Skip to main content
Erschienen in: Esophagus 4/2012

01.12.2012 | Case Report

Intrathoracic supercharge technique for esophageal reconstruction using colon interposition via a retrosternal route

verfasst von: Hitoshi Hino, Atsushi Shiozaki, Hitoshi Fujiwara, Shuhei Komatsu, Daisuke Ichikawa, Kazuma Okamoto, Yasutoshi Murayama, Yoshiaki Kuriu, Hisashi Ikoma, Masayoshi Nakanishi, Toshiya Ochiai, Yukihito Kokuba, Eigo Otsuji

Erschienen in: Esophagus | Ausgabe 4/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Currently, when the colon is used for reconstruction after esophagectomy, the supercharge technique is occasionally employed. At our institution, we perform esophagectomy using a procedure in which the laparoscopic transhiatal approach and digestive reconstruction precede the specimen resection. In addition, a retrosternal route is selected for reconstruction. We have devised an intrathoracic supercharge technique for this type of esophagectomy. Two patients whose stomachs were not available for reconstruction underwent subtotal esophagectomy with this supercharge technique. In these cases, the right-side colon was pulled up via a retrosternal route for reconstruction, and anastomoses were performed between the ileocolic artery and right internal thoracic artery, and between the ileocolic vein and superior vena cava, without microsurgery in the pleural space after removing the esophagus. This supercharge technique has the advantage of being less cumbersome, and we consider it to be suitable for esophageal reconstruction.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat O’Rourke IC, Threlfall GN. Colonic interposition for oesophageal reconstruction with special reference to microvascular reinforcement of graft circulation. Aust N Z J Surg. 1986;56:767–71.PubMedCrossRef O’Rourke IC, Threlfall GN. Colonic interposition for oesophageal reconstruction with special reference to microvascular reinforcement of graft circulation. Aust N Z J Surg. 1986;56:767–71.PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Sekido M, Yamamoto Y, Minakawa H, Sasaki S, Furukawa H, Sugihara T, et al. Use of the “supercharge” technique in esophageal and pharyngeal reconstruction to augment microvascular blood flow. Surgery. 2003;134:420–4.PubMedCrossRef Sekido M, Yamamoto Y, Minakawa H, Sasaki S, Furukawa H, Sugihara T, et al. Use of the “supercharge” technique in esophageal and pharyngeal reconstruction to augment microvascular blood flow. Surgery. 2003;134:420–4.PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Fujita H, Yamana H, Sueyoshi S, Shima I, Fujii T, Shirouzu K, et al. Impact on outcome of additional microvascular anastomosis-supercharge-on colon interposition for esophageal replacement: comparative and multivariate analysis. World J Surg. 1997;21:998–1003.PubMedCrossRef Fujita H, Yamana H, Sueyoshi S, Shima I, Fujii T, Shirouzu K, et al. Impact on outcome of additional microvascular anastomosis-supercharge-on colon interposition for esophageal replacement: comparative and multivariate analysis. World J Surg. 1997;21:998–1003.PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Hirabayashi S, Miyata M, Shoji M, Shibusawa H. Reconstruction of the thoracic esophagus, with extended jejunum used as a substitute, with the aid of microvascular anastomosis. Surgery. 1993;113:515–9.PubMed Hirabayashi S, Miyata M, Shoji M, Shibusawa H. Reconstruction of the thoracic esophagus, with extended jejunum used as a substitute, with the aid of microvascular anastomosis. Surgery. 1993;113:515–9.PubMed
5.
Zurück zum Zitat Shirakawa Y, Naomoto Y, Noma K, Sakurama K, Nishikawa T, Nobuhisa T, et al. Colonic interposition and supercharge for esophageal reconstruction. Langenbecks Arch Surg. 2006;391:19–23.PubMedCrossRef Shirakawa Y, Naomoto Y, Noma K, Sakurama K, Nishikawa T, Nobuhisa T, et al. Colonic interposition and supercharge for esophageal reconstruction. Langenbecks Arch Surg. 2006;391:19–23.PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Gormann JH III, Low DW, Guy TS IV, Gormann RC, Rosato EF. Extended left colon interposition for esophageal replacement using arterial argumentation. Ann Thorac Surg. 2003;76:933–55.CrossRef Gormann JH III, Low DW, Guy TS IV, Gormann RC, Rosato EF. Extended left colon interposition for esophageal replacement using arterial argumentation. Ann Thorac Surg. 2003;76:933–55.CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Inoue Y, Tai Y, Fujita H, Tanaka S, Migita H, Kiyokawa K, et al. A retrospective study of 66 esophageal reconstructions using microvascular anastomoses: problems and our methods for atypical cases. Plast Reconstr Surg. 1994;94:277–84.PubMedCrossRef Inoue Y, Tai Y, Fujita H, Tanaka S, Migita H, Kiyokawa K, et al. A retrospective study of 66 esophageal reconstructions using microvascular anastomoses: problems and our methods for atypical cases. Plast Reconstr Surg. 1994;94:277–84.PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Shiozaki A, Fujiwara H, Daisuke I, Okamoto K, Komatsu S, Otsuji E. Pneumomediastinum method for esophageal cancer. Operation. 2011;65:1277–80 (in Japanese). Shiozaki A, Fujiwara H, Daisuke I, Okamoto K, Komatsu S, Otsuji E. Pneumomediastinum method for esophageal cancer. Operation. 2011;65:1277–80 (in Japanese).
