Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 5/2023

19.10.2022 | Original Article

Effect of multiple analgesic pathways including local infiltration analgesia, peripheral nerve blocks, and intrathecal morphine for controlling pain after total knee arthroplasty

verfasst von: Siriluk Toolyodpun, Artit Laoruengthana, Inthiporn Kositanurit, Surachart Podjanasupawun, Chao Saenghirunvattana, Krit Pongpirul

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 5/2023

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

We questioned whether the triple analgesic pathways procedure via local infiltration analgesia (LIA), peripheral nerve blocks, and intrathecal morphine (ITM) is superior to LIA only for controlling pain after Total Knee Arthroplasty (TKA).

Methods

This retrospective study included 192 primary TKA patients. Group A (76 patients) received LIA only, Group B (61 patients) had ITM, adductor canal block and LIA, while Group C (55 patients) received ITM, femoral nerve block and LIA. A propensity score-matched analysis was used to compare visual analog scales (VAS) for pain intensity, total amount of morphine consumption (TMC), angle of knee flexion, and length of hospital stay (LHS).

Results

Group A showed significantly higher VAS than Group B at 12 h (4.27 ± 2.70 vs 2.42 ± 2.35) and 18 h (4.24 ± 2.35 vs 2.18 ± 2.02), and significantly higher than Group C at 6 h (3.46 ± 3.07 vs 0.60 ± 1.50), 12 h (4.27 ± 2.70 vs 0.89 ± 1.48), and 18 h postoperative (4.24 ± 2.35 vs 1.82 ± 2.18). However, the VAS of Group C and B converged to equalize with Group A after 12 and 18 h, respectively. The TMC at 48 h postoperative of Group A was higher than that of Group B (p < 0.01). Nevertheless, there was no difference between groups in terms of knee flexion and LHS, except the LHS of Group B was longer than Group A (p = 0.04).

Conclusion

Triple analgesic pathways could provide a better initial analgesic profile. However, the pain seems to be rebound after resolution of nerve block and ITM, with potentially longer LHS.
Literatur
5.
Zurück zum Zitat Seangleulur A, Vanasbodeekul P, Prapaitrakool S, Worathongchai S, Anothaisintawee T, McEvoy M, Vendittoli PA, Attia J, Thakkinstian A (2016) The efficacy of local infiltration analgesia in the early postoperative period after total knee arthroplasty: a systematic review and meta-analysis. Eur J Anaesthesiol 33(11):816–831. https://doi.org/10.1097/eja.0000000000000516CrossRefPubMed Seangleulur A, Vanasbodeekul P, Prapaitrakool S, Worathongchai S, Anothaisintawee T, McEvoy M, Vendittoli PA, Attia J, Thakkinstian A (2016) The efficacy of local infiltration analgesia in the early postoperative period after total knee arthroplasty: a systematic review and meta-analysis. Eur J Anaesthesiol 33(11):816–831. https://​doi.​org/​10.​1097/​eja.​0000000000000516​CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Chinachoti T, Lungnateetape A, Raksakietisak M (2012) Periarticular infiltration of 0.25% bupivacaine on top of femoral nerve block and intrathecal morphine improves quality of pain control after total knee arthroplasty: a randomized double-blind placebo controlled clinical trial. J Med Assoc Thai 95(12):1536–42PubMed Chinachoti T, Lungnateetape A, Raksakietisak M (2012) Periarticular infiltration of 0.25% bupivacaine on top of femoral nerve block and intrathecal morphine improves quality of pain control after total knee arthroplasty: a randomized double-blind placebo controlled clinical trial. J Med Assoc Thai 95(12):1536–42PubMed
10.
Zurück zum Zitat Nadler SB, Hidalgo JH, Bloch T (1962) Prediction of blood volume in normal human adults. Surgery 51:224–232PubMed Nadler SB, Hidalgo JH, Bloch T (1962) Prediction of blood volume in normal human adults. Surgery 51:224–232PubMed
12.
Zurück zum Zitat Laigaard J, Pedersen C, Rønsbo TN, Mathiesen O, Karlsen APH (2021) Minimal clinically important differences in randomised clinical trials on pain management after total hip and knee arthroplasty: a systematic review. Br J Anaesth 126(5):1029–1037CrossRefPubMed Laigaard J, Pedersen C, Rønsbo TN, Mathiesen O, Karlsen APH (2021) Minimal clinically important differences in randomised clinical trials on pain management after total hip and knee arthroplasty: a systematic review. Br J Anaesth 126(5):1029–1037CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Wiseskarn K (2021) The efficacy of different combination drugs in ultrasound-guided axillary brachial plexus nerve blockade. Thai J Anesthesiol 47(2):136–142 Wiseskarn K (2021) The efficacy of different combination drugs in ultrasound-guided axillary brachial plexus nerve blockade. Thai J Anesthesiol 47(2):136–142
21.
Zurück zum Zitat Laoruengthana A, Chaibhuddanugul N, Rattanaprichavej P, Malisorn S, Tangsripong P, Pongpirul K (2021) Perioperative outcomes of patients who were not candidates for additional nonsteroidal anti-inflammatory drugs in a multimodal pain control regimen for total knee arthroplasty. Clin Orthop Surg 13(2):160–167. https://doi.org/10.4055/cios20154CrossRefPubMed Laoruengthana A, Chaibhuddanugul N, Rattanaprichavej P, Malisorn S, Tangsripong P, Pongpirul K (2021) Perioperative outcomes of patients who were not candidates for additional nonsteroidal anti-inflammatory drugs in a multimodal pain control regimen for total knee arthroplasty. Clin Orthop Surg 13(2):160–167. https://​doi.​org/​10.​4055/​cios20154CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Effect of multiple analgesic pathways including local infiltration analgesia, peripheral nerve blocks, and intrathecal morphine for controlling pain after total knee arthroplasty
verfasst von
Siriluk Toolyodpun
Artit Laoruengthana
Inthiporn Kositanurit
Surachart Podjanasupawun
Chao Saenghirunvattana
Krit Pongpirul
Publikationsdatum
19.10.2022
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 5/2023
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-022-03405-w

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2023

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 5/2023 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärztinnen und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.