Skip to main content
Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics 2/2011

01.02.2011 | Materno-fetal Medicine

Grandmultiparity and pregnancy outcome in Aba, Nigeria: a case–control study

verfasst von: E. Akwuruoha, C. Kamanu, Stephen Onwere, B. Chigbu, C. Aluka, C. Umezuruike

Erschienen in: Archives of Gynecology and Obstetrics | Ausgabe 2/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Objective

To compare the incidence of antenatal and intrapartum complications and perinatal outcomes among women who had delivered five or more times (grandmultiparous) with those of age-matched controls who had delivered two to four times (multiparous).

Design

A case–control study.

Setting

A tertiary referral hospital in Aba, Nigeria.

Sample

Seven hundred and thirty-four grandmultiparous women were compared with 734 age-matched multiparous controls.

Methods

Maternal case records were retrieved from medical records department and analyzed with additional information obtained from the labor ward records. Statistical analysis was done using EPI info version 6; χ2 test was used to analyze categorical variables.

Results

Grandmultiparity was associated with a significantly higher risk of antenatal anemia (P < 0.05), multiple pregnancy (P < 0.01), fetal macrosomia (P < 0.01), perinatal mortality (P < 0.01), and primary postpartum hemorrhage (P < 0.05). A significantly higher rate of cesarean deliveries was observed in the multiparous controls (P < 0.01), than the grandmultiparous women.

Conclusion

Our study shows that there is an increased risk of antenatal anemia, multiple pregnancy, primary postpartum hemorrhage, and adverse perinatal outcomes in grandmultiparous women independent of maternal age.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Toohey JS, Keegan KA, Morgan MA, Francis J, Task S, de Veciana M (1995) The “dangerous multipara”: fact or fiction? Am J Obstet Gynaecol 172:683–686CrossRef Toohey JS, Keegan KA, Morgan MA, Francis J, Task S, de Veciana M (1995) The “dangerous multipara”: fact or fiction? Am J Obstet Gynaecol 172:683–686CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Nassar AH, Fayyumy R, Saab W, Ghassan M, Usta MI (2006) Grandmultiparas in modern obstetrics. Am J Perinatol 23(6):345–349CrossRefPubMed Nassar AH, Fayyumy R, Saab W, Ghassan M, Usta MI (2006) Grandmultiparas in modern obstetrics. Am J Perinatol 23(6):345–349CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Ozumba BC, Igwegbe AO (1992) The challenge of grandmultiparity in Nigerian obstetric practice. Int J Gynaecol Obstet 37:259–264CrossRefPubMed Ozumba BC, Igwegbe AO (1992) The challenge of grandmultiparity in Nigerian obstetric practice. Int J Gynaecol Obstet 37:259–264CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat American College of Obstetricians and Gynecologists (2001) Gestational diabetes. Technical Bulletin Number 30, ACOG Washington, DC, 2001 American College of Obstetricians and Gynecologists (2001) Gestational diabetes. Technical Bulletin Number 30, ACOG Washington, DC, 2001
5.
Zurück zum Zitat Bugg GJ, Atwal GS, Maresh M (2002) Grandmultiparae in a modern setting. Br J Obstet Gynaecol 109:249–253CrossRef Bugg GJ, Atwal GS, Maresh M (2002) Grandmultiparae in a modern setting. Br J Obstet Gynaecol 109:249–253CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gharoro EP, Igbafe AA (2001) Grandmultiparity: emerging trend in a tropical community. Trop J Obstet Gyneacol 18(1):27–33 Gharoro EP, Igbafe AA (2001) Grandmultiparity: emerging trend in a tropical community. Trop J Obstet Gyneacol 18(1):27–33
7.
Zurück zum Zitat Odukogbe AA, Adewole IF, Ojengbede OA, Olayemi O, Fawole BO, Ahmed Y, Owoaje E (2001) Grandmultiparity: trends and complications: a study in two hospital settings. J Obstet Gynaecol 21(4):267–361 Odukogbe AA, Adewole IF, Ojengbede OA, Olayemi O, Fawole BO, Ahmed Y, Owoaje E (2001) Grandmultiparity: trends and complications: a study in two hospital settings. J Obstet Gynaecol 21(4):267–361
8.
Zurück zum Zitat Diejomoah FME, Omene JA, Omu AE, Faall MKB (1987) The problems of the grandmultipara as seen at the University of Benin Teaching Hospital, Benin City, Nigeria. Trop J Obstet Gynaecol 5:13–17 Diejomoah FME, Omene JA, Omu AE, Faall MKB (1987) The problems of the grandmultipara as seen at the University of Benin Teaching Hospital, Benin City, Nigeria. Trop J Obstet Gynaecol 5:13–17
9.
Zurück zum Zitat Eze JN, Okaro JM, Okafor MH (2006) Outcome of pregnancy in grandmultipara in Enugu, Nigeria. Trop J Obstet Gynaecol 23(1):8–11 Eze JN, Okaro JM, Okafor MH (2006) Outcome of pregnancy in grandmultipara in Enugu, Nigeria. Trop J Obstet Gynaecol 23(1):8–11
10.
Zurück zum Zitat Seoud MA, Nassar AH, Usta IM, Melhem Z, Kazma A, Khalil AM (2002) Impact of advanced maternal age on pregnancy outcome. Am J Perinatol 19(1):1–7CrossRefPubMed Seoud MA, Nassar AH, Usta IM, Melhem Z, Kazma A, Khalil AM (2002) Impact of advanced maternal age on pregnancy outcome. Am J Perinatol 19(1):1–7CrossRefPubMed
11.
Zurück zum Zitat Idrisa A, Nwobodo EI (1998) Problems of grandmultipara as seen at the University of Maiduguri Teaching Hospital, Maiduguri, Nigeria. Niger Med J 7(4):165–166 Idrisa A, Nwobodo EI (1998) Problems of grandmultipara as seen at the University of Maiduguri Teaching Hospital, Maiduguri, Nigeria. Niger Med J 7(4):165–166
12.
Zurück zum Zitat Ogedengbe OK, ogunmokun AA (2003) Grandmultiparity in Lagos, Nigeria. Niger Postgrad Med J 10(4):216–219PubMed Ogedengbe OK, ogunmokun AA (2003) Grandmultiparity in Lagos, Nigeria. Niger Postgrad Med J 10(4):216–219PubMed
13.
Zurück zum Zitat Kuti O, Dare FO, Ogunniyi SO (2001) Grandmultiparity: mother’s own reasons for the index pregnancy. Trop J Obstet Gynaecol 18(1):31–33 Kuti O, Dare FO, Ogunniyi SO (2001) Grandmultiparity: mother’s own reasons for the index pregnancy. Trop J Obstet Gynaecol 18(1):31–33
14.
Zurück zum Zitat Abu-Hieja AT, El Chalabi H (1997) Great grandmutiparity: is it a risk? Int J Gynaecol Obstet 59:2134–2216 Abu-Hieja AT, El Chalabi H (1997) Great grandmutiparity: is it a risk? Int J Gynaecol Obstet 59:2134–2216
15.
Zurück zum Zitat Abiodun S, Ojenuwah O (2006) Obstetric outcome in grandmultipara in Bida, North-Central Nigeria. Trop J Obstet Gynaecol 23(1):27–29 Abiodun S, Ojenuwah O (2006) Obstetric outcome in grandmultipara in Bida, North-Central Nigeria. Trop J Obstet Gynaecol 23(1):27–29
16.
Zurück zum Zitat Goldman GA, Kaplan B, Neri A, Hecht-Resnick R, Harel L, Ovidia J (1995) The grandmultipara. Eur J Obstet Gynaecol Reprod Biol 61:105–109CrossRef Goldman GA, Kaplan B, Neri A, Hecht-Resnick R, Harel L, Ovidia J (1995) The grandmultipara. Eur J Obstet Gynaecol Reprod Biol 61:105–109CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Nnatu SN, Lawal SO (1991) High parity in Nigeria: problems and solutions. Trop J Obstet Gyneacol 9(1):28–31 Nnatu SN, Lawal SO (1991) High parity in Nigeria: problems and solutions. Trop J Obstet Gyneacol 9(1):28–31
18.
Zurück zum Zitat Barbinszki A, Kerenyi T, Torok O, Grazi V, Lapinski RH, Berkowitze RL (1999) Perinatal outcome in grand and great-grandmultiparity: effects of parity on obstetric risk factors. Am J Obstet Gynaecol 18(3):669–674CrossRef Barbinszki A, Kerenyi T, Torok O, Grazi V, Lapinski RH, Berkowitze RL (1999) Perinatal outcome in grand and great-grandmultiparity: effects of parity on obstetric risk factors. Am J Obstet Gynaecol 18(3):669–674CrossRef
Metadaten
Titel
Grandmultiparity and pregnancy outcome in Aba, Nigeria: a case–control study
verfasst von
E. Akwuruoha
C. Kamanu
Stephen Onwere
B. Chigbu
C. Aluka
C. Umezuruike
Publikationsdatum
01.02.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Archives of Gynecology and Obstetrics / Ausgabe 2/2011
Print ISSN: 0932-0067
Elektronische ISSN: 1432-0711
DOI
https://doi.org/10.1007/s00404-009-1296-5

