Skip to main content
Erschienen in: HSS Journal ® 3/2011

01.10.2011 | Case Report

Guillain–Barré Syndrome Mimicking Nerve Injury After Total Hip Arthroplasty

verfasst von: Benton E. Heyworth, MD, Peter D. Fabricant, MD, Mark M. Pizzurro, MD, Burak Beksac, MD, Eduardo A. Salvati, MD

Erschienen in: HSS Journal ® | Ausgabe 3/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Background

Guillain–Barré syndrome (GBS) is a rare, acute, inflammatory demyelinating polyneuropathy with a presentation of progressive ascending motor weakness of the extremities, which may extend to the respiratory muscles and require mechanical support.

Case Description

This case describes a healthy male who developed GBS 1 week following otherwise an uncomplicated bilateral total hip arthroplasty surgery. The diagnosis was made based on physical exam significant for bilateral lower extremity weakness and diffuse arreflexia, and confirmed by nerve conduction studies. There were no effects on respiratory function, and the patient underwent a gradual recovery, with near complete return of motor function by 10 weeks following surgery and no functional deficits at 1 year following surgery. Functional activity levels are maintained 4 years postoperatively.

Literature Review

A literature review is presented. While GBS has been described in the literature following several different forms of surgery and anesthesia, cases after orthopedic surgery are exceedingly rare.

