Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 8/2009

01.08.2009 | Arthroscopy and Sports Medicine

Fifth metatarsal avulsion fracture: a rational basis for postoperative treatment

verfasst von: Jan Heineck, Martin Wolz, Cornelius Haupt, Stefan Rammelt, Wolfgang Schneiders

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 8/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Lacking rational basis for the postoperative treatment of fifth metatarsal avulsion fractures.

Methods

Biomechanical test of stability of tension banding and screw fixation of fifth metatarsal avulsion fractures in cadaver specimen, sonographic measuring of the maximum cross-section of the peroneus brevis muscle, electromyographic examinations of the activity of the peroneus brevis muscle at different loads and means of immobilization.

Results

The forces acting on the base of the fifth metatarsal bone during voluntary activation of the peroneus brevis muscle or activation in the gait cycle are of the same magnitude as the failure forces of internal fixation. Immobilization of the talocrural joint achieves no reduction in muscle activation. Partial weight bearing reduces muscle activation.

Conclusions

The postoperative treatment after osteosynthesis of fifth metatarsal avulsion fractures should be partial weight bearing. For safety reasons we add an elastic ankle orthesis to prevent supination. A below-knee cast is not necessary.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dameron TB (1995) Fractures of the proximal fifth metatarsal: selecting the best treatment option. J Am Acad Orthop Surg 3(2):110–114PubMed Dameron TB (1995) Fractures of the proximal fifth metatarsal: selecting the best treatment option. J Am Acad Orthop Surg 3(2):110–114PubMed
2.
Zurück zum Zitat Schmidt RF, Thews G (1995) Physiologie des Menschen. Springer, Berlin, p 76 Schmidt RF, Thews G (1995) Physiologie des Menschen. Springer, Berlin, p 76
3.
Zurück zum Zitat Dameron TB (1975) Fractures and anatomical variations of the proximal portion of the fifth metatarsal. J Bone Joint Surg. 57-A(9):788–792 Dameron TB (1975) Fractures and anatomical variations of the proximal portion of the fifth metatarsal. J Bone Joint Surg. 57-A(9):788–792
4.
Zurück zum Zitat Lawrence SJ, Botte MJ (1993) Jones fractures and related fractures of the proximal fifth metatarsal. Foot Ankle 14(6):358–365PubMed Lawrence SJ, Botte MJ (1993) Jones fractures and related fractures of the proximal fifth metatarsal. Foot Ankle 14(6):358–365PubMed
5.
Zurück zum Zitat Thordarson DB (2000) Fractures of the midfoot and forefoot. In: Myerson MS (ed) Disorders of the foot and ankle. WB Saunders, Philadelphia, pp 1265–1296 Thordarson DB (2000) Fractures of the midfoot and forefoot. In: Myerson MS (ed) Disorders of the foot and ankle. WB Saunders, Philadelphia, pp 1265–1296
6.
Zurück zum Zitat Rockwood CA, Green DP (1975) Fractures. Lippincott, Philadelphia, pp 1482–1483 Rockwood CA, Green DP (1975) Fractures. Lippincott, Philadelphia, pp 1482–1483
8.
Zurück zum Zitat Moshirfar A, Campbell JT, Molloy S, Jasper LE, Belkoff SM (2003) Fifth metatarsal tuberosity fracture fixation: a biomechanical study. Foot Ankle Int 24(8):630–633PubMed Moshirfar A, Campbell JT, Molloy S, Jasper LE, Belkoff SM (2003) Fifth metatarsal tuberosity fracture fixation: a biomechanical study. Foot Ankle Int 24(8):630–633PubMed
9.
Zurück zum Zitat Heineck J, Liebscher T, Zwipp H (2001) Fifth metatarsal base avulsion fractures. Orthop Traumatol 2:141–147 Heineck J, Liebscher T, Zwipp H (2001) Fifth metatarsal base avulsion fractures. Orthop Traumatol 2:141–147
10.
Zurück zum Zitat Schmidt RF, Thews G (1995) Physiologie des Menschen. Springer, Berlin, p 75 Schmidt RF, Thews G (1995) Physiologie des Menschen. Springer, Berlin, p 75
11.
Zurück zum Zitat Zeeshan S, Husain BS, Donna J, DeFronzo DPM (2000) Relative stability of tension band versus two-cortex screw fixation for treating fifth metatarsal base avulsion fractures. J Foot Surg 39(2):89–95CrossRef Zeeshan S, Husain BS, Donna J, DeFronzo DPM (2000) Relative stability of tension band versus two-cortex screw fixation for treating fifth metatarsal base avulsion fractures. J Foot Surg 39(2):89–95CrossRef
Metadaten
Titel
Fifth metatarsal avulsion fracture: a rational basis for postoperative treatment
verfasst von
Jan Heineck
Martin Wolz
Cornelius Haupt
Stefan Rammelt
Wolfgang Schneiders
Publikationsdatum
01.08.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 8/2009
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-008-0756-x

Weitere Artikel der Ausgabe 8/2009

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 8/2009 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.