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2011

Archives of Gynecology and Obstetrics 2/2011 Zur Ausgabe

Ambulantisierung: Erste Erfahrungen mit dem Hybrid-DRG

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Hybrid-DRG-Verordnung soll dazu führen, dass mehr chirurgische Eingriffe ambulant durchgeführt werden, wie es in anderen Ländern schon länger üblich ist. Die gleiche Vergütung im ambulanten und stationären Sektor hatten Niedergelassene schon lange gefordert. Aber die Umsetzung bereitet ihnen doch Kopfzerbrechen.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Harninkontinenz: Netz-Op. erfordert über lange Zeit intensive Nachsorge

30.04.2024 Harninkontinenz Nachrichten

Frauen mit Belastungsinkontinenz oder Organprolaps sind nach einer Netz-Operation keineswegs beschwerdefrei. Vielmehr scheint die Krankheitslast weiterhin hoch zu sein, sogar höher als von harninkontinenten Frauen, die sich nicht haben operieren lassen.

Welche Übungen helfen gegen Diastase recti abdominis?

30.04.2024 Schwangerenvorsorge Nachrichten

Die Autorinnen und Autoren einer aktuellen Studie aus Griechenland sind sich einig, dass Bewegungstherapie, einschließlich Übungen zur Stärkung der Bauchmuskulatur und zur Stabilisierung des Rumpfes, eine Diastase recti abdominis postpartum wirksam reduzieren kann. Doch vieles ist noch nicht eindeutig belegt.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.