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Erschienen in: Cancer Causes & Control 2/2016

01.02.2016 | Original paper

Grand multiparity and reproductive cancer in the Jerusalem Perinatal Study Cohort

verfasst von: Ora Paltiel, Salman M. Tajuddin, Yelena Polanker, Shoshanah Yazdgerdi, Orly Manor, Yechiel Friedlander, Susan Harlap, Ronit Calderon-Margalit

Erschienen in: Cancer Causes & Control | Ausgabe 2/2016

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Abstract

Objectives

Grand multiparity is associated with reduced mortality from reproductive cancers. We aimed to separate the components of mortality, by measuring incidence of and survival after reproductive cancer onset in grand multiparous compared to other parous women.

Study design

We linked data from the population-based Jerusalem Perinatal Study Cohort, which included women aged 13–55 who delivered 1964–1976, with Israel’s National Cancer Registry. We compared breast and gynecologic cancer risk and all-cause survival following a cancer diagnosis, among grand multiparae (GMPs = parity 5+, n = 8,246) versus women with parity 1–4 (n = 19,703), adjusting for reproductive and demographic variables.

Results

Grand multiparae were at significantly lower risk of breast cancer than others (adjusted hazard ratio (HRadj) = 0.62, 95 % confidence interval (CI) 0.54–0.71), after controlling for age at first birth, education, and other covariates. This reduction was greater among GMPs whose first birth occurred after age 30 (p-interaction = 0.0001) and for cancer occurring before age 50 years (p = 0.002). In contrast, GMPs were at greater risk of death than women with parity <5, following a breast cancer diagnosis (HRadj = 1.69, CI 1.39–2.1). Ovarian, uterine, and cervical cancer incidence did not differ between the groups, but survival was reduced for GMPs with uterine cancer (HRadj = 2.48, CI 1.22–5.03).

Conclusion

Reduced reproductive cancer mortality reported among GMPs masks two opposing phenomena: decreased breast cancer risk and poorer survival after breast and uterine cancers. The latter unfavorable outcome suggests that tumors in GMPs may be particularly aggressive, having perhaps escaped protective mechanisms conferred by parity. This finding calls for heightened clinical attention in this group.
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Metadaten
Titel
Grand multiparity and reproductive cancer in the Jerusalem Perinatal Study Cohort
verfasst von
Ora Paltiel
Salman M. Tajuddin
Yelena Polanker
Shoshanah Yazdgerdi
Orly Manor
Yechiel Friedlander
Susan Harlap
Ronit Calderon-Margalit
Publikationsdatum
01.02.2016
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
Cancer Causes & Control / Ausgabe 2/2016
Print ISSN: 0957-5243
Elektronische ISSN: 1573-7225
DOI
https://doi.org/10.1007/s10552-015-0701-6

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Nodal-negativ nach neoadjuvanter Chemo: Axilladissektion verzichtbar?

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Wenn bei Mammakarzinomen durch eine neoadjuvante Chemotherapie ein Downstaging von nodal-positiv zu nodal-negativ gelingt, scheint es auch ohne Axilladissektion nur selten zu axillären Rezidiven zu kommen.

Wo hapert es noch bei der Umsetzung der POMGAT-Leitlinie?

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Bestrahlung nach Prostatektomie: mehr Schaden als Nutzen?

02.05.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Eine adjuvante Radiotherapie nach radikaler Prostata-Op. bringt den Betroffenen wahrscheinlich keinen Vorteil. Im Gegenteil: Durch die Bestrahlung steigt offenbar das Risiko für Harn- und Stuhlinkontinenz.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärzte und Psychotherapeuten.

Update Onkologie

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