9.
Zurück zum Zitat Shiozaki A, Fujiwara H, Murayama Y, Komatsu S, Kuriu Y, Ikoma H, et al. Posterior mediastinal lymph node dissection using the pneumomediastinum method for esophageal cancer. Esophagus. 2012;9:58–64.CrossRef Shiozaki A, Fujiwara H, Murayama Y, Komatsu S, Kuriu Y, Ikoma H, et al. Posterior mediastinal lymph node dissection using the pneumomediastinum method for esophageal cancer. Esophagus. 2012;9:58–64.CrossRef
10.
Zurück zum Zitat Cerfolio RJ, Allen MS, Deschamps C, Trastek VF, Pairolero PC. Esophageal replacement by colon interposition. Ann Thorac Surg. 1995;59:1382–4.PubMedCrossRef Cerfolio RJ, Allen MS, Deschamps C, Trastek VF, Pairolero PC. Esophageal replacement by colon interposition. Ann Thorac Surg. 1995;59:1382–4.PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Lorenz TM, Fok M, Wong J. Anastomotic leakage after resection and bypass for esophageal cancer: lessons learned from the past. World J Surg. 1989;13:472–7.CrossRef Lorenz TM, Fok M, Wong J. Anastomotic leakage after resection and bypass for esophageal cancer: lessons learned from the past. World J Surg. 1989;13:472–7.CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Nagawa H, Seto Y, Nakatsuka T, Kaizaki S, Muto T. Microvascular anastomosis for additional blood flow in reconstruction after intrathoracic esophageal carcinoma surgery. Am J Surg. 1997;173:131–3.PubMedCrossRef Nagawa H, Seto Y, Nakatsuka T, Kaizaki S, Muto T. Microvascular anastomosis for additional blood flow in reconstruction after intrathoracic esophageal carcinoma surgery. Am J Surg. 1997;173:131–3.PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Oya S, Miyata K, Yuasa N, Takeuchi E, Goto Y, Miyake H, et al. Clinical utility of three dimension angiography constructed by MDCT for esophageal reconstruction using colon interposition. Jpn J Gastroenterol Surg. 2009;42:708–13 (in Japanese with English abstract). Oya S, Miyata K, Yuasa N, Takeuchi E, Goto Y, Miyake H, et al. Clinical utility of three dimension angiography constructed by MDCT for esophageal reconstruction using colon interposition. Jpn J Gastroenterol Surg. 2009;42:708–13 (in Japanese with English abstract).
Metadaten
Titel
Intrathoracic supercharge technique for esophageal reconstruction using colon interposition via a retrosternal route
verfasst von
Hitoshi Hino
Atsushi Shiozaki
Hitoshi Fujiwara
Shuhei Komatsu
Daisuke Ichikawa
Kazuma Okamoto
Yasutoshi Murayama
Yoshiaki Kuriu
Hisashi Ikoma
Masayoshi Nakanishi
Toshiya Ochiai
Yukihito Kokuba
Eigo Otsuji
Publikationsdatum
01.12.2012
Verlag
Springer Japan
Erschienen in
Esophagus / Ausgabe 4/2012
Print ISSN: 1612-9059
Elektronische ISSN: 1612-9067
DOI
https://doi.org/10.1007/s10388-012-0323-y

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2012

Esophagus 4/2012 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Echinokokkose medikamentös behandeln oder operieren?

06.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Therapie von Echinokokkosen sollte immer in spezialisierten Zentren erfolgen. Eine symptomlose Echinokokkose kann – egal ob von Hunde- oder Fuchsbandwurm ausgelöst – konservativ erfolgen. Wenn eine Op. nötig ist, kann es sinnvoll sein, vorher Zysten zu leeren und zu desinfizieren. 

Umsetzung der POMGAT-Leitlinie läuft

03.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Seit November 2023 gibt es evidenzbasierte Empfehlungen zum perioperativen Management bei gastrointestinalen Tumoren (POMGAT) auf S3-Niveau. Vieles wird schon entsprechend der Empfehlungen durchgeführt. Wo es im Alltag noch hapert, zeigt eine Umfrage in einem Klinikverbund.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Die „Zehn Gebote“ des Endokarditis-Managements

30.04.2024 Endokarditis Leitlinie kompakt

Worauf kommt es beim Management von Personen mit infektiöser Endokarditis an? Eine Kardiologin und ein Kardiologe fassen die zehn wichtigsten Punkte der neuen ESC-Leitlinie zusammen.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.