Skip to main content
Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 7/2020

18.05.2020 | Original Article

Intermediate-term results of isolated minimally invasive arthroscopic cheilectomy in the treatment of hallux rigidus

verfasst von: Benjamin A. Hickey, Debbie Siew, Mithun Nambiar, Harvinder S. Bedi

Erschienen in: European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology | Ausgabe 7/2020

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Aim

The aim of this study was to determine the intermediate-term results of minimally invasive cheilectomy of the first MTPJ using a high-torque low-speed burr and arthroscopic debridement.

Methods

A consecutive series of patients who underwent isolated unilateral minimally invasive cheilectomy of the first MTPJ were contacted by telephone. A questionnaire was used to assess patient satisfaction and complications. Patients with less than 2 years of follow-up were excluded.

Results

Thirty-six patients completed the study. Mean patient age at time of surgery was 50.0 years (range 24.5–67.0). Mean follow-up was 4.69 years (range 2.0–7.3). Thirty patients (83%) reported they would recommend the procedure. Mean postoperative improvement in pain was 69% (range 0–100). Twenty-seven (84%) of patients reported either no pain (28%) or mild pain (56%). For patients who reported any pain, the mean pain experienced was rated as 3.4 out of 10 (range 1–9). Twenty-nine (81%) patients reported they could wear a ‘fashionable’ shoe postoperatively. One patient experienced a delayed rupture of the extensor hallucis longus at 6 months postsurgery. One patient underwent further arthroscopic cheilectomy. No patient required conversion to fusion of the first MTPJ.

