Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 7/2011

01.07.2011 | Original Paper

Conservative versus surgical management of Pipkin type I fractures associated with posterior dislocation of the hip: a randomised controlled trial

verfasst von: Zhi-wen Chen, Bin Lin, Wen-liang Zhai, Zhi-min Guo, Zhou Liang, Jia-Peng Zheng, Ke-jian Lian, Zheng-qi Ding

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 7/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The aim of this study was to evaluate the long-term results of conservative and surgical fragment excision treatment in patients with Pipkin type 1 fractures of the femoral head associated with posterior dislocation of the hip by a randomised controlled trial. Sixteen patients were randomly divided into two groups: the conservative group was treated by closed reduction, and the surgical group was treated by closed reduction followed with fragment excision. Functional outcome was determined using the Thompson and Epstein score and the Merle d’Aubigne and Postel score. Outcome of the conservative group was worse than that of the surgical group (p = 0.032). The randomised controlled trial proves surgical fragment excision after closed reduction is an effective treatment for Pipkin type 1 fractures.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Brooker AF, Bowerman JW, Robinson RA, Riley LH Jr (1973) Ectopic ossification following total hip replacement. Incidence and a method of classification. J Bone Joint Surg AM 55:1629–1632PubMed Brooker AF, Bowerman JW, Robinson RA, Riley LH Jr (1973) Ectopic ossification following total hip replacement. Incidence and a method of classification. J Bone Joint Surg AM 55:1629–1632PubMed
2.
Zurück zum Zitat Chakraborti S, Miller IM (1975) Dislocation of the hip associated with fracture of the femoral head. Injury 7:134–142PubMedCrossRef Chakraborti S, Miller IM (1975) Dislocation of the hip associated with fracture of the femoral head. Injury 7:134–142PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat D’aubigne RM, Postel M (1954) Functional results of hip arthroplasty with acrylic prosthesis. J Bone Joint Surg AM 36A:451–475 D’aubigne RM, Postel M (1954) Functional results of hip arthroplasty with acrylic prosthesis. J Bone Joint Surg AM 36A:451–475
4.
5.
Zurück zum Zitat Epstein HC, Wiss DA, Cozen L (1985) Posterior fracture dislocation of the hip with fractures of the femoral head. Clin Orthop Relat Res 201:9–17PubMed Epstein HC, Wiss DA, Cozen L (1985) Posterior fracture dislocation of the hip with fractures of the femoral head. Clin Orthop Relat Res 201:9–17PubMed
6.
Zurück zum Zitat Gardner MJ, Suk M, Pearle A, Buly RL, Helfet DL, Lorich DG (2005) Surgical dislocation of the hip for fractures of the femoral head. J Orthop Trauma 19:334–342PubMed Gardner MJ, Suk M, Pearle A, Buly RL, Helfet DL, Lorich DG (2005) Surgical dislocation of the hip for fractures of the femoral head. J Orthop Trauma 19:334–342PubMed
7.
Zurück zum Zitat Gautier E, Ganz K, Krügel N, Gill T, Ganz R (2000) Anatomy of the medial femoral circumflex artery and its surgical implications. J Bone Joint Surg Br 82:679–683PubMedCrossRef Gautier E, Ganz K, Krügel N, Gill T, Ganz R (2000) Anatomy of the medial femoral circumflex artery and its surgical implications. J Bone Joint Surg Br 82:679–683PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Giannoudis PV, Kontakis G, Christoforakis Z, Akula M, Tosounidis T, Koutras C (2009) Management, complications and clinical results of femoral head fractures. Injury 40:1245–1251PubMedCrossRef Giannoudis PV, Kontakis G, Christoforakis Z, Akula M, Tosounidis T, Koutras C (2009) Management, complications and clinical results of femoral head fractures. Injury 40:1245–1251PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Henle P, Kloen P, Siebenrock KA (2007) Femoral head injuries: Which treatment strategy can be recommended? Injury 38:478–488PubMedCrossRef Henle P, Kloen