Skip to main content
Erschienen in: Annals of Hematology 1/2004

01.01.2004 | Original Article

Focal splenic lesions in myeloproliferative disease: association with fatal outcome

verfasst von: Christian Görg, Jordi Riera-Knorrenschild, Konrad Görg, Gerhard Zugmaier

Erschienen in: Annals of Hematology | Ausgabe 1/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

A nodular tumor of the spleen in patients with myeloproliferative disease (MPD) is a very rare form of splenic involvement. The aim of the study was to describe the clinical data, sonographic patterns, and prognosis of nodular splenic infiltration in patients with MPD.

Materials and methods

During a 20-year period, nodular splenic lesions were found in 10 out of 183 patients with MPD. Retrospectively, splenic size, echomorphology of the lesions, clinical data, sonographic follow-up, and survival were analyzed.

Results

In 9 out of 10 patients the lesions were hyperechoic—in one patient hypoechoic. In 3 patients the lesions were solitary. Seven patients had multiple nodular lesions. Low platelet count was seen in 8 patients; blast crisis was seen in 7 patients. The mean survival time was 2.9 months after detection of the splenic lesions. In one patient, autopsy confirmed the diagnosis of myelosarcoma of the spleen.

Conclusion

The appearance of nodular splenic lesions in MPD is associated with blast crisis and a short survival. Definite histologic or cytologic findings associated with splenic nodules in MPD have not been identified yet. Myelosarcoma of the spleen is the most probable diagnosis suggested.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Burkhardt R et al (1986) Working classification of chronic myeloproliferative disorders based on histological, haematological, and clinical findings. J Clin Pathol 39:237–252PubMed Burkhardt R et al (1986) Working classification of chronic myeloproliferative disorders based on histological, haematological, and clinical findings. J Clin Pathol 39:237–252PubMed
2.
Zurück zum Zitat Wolf BC, Neimann RS (1985) Myelofibrosis with myeloid metaplasia: Pathophysiologic implications of the correlation between bone marrow changes and progression of splenomegaly. Blood 65:803PubMed Wolf BC, Neimann RS (1985) Myelofibrosis with myeloid metaplasia: Pathophysiologic implications of the correlation between bone marrow changes and progression of splenomegaly. Blood 65:803PubMed
3.
Zurück zum Zitat Wolf BC, Banks PM, Mann RB et al (1988) Splenic haematopoesis in polycythemia vera: Morphologic and immunohistologic study. Am J Pathol 89:69 Wolf BC, Banks PM, Mann RB et al (1988) Splenic haematopoesis in polycythemia vera: Morphologic and immunohistologic study. Am J Pathol 89:69
4.
Zurück zum Zitat Ikkala E, Rapola J, Kotilaninen M (1967) Polycythemia and myelofibrosis. Scand J Haematol 4:453PubMed Ikkala E, Rapola J, Kotilaninen M (1967) Polycythemia and myelofibrosis. Scand J Haematol 4:453PubMed
5.
Zurück zum Zitat Görg C, Schwerk WB (1990) Splenic infarction: sonographic patterns, diagnosis, follow-up and complications. Radiology 174:803PubMed Görg C, Schwerk WB (1990) Splenic infarction: sonographic patterns, diagnosis, follow-up and complications. Radiology 174:803PubMed
6.
Zurück zum Zitat Börner N, Blank W, Bonhof J, Frank K, Fröhlich E, Gerken G, Herzog P, Weiss H (1990) Echoreiche Milzprozesse: Häufigkeit und Differentialdiagnose. Ultraschall Med 11:112PubMed Börner N, Blank W, Bonhof J, Frank K, Fröhlich E, Gerken G, Herzog P, Weiss H (1990) Echoreiche Milzprozesse: Häufigkeit und Differentialdiagnose. Ultraschall Med 11:112PubMed
7.
Zurück zum Zitat Görg C, Denhard N, Wied M, Wollenberg B, Restrepo I (1998) Der echoreiche Milzherd: Seltene Manifestationen des fokalen Milzbefalls bei malignem Lymphom. Ultraschall Med 19:48 Görg C, Denhard N, Wied M, Wollenberg B, Restrepo I (1998) Der echoreiche Milzherd: Seltene Manifestationen des fokalen Milzbefalls bei malignem Lymphom. Ultraschall Med 19:48
8.
