Skip to main content
Erschienen in: International Urogynecology Journal 4/2009

01.04.2009 | Original Article

Transvaginal pelvic organ prolapse repair of anterior enterocele following cystectomy in females

verfasst von: Kobi Stav, Peter L. Dwyer, Anna Rosamilia, Yik N. Lim, Meny Alcalay

Erschienen in: International Urogynecology Journal | Ausgabe 4/2009

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This study aims to highlight pelvic organ prolapse (POP) in females following radical cystectomy and to describe our experiences with their management. This is a retrospective case series of five women who had symptomatic POP following radical cystectomy and ileal conduit urinary diversion. All patients presented with a midline anterior enterocele with atrophic ulcerated vaginal skin. One patient presented with small bowel evisceration and required an emergency surgical repair. The average time for presentation was 10.6 ± 6.5 months after cystectomy. In all cases, repair was done via a transvaginal approach. Three patients underwent fascial repair, one colpocleisis, and one bilateral iliococcygeal repair. In three cases, we had to use mesh for reinforcement. Two patients underwent ancillary procedures because of POP recurrence. Surgical repair of POP in women following radical cystectomy is challenging especially if vaginal length is to be maintained. Transvaginal repair is feasible and using synthetic mesh may be necessary.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Shimogaki H, Okada H, Fujisawa M et al (1999) Long-term experience with orthotopic reconstruction of the lower urinary tract in women. J Urol 161:573–577PubMedCrossRef Shimogaki H, Okada H, Fujisawa M et al (1999) Long-term experience with orthotopic reconstruction of the lower urinary tract in women. J Urol 161:573–577PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Stenzl A, Colleselli K, Bartsch G (1997) Update of urethra sparing approaches in cystectomy in women. World J Urol 15:134–138PubMedCrossRef Stenzl A, Colleselli K, Bartsch G (1997) Update of urethra sparing approaches in cystectomy in women. World J Urol 15:134–138PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Nichols DH (1972) Types of enterocele and principles underlying choice of operation for repair. Obstet Gynecol 40:257–263PubMed Nichols DH (1972) Types of enterocele and principles underlying choice of operation for repair. Obstet Gynecol 40:257–263PubMed
4.
Zurück zum Zitat Anderson J, Carrion R, Ordorica R et al (1998) Anterior enterocele following cystectomy for intractable interstitial cystitis. J Urol 159:1868–1870PubMedCrossRef Anderson J, Carrion R, Ordorica R et al (1998) Anterior enterocele following cystectomy for intractable interstitial cystitis. J Urol 159:1868–1870PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Borirakchanyavat S, Aboseif SR, Carroll PR et al (1997) Continence mechanism of the isolated female urethra. An anatomical study of the intrapelvic somatic nerves. J Urol 158:822–826PubMedCrossRef Borirakchanyavat S, Aboseif SR, Carroll PR et al (1997) Continence mechanism of the isolated female urethra. An anatomical study of the intrapelvic somatic nerves. J Urol 158:822–826PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Mills RD, Studer UE (2000) Female orthotopic bladder substitution: a good operation in the right circumstances. J Urol 163:1501–1504CrossRef Mills RD, Studer UE (2000) Female orthotopic bladder substitution: a good operation in the right circumstances. J Urol 163:1501–1504CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Ali-El-Dein B, Gomha M, Ghoneim MA (2002) Critical evaluation of the problem of chronic urinary retention after orthotopic bladder substitution in women. J Urol 168:587–592PubMedCrossRef Ali-El-Dein B, Gomha M, Ghoneim MA (2002) Critical evaluation of the problem of chronic urinary retention after orthotopic bladder substitution in women. J Urol 168:587–592PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Puppo P, Introini C, Calvi P et al (2005) Pelvic floor reconstruction before orthotopic bladder replacement after radical cystectomy for bladder cancer. Urology 65:174PubMedCrossRef Puppo P, Introini C, Calvi P et al (2005) Pelvic floor reconstruction before orthotopic bladder replacement after radical cystectomy for bladder cancer. Urology 65:174PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Stein JP, Stenzl A, Grossfeld GD et al (1996) The use of orthotopic neobladders in women undergoing cystectomy for pelvic malignancy. World J Urol 14:9–14PubMedCrossRef Stein JP, Stenzl A, Grossfeld GD et al (1996) The use of orthotopic neobladders in women undergoing cystectomy for pelvic malignancy. World J Urol 14:9–14PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Dwyer PL, O’Reilly BA (2004) Transvaginal repair of anterior and posterior compartment prolapse with Atrium polypropylene mesh. Brit J Obstet Gynaecol 111:831–836 Dwyer PL, O’Reilly BA (2004) Transvaginal repair of anterior and posterior compartment prolapse with Atrium polypropylene mesh. Brit J Obstet Gynaecol 111:831–836
11.
Zurück zum Zitat De Tayrac R, Alves A, Thérin M (2007) Collagen-coated vs noncoated low-weight polypropylene meshes in a sheep model for vaginal surgery. A pilot study. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct 18:513–520PubMedCrossRef De Tayrac R, Alves A, Thérin M (2007) Collagen-coated vs noncoated low-weight polypropylene meshes in a sheep model for vaginal surgery. A pilot study. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct 18:513–520PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Transvaginal pelvic organ prolapse repair of anterior enterocele following cystectomy in females
verfasst von
Kobi Stav
Peter L. Dwyer
Anna Rosamilia
Yik N. Lim
Meny Alcalay
Publikationsdatum
01.04.2009
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Urogynecology Journal / Ausgabe 4/2009
Print ISSN: 0937-3462
Elektronische ISSN: 1433-3023
DOI
https://doi.org/10.1007/s00192-008-0786-5

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2009

International Urogynecology Journal 4/2009 Zur Ausgabe

Ambulantisierung: Erste Erfahrungen mit dem Hybrid-DRG

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Hybrid-DRG-Verordnung soll dazu führen, dass mehr chirurgische Eingriffe ambulant durchgeführt werden, wie es in anderen Ländern schon länger üblich ist. Die gleiche Vergütung im ambulanten und stationären Sektor hatten Niedergelassene schon lange gefordert. Aber die Umsetzung bereitet ihnen doch Kopfzerbrechen.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Harninkontinenz: Netz-Op. erfordert über lange Zeit intensive Nachsorge

30.04.2024 Harninkontinenz Nachrichten

Frauen mit Belastungsinkontinenz oder Organprolaps sind nach einer Netz-Operation keineswegs beschwerdefrei. Vielmehr scheint die Krankheitslast weiterhin hoch zu sein, sogar höher als von harninkontinenten Frauen, die sich nicht haben operieren lassen.

Welche Übungen helfen gegen Diastase recti abdominis?

30.04.2024 Schwangerenvorsorge Nachrichten

Die Autorinnen und Autoren einer aktuellen Studie aus Griechenland sind sich einig, dass Bewegungstherapie, einschließlich Übungen zur Stärkung der Bauchmuskulatur und zur Stabilisierung des Rumpfes, eine Diastase recti abdominis postpartum wirksam reduzieren kann. Doch vieles ist noch nicht eindeutig belegt.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.