P, Siebenrock KA (2007) Femoral head injuries: Which treatment strategy can be recommended? Injury 38:478–488PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Holmes WJ, Solberg B, Bay BK, Laubach JE, Olson SA (2000) Biomechanical consequences of excision of displaced Pipkin femoral head fractures. J Orthop Trauma 14:149–150CrossRef Holmes WJ, Solberg B, Bay BK, Laubach JE, Olson SA (2000) Biomechanical consequences of excision of displaced Pipkin femoral head fractures. J Orthop Trauma 14:149–150CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Marchetti ME, Steinberg GG, Coumas JM (1996) Intermediate- term experience of Pipkin fracture-dislocations of the hip. J Orthop Trauma 10:455–461PubMedCrossRef Marchetti ME, Steinberg GG, Coumas JM (1996) Intermediate- term experience of Pipkin fracture-dislocations of the hip. J Orthop Trauma 10:455–461PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat McMurtry IA, Quaile A (2001) Closed reduction of the traumatically dislocated hip: a new technique. Injury 32:162–164PubMedCrossRef McMurtry IA, Quaile A (2001) Closed reduction of the traumatically dislocated hip: a new technique. Injury 32:162–164PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Pipkin G (1957) Treatment of grade IV fracture-dislocation of the hip. J Bone Joint Surg AM 39-A:1027–1042PubMed Pipkin G (1957) Treatment of grade IV fracture-dislocation of the hip. J Bone Joint Surg AM 39-A:1027–1042PubMed
14.
Zurück zum Zitat Roeder LF Jr, DeLee JC (1980) Femoral head fractures associated with posterior hip dislocation. Clin Orthop Relat Res 147:121–130PubMed Roeder LF Jr, DeLee JC (1980) Femoral head fractures associated with posterior hip dislocation. Clin Orthop Relat Res 147:121–130PubMed
15.
Zurück zum Zitat Solberg BD, Moon CN, Franco DP (2009) Use of a trochanteric flip osteotomy improves outcomes in Pipkin IV fractures. Clin Orthop Relat Res 467:929–933PubMedCrossRef Solberg BD, Moon CN, Franco DP (2009) Use of a trochanteric flip osteotomy improves outcomes in Pipkin IV fractures. Clin Orthop Relat Res 467:929–933PubMedCrossRef
16.
Zurück zum Zitat Stannard JP, Harris HW, Volgas DA, Alonso JE (2000) Functional outcome of patients with femoral head fractures associated with hip dislocations. Clin Orthop Relat Res 377:44–56PubMedCrossRef Stannard JP, Harris HW, Volgas DA, Alonso JE (2000) Functional outcome of patients with femoral head fractures associated with hip dislocations. Clin Orthop Relat Res 377:44–56PubMedCrossRef
17.
Zurück zum Zitat Swiontkowski MF, Thorpe M, Seiler JG, Hansen ST (1992) Operative management of displaced femoral head fractures: case-matched comparison of anterior versus posterior approaches for Pipkin I and Pipkin II fractures. J Orthop Trauma 6:437–442PubMedCrossRef Swiontkowski MF, Thorpe M, Seiler JG, Hansen ST (1992) Operative management of displaced femoral head fractures: case-matched comparison of anterior versus posterior approaches for Pipkin I and Pipkin II fractures. J Orthop Trauma 6:437–442PubMedCrossRef
18.
Zurück zum Zitat Thompson VP, Epstein HC (1951) Traumatic dislocation of the hip; a survey of two hundred and four cases covering a period of twenty-one years. J Bone Joint Surg AM 33A:746–778 Thompson VP, Epstein HC (1951) Traumatic dislocation of the hip; a survey of two hundred and four cases covering a period of twenty-one years. J Bone Joint Surg AM 33A:746–778
Metadaten
Titel
Conservative versus surgical management of Pipkin type I fractures associated with posterior dislocation of the hip: a randomised controlled trial
verfasst von
Zhi-wen Chen
Bin Lin
Wen-liang Zhai
Zhi-min Guo
Zhou Liang
Jia-Peng Zheng
Ke-jian Lian
Zheng-qi Ding
Publikationsdatum
01.07.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 7/2011
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-010-1087-4

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2011

International Orthopaedics 7/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.