Conclusion

Minimally invasive cheilectomy of the first MTPJ using high-torque low-speed burr and arthroscopic debridement results in high patient satisfaction with a low rate of complications at intermediate follow-up.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bussewitz BW, Dyment MM, Hyer CF (2013) Intermediate-term results following first metatarsal cheilectomy. Foot Ankle Spec 6(3):191–195CrossRef Bussewitz BW, Dyment MM, Hyer CF (2013) Intermediate-term results following first metatarsal cheilectomy. Foot Ankle Spec 6(3):191–195CrossRef
2.
Zurück zum Zitat Coughlin MJ, Shurnas PS (2003) Hallux rigidus. Grading and long-term results of operative treatment. J Bone Joint Surge Am 85(11):2072–2088CrossRef Coughlin MJ, Shurnas PS (2003) Hallux rigidus. Grading and long-term results of operative treatment. J Bone Joint Surge Am 85(11):2072–2088CrossRef
3.
Zurück zum Zitat Mulier T, Steenwerckx A, Thienpont E, Sioen W, Hoore KD, Peeraer L et al (1999) Results after cheilectomy in athletes with hallux rigidus. Foot Ankle Int 20(4):232–237CrossRef Mulier T, Steenwerckx A, Thienpont E, Sioen W, Hoore KD, Peeraer L et al (1999) Results after cheilectomy in athletes with hallux rigidus. Foot Ankle Int 20(4):232–237CrossRef
4.
Zurück zum Zitat Roukis TS (2010) The need for surgical revision after isolated cheilectomy for hallux rigidus: a systematic review. J Foot Ankle Surg 49(5):465–470CrossRef Roukis TS (2010) The need for surgical revision after isolated cheilectomy for hallux rigidus: a systematic review. J Foot Ankle Surg 49(5):465–470CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Razik A, Sott AH (2016) Cheilectomy for hallux rigidus. Foot Ankle Clinics 21(3):451–457CrossRef Razik A, Sott AH (2016) Cheilectomy for hallux rigidus. Foot Ankle Clinics 21(3):451–457CrossRef
6.
Zurück zum Zitat Walter R, Perera A (2015) Open, arthroscopic, and percutaneous cheilectomy for hallux rigidus. Foot Ankle Clin 20(3):421–431CrossRef Walter R, Perera A (2015) Open, arthroscopic, and percutaneous cheilectomy for hallux rigidus. Foot Ankle Clin 20(3):421–431CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Ibrahim T, Beiri A, Azzabi M, Best AJ, Taylor GJ, Menon DK (2007) Reliability and validity of the subjective component of the American Orthopaedic Foot and Ankle Society clinical rating scales. J Foot Ankle Surg 46(2):65–74CrossRef Ibrahim T, Beiri A, Azzabi M, Best AJ, Taylor GJ, Menon DK (2007) Reliability and validity of the subjective component of the American Orthopaedic Foot and Ankle Society clinical rating scales. J Foot Ankle Surg 46(2):65–74CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Kitaoka HB, Alexander IJ, Adelaar RS, Nunley JA, Myerson MS, Sanders M (1994) Clinical rating systems for the ankle-hindfoot, midfoot, hallux, and lesser toes. Foot Ankle Int 15(7):349–353CrossRef Kitaoka HB, Alexander IJ, Adelaar RS, Nunley JA, Myerson MS, Sanders M (1994) Clinical rating systems for the ankle-hindfoot, midfoot, hallux, and lesser toes. Foot Ankle Int 15(7):349–353CrossRef
9.
Zurück zum Zitat Nicolosi N, Hehemann C, Connors J, Boike A (2015) Long-term follow-up of the cheilectomy for degenerative joint disease of the first metatarsophalangeal joint. J Foot Ankle Surg 54(6):1010–1020CrossRef Nicolosi N, Hehemann C, Connors J, Boike A (2015) Long-term follow-up of the cheilectomy for degenerative joint disease of the first metatarsophalangeal joint. J Foot Ankle Surg 54(6):1010–1020CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Outerbridge RE, Dunlop JA (1975) The problem of chondromalacia patellae. Clin Orthop Relat Res 110:177–196CrossRef Outerbridge RE, Dunlop JA (1975) The problem of chondromalacia patellae. Clin Orthop Relat Res 110:177–196CrossRef
11.
Zurück zum Zitat Redfern D, Vernois J, Legre BP (2015) Percutaneous surgery of the forefoot. Clin Podiatr Med Surg 32(3):291–332CrossRef Redfern D, Vernois J, Legre BP (2015) Percutaneous surgery of the forefoot. Clin Podiatr Med Surg 32(3):291–332CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Mann RA, Clanton TO (1988) Hallux rigidus: treatment by cheilectomy. J Bone Joint Surg Am 70(3):400–406CrossRef Mann RA, Clanton TO (1988) Hallux rigidus: treatment by cheilectomy. J Bone Joint Surg Am 70(3):400–406CrossRef
13.
Zurück zum Zitat Iqbal MJ, Chana GS (1998) Arthroscopic cheilectomy for hallux rigidus. Arthrosc J Arthrosc Relat Surg 14(3):307–310CrossRef Iqbal MJ, Chana GS (1998) Arthroscopic cheilectomy for hallux rigidus. Arthrosc J Arthrosc Relat Surg 14(3):307–310CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Stevens R, Bursnall M, Chadwick C, Davies H, Flowers M, Blundell C et al (2020) Comparison of complication and reoperation rates for minimally invasive versus open cheilectomy of the first metatarsophalangeal joint. Foot Ankle Int 41(1):31–36CrossRef Stevens R, Bursnall M, Chadwick C, Davies H, Flowers M, Blundell C et al (2020) Comparison of complication and reoperation rates for minimally invasive versus open cheilectomy of the first metatarsophalangeal joint. Foot Ankle Int 41(1):31–36CrossRef
15.
Zurück zum Zitat Coughlin MJ, Shurnas PS (2004) Hallux rigidus. J Bone Joint Surg Am 86-A(Suppl 2(Pt 2)):119–130CrossRef Coughlin MJ, Shurnas PS (2004) Hallux rigidus. J Bone Joint Surg Am 86-A(Suppl 2(Pt 2)):119–130CrossRef
16.
17.
Zurück zum Zitat Cullen B, Stern AL, Weinraub G (2017) Rate of revision after cheilectomy versus decompression osteotomy in early-stage hallux rigidus. J Foot Ankle Surg 56(3):586–588CrossRef Cullen B, Stern AL, Weinraub G (2017) Rate of revision after cheilectomy versus decompression osteotomy in early-stage hallux rigidus. J Foot Ankle Surg 56(3):586–588CrossRef
18.
Zurück zum Zitat Ahn JH, Choy WS, Lee KW (2012) Arthroscopy of the first metatarsophalangeal joint in 59 consecutive cases. J Foot Ankle Surg 51(2):161–167CrossRef Ahn JH, Choy WS, Lee KW (2012) Arthroscopy of the first metatarsophalangeal joint in 59 consecutive cases. J Foot Ankle Surg 51(2):161–167CrossRef
19.
Zurück zum Zitat Lin J, Murphy GA (2009) Treatment of hallux rigidus with cheilectomy using a dorsolateral approach. Foot Ankle Int 30(2):115–119CrossRef Lin J, Murphy GA (2009) Treatment of hallux rigidus with cheilectomy using a dorsolateral approach. Foot Ankle Int 30(2):115–119CrossRef
Metadaten
Titel
Intermediate-term results of isolated minimally invasive arthroscopic cheilectomy in the treatment of hallux rigidus
verfasst von
Benjamin A. Hickey
Debbie Siew
Mithun Nambiar
Harvinder S. Bedi
Publikationsdatum
18.05.2020
Verlag
Springer Paris
Erschienen in
European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology / Ausgabe 7/2020
Print ISSN: 1633-8065
Elektronische ISSN: 1432-1068
DOI
https://doi.org/10.1007/s00590-020-02702-6

Weitere Artikel der Ausgabe 7/2020

European Journal of Orthopaedic Surgery & Traumatology 7/2020 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.