Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 3/2010

01.03.2010 | Grand Rounds

Expert’s comment concerning Grand Rounds case entitled “Syringomyelia with irreducible atlantoaxial dislocation, basilar invagination and Chiari I malformation” (by Shenglin Wang, Chao Wang, Ming Yan, Haitao Zhou, Liang Jiang)

verfasst von: Petr Suchomel

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 3/2010

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

The authors describe a case of a 27-year-old woman with a 5-year history of progressive quadriparesis caused by gradual decompensation of cranio-vertebral junction (CVJ) anomaly. The bone anomalies—assimilation of atlas, synostosis of C2–3 and most probably also platybasia were complicated by anterior atlanto-axial dislocation (AAD) and basilar invagination (BI) concomitantly with Chiari I malformation and cervical syringomyelia. Due to lack of movement on dynamic flexion-extension films and no evidence of reduction after 10 min of traction under general anesthesia, the AAD was considered irreducible (IAAD) as described by Wang et al. [9]. The authors therefore proceeded with elective tracheostomy and anterior transoral, muscular and ligamentous release without an actual odontoidectomy. The anterior release allowed for appropriate reduction of AAD that was subsequently stabilized through a posterior occipito-cervical fusion (O-C2) during the same operation. The final re-alignment was excellent and persisted during the 2-year follow-up. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Abumi K, Takada T, Shono Y, Kaneda K, Fujiya M (1999) Posterior occipitocervical reconstruction using cervical pedicle screws and plate-rod systems. Spine 24:1425–1434CrossRefPubMed Abumi K, Takada T, Shono Y, Kaneda K, Fujiya M (1999) Posterior occipitocervical reconstruction using cervical pedicle screws and plate-rod systems. Spine 24:1425–1434CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Fenoy AJ, Menezes AH, Fenoy KA (2008) Craniocervical junction fusions in patients with hindbrain herniation and syringohydromyelia. Spine 9:1–9PubMed Fenoy AJ, Menezes AH, Fenoy KA (2008) Craniocervical junction fusions in patients with hindbrain herniation and syringohydromyelia. Spine 9:1–9PubMed
3.
Zurück zum Zitat Goel A (2004) Treatment of basilar invagination by atlantoaxial joint distraction and direct lateral mass fixation. J Neurosurg Spine 1:281–286 Goel A (2004) Treatment of basilar invagination by atlantoaxial joint distraction and direct lateral mass fixation. J Neurosurg Spine 1:281–286
4.
Zurück zum Zitat Goel A (2005) Progressive basilar invagination after transoral odontoidectomy: treatment by atlantoaxial facet distraction and craniovertebral realignment. Spine 30:E551–E555CrossRefPubMed Goel A (2005) Progressive basilar invagination after transoral odontoidectomy: treatment by atlantoaxial facet distraction and craniovertebral realignment. Spine 30:E551–E555CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Goel A, Shah A, Rajan S (2009) Vertical mobile and reducible atlantoaxial dislocation. J Neurosurg Spine 11:9–14CrossRefPubMed Goel A, Shah A, Rajan S (2009) Vertical mobile and reducible atlantoaxial dislocation. J Neurosurg Spine 11:9–14CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Kerschbaumer F, Kandziora F, Klein C, Mittlmeier T, Starker M (2000) Transoral decompression, anterior plate fixation, and posterior wire fusion for irreducible atlantoaxial kyphosis in rheumatoid arthritis. Spine 25:2708–2715CrossRefPubMed Kerschbaumer F, Kandziora F, Klein C, Mittlmeier T, Starker M (2000) Transoral decompression, anterior plate fixation, and posterior wire fusion for irreducible atlantoaxial kyphosis in rheumatoid arthritis. Spine 25:2708–2715CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Menezes AH (2008) Craniovertebral junction database analysis: incidence, classification, presentation, and treatment algorithms. Childs Nerv Syst 24:1101–1108CrossRefPubMed Menezes AH (2008) Craniovertebral junction database analysis: incidence, classification, presentation, and treatment algorithms. Childs Nerv Syst 24:1101–1108CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Mouchaty H, Perrini P, Conti R, Di Lorenzo N (2009) Craniovertebral junction lesions: our experience with the transoral surgical approach. Eur Spine J 18:S13–S19CrossRef Mouchaty H, Perrini P, Conti R, Di Lorenzo N (2009) Craniovertebral junction lesions: our experience with the transoral surgical approach. Eur Spine J 18:S13–S19CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Wang Ch, Yan M, Zhou HT, Wang SL, Dang GT (2006) Open reduction of irreducible atlantoaxial dislocation by transoral anterior atlantoaxial release and posterior internal fixation. Spine 31:E306–E313CrossRefPubMed Wang Ch, Yan M, Zhou HT, Wang SL, Dang GT (2006) Open reduction of irreducible atlantoaxial dislocation by transoral anterior atlantoaxial release and posterior internal fixation. Spine 31:E306–E313CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Expert’s comment concerning Grand Rounds case entitled “Syringomyelia with irreducible atlantoaxial dislocation, basilar invagination and Chiari I malformation” (by Shenglin Wang, Chao Wang, Ming Yan, Haitao Zhou, Liang Jiang)
verfasst von
Petr Suchomel
Publikationsdatum
01.03.2010
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 3/2010
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-009-1209-0

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2010

European Spine Journal 3/2010 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.