Skip to main content
Erschienen in: International Urogynecology Journal 12/2019

15.03.2019 | Original Article

Reconstruction of the urethra with an anterior vaginal mucosal flap in female urethral stricture

verfasst von: Sakineh Hajebrahimi, Hamed Maroufi, Hadi Mostafaei, Hanieh Salehi-Pourmehr

Erschienen in: International Urogynecology Journal | Ausgabe 12/2019

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Introduction and hypothesis

We present our single institution experience with urethral reconstruction by using anterior U-shaped vaginal flap in female patients with urethral stricture.

Methods

Retrospective analysis was performed from March 2014 to April 2018. Fourteen patients with retention or severe voiding dysfunction and failed conservative management were enrolled. The demographic characteristics, vaginal examination, urodynamic parameters, and post-void residual urine (PVR) were reviewed. Patient Global Impression of Improvement (PGI-I) and American Urological Association (AUA) symptom index were completed pre- and post-operatively. In the dorsal lithotomy position, the Foley catheter was inserted and two parallel anterior vaginal walls incised around the urethral meatus. After dissection and the vaginal flaps were flipped up, the dorsal part of the urethra was incised vertically to pass the stricture and the distal end of the vaginal flap sutured to the proximal end of the urethra and inner part of the flap was tabularized over the larger size of Foley’s catheter. The second layer of the folded vaginal flap was sutured to native vagina.

Results

In all the patients, voiding LUTS improved or was cured. Average postoperative maximum urinary flow rate (Qmax) was 15.82 ± 3.27 ml/s and PVR was 27.35 ± 18.76 ml. During the follow-up, new onset of urgency and worsening urge incontinence were reported. Two patients suffered from stress urinary incontinence (SUI) after surgery, but in 1 patient it improved after 6 months and in the other due to the persistent SUI, trans-obturator tape (TOT) was applied after 12 months.

Conclusions

Most patients had a high level of satisfaction and improvement of lower urinary tract symptoms (LUTS). Hence, anterior vaginal flap urethroplasty is a safe and effective technique and may be utilized in the management of the initial phases of female urethral stricture after a multicenter prospective trial.
Literatur
4.
Zurück zum Zitat Blaivas JG, Groutz A. Bladder outlet obstruction nomogram for women with lower urinary tract symptomatology. Neurourol Urodyn. 2000;19(5):553–64.CrossRefPubMed Blaivas JG, Groutz A. Bladder outlet obstruction nomogram for women with lower urinary tract symptomatology. Neurourol Urodyn. 2000;19(5):553–64.CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Keegan KA, Nanigian DK, Stone AR. Female urethral stricture disease. Curr Urol Rep. 2008;9(5):419–23.CrossRefPubMed Keegan KA, Nanigian DK, Stone AR. Female urethral stricture disease. Curr Urol Rep. 2008;9(5):419–23.CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Blaivas JG. Vaginal flap urethral reconstruction: an alternative to the bladder flap neourethra. J Urol. 1989;141(3):542–5.CrossRefPubMed Blaivas JG. Vaginal flap urethral reconstruction: an alternative to the bladder flap neourethra. J Urol. 1989;141(3):542–5.CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Reconstruction of the urethra with an anterior vaginal mucosal flap in female urethral stricture
verfasst von
Sakineh Hajebrahimi
Hamed Maroufi
Hadi Mostafaei
Hanieh Salehi-Pourmehr
Publikationsdatum
15.03.2019
Verlag
Springer International Publishing
Erschienen in
International Urogynecology Journal / Ausgabe 12/2019
Print ISSN: 0937-3462
Elektronische ISSN: 1433-3023
DOI
https://doi.org/10.1007/s00192-019-03910-3

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2019

International Urogynecology Journal 12/2019 Zur Ausgabe

Ambulantisierung: Erste Erfahrungen mit dem Hybrid-DRG

02.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Die Hybrid-DRG-Verordnung soll dazu führen, dass mehr chirurgische Eingriffe ambulant durchgeführt werden, wie es in anderen Ländern schon länger üblich ist. Die gleiche Vergütung im ambulanten und stationären Sektor hatten Niedergelassene schon lange gefordert. Aber die Umsetzung bereitet ihnen doch Kopfzerbrechen.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders gilt das offenbar für weibliche Kranke, wie eine Studie zeigt.

Harninkontinenz: Netz-Op. erfordert über lange Zeit intensive Nachsorge

30.04.2024 Harninkontinenz Nachrichten

Frauen mit Belastungsinkontinenz oder Organprolaps sind nach einer Netz-Operation keineswegs beschwerdefrei. Vielmehr scheint die Krankheitslast weiterhin hoch zu sein, sogar höher als von harninkontinenten Frauen, die sich nicht haben operieren lassen.

Welche Übungen helfen gegen Diastase recti abdominis?

30.04.2024 Schwangerenvorsorge Nachrichten

Die Autorinnen und Autoren einer aktuellen Studie aus Griechenland sind sich einig, dass Bewegungstherapie, einschließlich Übungen zur Stärkung der Bauchmuskulatur und zur Stabilisierung des Rumpfes, eine Diastase recti abdominis postpartum wirksam reduzieren kann. Doch vieles ist noch nicht eindeutig belegt.

Update Gynäkologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert – ganz bequem per eMail.