Efficacy and safety of balloon kyphoplasty compared with non-surgical care for vertebral compression fracture (FREE): a randomised controlled trial. Lancet 21(373):1016–1024CrossRef Wardlaw D, Cummings SR, Van Meirhaeghe J et al (2009) Efficacy and safety of balloon kyphoplasty compared with non-surgical care for vertebral compression fracture (FREE): a randomised controlled trial. Lancet 21(373):1016–1024CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Finnern HW, Sykes DP (2003) The hospital cost of vertebral fractures in the EU: estimates using national datasets. Osteoporos Int 14(5):429–436PubMedCrossRef Finnern HW, Sykes DP (2003) The hospital cost of vertebral fractures in the EU: estimates using national datasets. Osteoporos Int 14(5):429–436PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Lippuner K, von Overbeck J, Perrelet R et al (1997) Incidence and direct medical costs of hospitalizations due to osteoporotic fractures in Switzerland. Osteoporos Int 7:414–425PubMedCrossRef Lippuner K, von Overbeck J, Perrelet R et al (1997) Incidence and direct medical costs of hospitalizations due to osteoporotic fractures in Switzerland. Osteoporos Int 7:414–425PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Borgström F, Zethraeus N, Johnell O et al (2006) Costs and quality of life associated with osteoporosis-related fractures in Sweden. Osteoporos Int 17:637–650PubMedCrossRef Borgström F, Zethraeus N, Johnell O et al (2006) Costs and quality of life associated with osteoporosis-related fractures in Sweden. Osteoporos Int 17:637–650PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Becker S, Bartl R, Bretschneider W et al (2006) Stufentherapie bei osteoporotischer Wirbelfraktur. J Miner Stoffwechs 13:27–28 Becker S, Bartl R, Bretschneider W et al (2006) Stufentherapie bei osteoporotischer Wirbelfraktur. J Miner Stoffwechs 13:27–28
6.
Zurück zum Zitat Taylor RS, Fritzell P, Taylor RJ (2007) Balloon kyphoplasty in the management of vertebral compression fractures: an updated systematic review and meta-analysis. Eur Spine J 16:1085–1100PubMedCrossRef Taylor RS, Fritzell P, Taylor RJ (2007) Balloon kyphoplasty in the management of vertebral compression fractures: an updated systematic review and meta-analysis. Eur Spine J 16:1085–1100PubMedCrossRef
7.
Zurück zum Zitat Taylor RS, Taylor RJ, Fritzell P (2007) Balloon kyphoplasty and vertebroplasty for vertebral compression fractures: a comparative systematic review of efficacy and safety. Pain Physician 10:583–590 Taylor RS, Taylor RJ, Fritzell P (2007) Balloon kyphoplasty and vertebroplasty for vertebral compression fractures: a comparative systematic review of efficacy and safety. Pain Physician 10:583–590
8.
Zurück zum Zitat Gill JB, Kuper M, Chin PC et al (2009) Comparing pain reduction following kyphoplasty and vertebroplasty for osteoporotic vertebral compression fractures. Spine J 9:501–508CrossRef Gill JB, Kuper M, Chin PC et al (2009) Comparing pain reduction following kyphoplasty and vertebroplasty for osteoporotic vertebral compression fractures. Spine J 9:501–508CrossRef
9.
Zurück zum Zitat McGirt MJ, Parker SL, Wolinsky JP et al (2009) Vertebroplasty and kyphoplasty for the treatment of vertebral compression fractures: an evidenced-based review of the literature. Spine J 9:501–508PubMedCrossRef McGirt MJ, Parker SL, Wolinsky JP et al (2009) Vertebroplasty and kyphoplasty for the treatment of vertebral compression fractures: an evidenced-based review of the literature. Spine J 9:501–508PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Cooper C, Atkinson EJ, Jacobsen SJ et al (1993) Population-based study of survival after osteoporotic fractures. Am J Epidemiol 137:1001–1005PubMed Cooper C, Atkinson EJ, Jacobsen SJ et al (1993) Population-based study of survival after osteoporotic fractures. Am J Epidemiol 137:1001–1005PubMed
11.
Zurück zum Zitat Kado DM, Browner WS, Palermo L et al (1999) Vertebral fractures and mortality on older women. Arch Int Med 159:1215–1220CrossRef Kado DM, Browner WS, Palermo L et al (1999) Vertebral fractures and mortality on older women. Arch Int Med 159:1215–1220CrossRef
Metadaten
Titel
Comparison of inpatient treatment costs after balloon kyphoplasty and non-surgical treatment of vertebral body compression fractures
verfasst von
S. Becker
K. P. Pfeiffer
M. Ogon
Publikationsdatum
01.08.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 8/2011
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-011-1692-y

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2011

European Spine Journal 8/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.