Purposes and Clinical Relevance

This case demonstrates that GBS may occur following orthopedic, including total joint arthroplasty, surgery. The presentation of GBS can be variable, but the hallmarks are areflexia and diffuse ascending weakness, with or without sensory symptoms. Rapid diagnosis and treatment are critical for preventing disability and life-threatening sequelae.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bamberger PD: Guillain-Barre syndrome in a patient with pancreatic cancer after an epidural-general anesthetic. Anesth Analg 100:4, 2005CrossRef Bamberger PD: Guillain-Barre syndrome in a patient with pancreatic cancer after an epidural-general anesthetic. Anesth Analg 100:4, 2005CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Bulsara KR: Guillain-Barre syndrome in organ and bone marrow transplant patients. Transplantation 71:8, 2001CrossRef Bulsara KR: Guillain-Barre syndrome in organ and bone marrow transplant patients. Transplantation 71:8, 2001CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Cosi V: Guillain-Barre syndrome. Neurol Sci 27 Suppl 1:2006 Cosi V: Guillain-Barre syndrome. Neurol Sci 27 Suppl 1:2006
4.
Zurück zum Zitat De Decker V, Pera SB, Borenstein S, Tombroff M. A case of Guillain-Barré syndrome associated with SIADH, treated by intravenous gammaglobulins. Acta Clin Belg 51:3, 1996CrossRef De Decker V, Pera SB, Borenstein S, Tombroff M. A case of Guillain-Barré syndrome associated with SIADH, treated by intravenous gammaglobulins. Acta Clin Belg 51:3, 1996CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Foubert-Samier A: Guillain-Barre syndrome secondary to cranial surgery: direct or fortuitous relationship? Neurochirurgie 51:6, 2005CrossRef Foubert-Samier A: Guillain-Barre syndrome secondary to cranial surgery: direct or fortuitous relationship? Neurochirurgie 51:6, 2005CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gautier PE: Guillain-Barre syndrome after obstetrical epidural analgesia. Reg Anesth 14:5, 1989 Gautier PE: Guillain-Barre syndrome after obstetrical epidural analgesia. Reg Anesth 14:5, 1989
7.
Zurück zum Zitat Hebl JR: Neurologic complications after neuraxial anesthesia or analgesia in patients with preexisting peripheral sensorimotor neuropathy or diabetic polyneuropathy. Anesth Analg 103:5, 2006 Hebl JR: Neurologic complications after neuraxial anesthesia or analgesia in patients with preexisting peripheral sensorimotor neuropathy or diabetic polyneuropathy. Anesth Analg 103:5, 2006
9.
Zurück zum Zitat Hughes RA: Clinical and epidemiologic features of Guillain-Barre syndrome. J Infect Dis 176 Suppl 2:1997CrossRef Hughes RA: Clinical and epidemiologic features of Guillain-Barre syndrome. J Infect Dis 176 Suppl 2:1997CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Koc M: Major surgery with Guillain-Barre syndrome: a case report. J Int Med Res 30:6, 2002CrossRef Koc M: Major surgery with Guillain-Barre syndrome: a case report. J Int Med Res 30:6, 2002CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Merelli E: Guillain-Barre polyradiculoneuritis after blood transfusion. Ital J Neurol Sci 12:3, 1991CrossRef Merelli E: Guillain-Barre polyradiculoneuritis after blood transfusion. Ital J Neurol Sci 12:3, 1991CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Myers B: Guillain-Barre syndrome and myelodysplasia—a possible association. Leuk Lymphoma 44:10, 2003CrossRef Myers B: Guillain-Barre syndrome and myelodysplasia—a possible association. Leuk Lymphoma 44:10, 2003CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Navarro RA: Surgical approach and nerve palsy in total hip arthroplasty. J Arthroplasty 10:1, 1995CrossRef Navarro RA: Surgical approach and nerve palsy in total hip arthroplasty. J Arthroplasty 10:1, 1995CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Olivier N, Laribi H, Pages M, Camu W, Juntas Morales R. Recurrent Guillain-Barré syndrome after surgery. Rev Neurol (Paris) 166:6–7, 2010CrossRef Olivier N, Laribi H, Pages M, Camu W, Juntas Morales R. Recurrent Guillain-Barré syndrome after surgery. Rev Neurol (Paris) 166:6–7, 2010CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Orringer D: Gastrectomy complicated by the Guillain-Barre syndrome. AMA Arch Surg 76:3, 1958CrossRef Orringer D: Gastrectomy complicated by the Guillain-Barre syndrome. AMA Arch Surg 76:3, 1958CrossRef
16.
Zurück zum Zitat Rees JH: Epidemiological study of Guillain-Barre syndrome in south east England. J Neurol Neurosurg Psychiatry 64:1, 1998CrossRef Rees JH: Epidemiological study of Guillain-Barre syndrome in south east England. J Neurol Neurosurg Psychiatry 64:1, 1998CrossRef
17.
Zurück zum Zitat Riebel GD: Guillain-Barre syndrome after an operation on the spine. A case report. J Bone Joint Surg Am 77:10, 1995CrossRef Riebel GD: Guillain-Barre syndrome after an operation on the spine. A case report. J Bone Joint Surg Am 77:10, 1995CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Schmalzried TP: Nerve palsy associated with total hip replacement. Risk factors and prognosis. J Bone Joint Surg Am 73:7, 1991CrossRef Schmalzried TP: Nerve palsy associated with total hip replacement. Risk factors and prognosis. J Bone Joint Surg Am 73:7, 1991CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Shuert GT: Guillain-Barre syndrome after mandibular surgery: report of case. J Oral Surg 30:12, 1972 Shuert GT: Guillain-Barre syndrome after mandibular surgery: report of case. J Oral Surg 30:12, 1972
20.
Zurück zum Zitat Steiner I, Argov Z, Cahan C, Abramsky O. Guillain-Barré syndrome after epidural anesthesia: direct nerve root damage may trigger disease. Neurology 35:10, 1985CrossRef Steiner I, Argov Z, Cahan C, Abramsky O. Guillain-Barré syndrome after epidural anesthesia: direct nerve root damage may trigger disease. Neurology 35:10, 1985CrossRef
Metadaten
Titel
Guillain–Barré Syndrome Mimicking Nerve Injury After Total Hip Arthroplasty
verfasst von
Benton E. Heyworth, MD
Peter D. Fabricant, MD
Mark M. Pizzurro, MD
Burak Beksac, MD
Eduardo A. Salvati, MD
Publikationsdatum
01.10.2011
Verlag
Springer New York
Erschienen in
HSS Journal ® / Ausgabe 3/2011
Print ISSN: 1556-3316
Elektronische ISSN: 1556-3324
DOI
https://doi.org/10.1007/s11420-011-9201-8

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2011

HSS Journal ® 3/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.