Zurück zum Zitat Dennhardt N, Görg C, Neubauer A (2000) Frequency and differential diagnosis of echogenic splenic foci: sonographic follow-up. Ultraschall Med 21:1151–1159CrossRef Dennhardt N, Görg C, Neubauer A (2000) Frequency and differential diagnosis of echogenic splenic foci: sonographic follow-up. Ultraschall Med 21:1151–1159CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Venkataramu NK, Gupta S, Sood BP, Gulati M, Rajawanshi A, Gupta SK, Suri S (1999) Ultrasound guided fine needle aspiration biopsy of splenic lesions. BJR 72:953–956 Venkataramu NK, Gupta S, Sood BP, Gulati M, Rajawanshi A, Gupta SK, Suri S (1999) Ultrasound guided fine needle aspiration biopsy of splenic lesions. BJR 72:953–956
10.
Zurück zum Zitat Görg C, Barth P, Weide R, Schwerk WB (1994) Spontaneous splenic rupture in acute myeloid leukemia. Sonographic follow-up study. Imaging/Bildgebung 61:37 Görg C, Barth P, Weide R, Schwerk WB (1994) Spontaneous splenic rupture in acute myeloid leukemia. Sonographic follow-up study. Imaging/Bildgebung 61:37
11.
Zurück zum Zitat Husni EA (1961) The clinical course of splenic hemangioma. Arch Surg 83:681 Husni EA (1961) The clinical course of splenic hemangioma. Arch Surg 83:681
12.
Zurück zum Zitat Görg C, Weide R, Schwerk WB, Köppler H, Havemann K (1994) Ultrasound evaluation of hepatic and splenic microabscesses in the immunocompromised patient: sonographic patterns, differential diagnosis, and follow-up. JCU 22:525PubMed Görg C, Weide R, Schwerk WB, Köppler H, Havemann K (1994) Ultrasound evaluation of hepatic and splenic microabscesses in the immunocompromised patient: sonographic patterns, differential diagnosis, and follow-up. JCU 22:525PubMed
13.
Zurück zum Zitat Görg C, Bart P, Backhus J et al (2001) Sonographic patterns of littoral cell angioma. Ultraschall Med 22:191–94CrossRefPubMed Görg C, Bart P, Backhus J et al (2001) Sonographic patterns of littoral cell angioma. Ultraschall Med 22:191–94CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Steinberg JJ, Suhrland M, Valensi Q (1991) The spleen in the spleen syndrome: the association of splenoma with hematopoetic and neoplastic disease. Compendium of Casa Science 1864. SSO 47:193–202 Steinberg JJ, Suhrland M, Valensi Q (1991) The spleen in the spleen syndrome: the association of splenoma with hematopoetic and neoplastic disease. Compendium of Casa Science 1864. SSO 47:193–202
15.
Zurück zum Zitat Bradley, Metrewelli C (1990) Ultrasound appearance of extramedullary haematopoesis in the liver and spleen. BJR 63:816 Bradley, Metrewelli C (1990) Ultrasound appearance of extramedullary haematopoesis in the liver and spleen. BJR 63:816
16.
Zurück zum Zitat Sonnenberg E Von, Simeone JF, Rütter PR, Wittenberg J, Hall DA, Ferucci JT (1983) Sonographic appearance of hematoma in liver, spleen and kidney: A clinical, pathologic and animal study. Radiology 147:507PubMed Sonnenberg E Von, Simeone JF, Rütter PR, Wittenberg J, Hall DA, Ferucci JT (1983) Sonographic appearance of hematoma in liver, spleen and kidney: A clinical, pathologic and animal study. Radiology 147:507PubMed
17.
Zurück zum Zitat Görg C, Grochtmann U,.Zugmaier G (2003) Chronic (recurring) infarction of the spleen: sonographic patterns and complications. Ultraschall Med 24:245 Görg C, Grochtmann U,.Zugmaier G (2003) Chronic (recurring) infarction of the spleen: sonographic patterns and complications. Ultraschall Med 24:245
18.
Zurück zum Zitat Pastakia B, Schwaker TH, Thaler M, O'Leary T, Pizzo PA (1988) Hepatosplenic candidasis wheels within wheels. Radiology 166:417PubMed Pastakia B, Schwaker TH, Thaler M, O'Leary T, Pizzo PA (1988) Hepatosplenic candidasis wheels within wheels. Radiology 166:417PubMed
19.
Zurück zum Zitat Falk SH, Stutte HJ, Frizzera G (1991) A novel splenic vascular lesion demonstrating histocytic differentiation. Am J Surg Pathol 15:1029 Falk SH, Stutte HJ, Frizzera G (1991) A novel splenic vascular lesion demonstrating histocytic differentiation. Am J Surg Pathol 15:1029
Metadaten
Titel
Focal splenic lesions in myeloproliferative disease: association with fatal outcome
verfasst von
Christian Görg
Jordi Riera-Knorrenschild
Konrad Görg
Gerhard Zugmaier
Publikationsdatum
01.01.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Annals of Hematology / Ausgabe 1/2004
Print ISSN: 0939-5555
Elektronische ISSN: 1432-0584
DOI
https://doi.org/10.1007/s00277-003-0753-7

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2004

Annals of Hematology 1/2004 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.