Skip to main content
Erschienen in: Osteoporosis International 4/2011

01.04.2011 | Editorial

Where now with NICE?

verfasst von: E. M. Dennison, C. Cooper

Erschienen in: Osteoporosis International | Ausgabe 4/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Excerpt

The National Institute of Clinical Excellence (NICE) is the agency in the UK, charged with the task of appraising Novel Health Technologies. Since its inception in 1999, the institute has frequently been mired in controversy. One recent example of this controversy is the divergence between established clinical practice for the management of osteoporosis, and the advice provided by NICE on this topic to health care purchasers [1, 2]. This set of final appraisal documents has taken an astonishing 8 years to be completed. In the appraisals, intervention thresholds for primary prevention are based on a complex matrix of age, clinical risk factors and bone density specific for each agent that is used in the prevention of bone loss and fracture. The guidance decrees that a woman who fulfils criteria for therapy with alendronate, but is then unable to tolerate the agent, may have to wait until her bone density drops below a substantially lower threshold before she becomes eligible for other (marginally more expensive) therapies. As is often the case with a slowly moving review process, newer therapies have emerged even as other therapies remain under evaluation, so that guidance is now restricted to a subset of agents currently licensed for the treatment of postmenopausal osteoporosis. …
Literatur
1.
Zurück zum Zitat National Institute for Health and Clinical Excellence (2010) Final appraisal determination 161. Alendronate, etidronate, risedronate, raloxifene, strontium ranelate and teriparatide for the secondary prevention of osteoporotic fragility fractures in postmenopausal women. NICE, London, December 2010 National Institute for Health and Clinical Excellence (2010) Final appraisal determination 161. Alendronate, etidronate, risedronate, raloxifene, strontium ranelate and teriparatide for the secondary prevention of osteoporotic fragility fractures in postmenopausal women. NICE, London, December 2010
2.
Zurück zum Zitat National Institute for Health and Clinical Excellence (2010) Final appraisal determination160. Alendronate, etidronate, risedronate, raloxifene and strontium ranelate for the primary prevention of osteoporotic fragility fractures in postmenopausal women. NICE, London, December 2010 National Institute for Health and Clinical Excellence (2010) Final appraisal determination160. Alendronate, etidronate, risedronate, raloxifene and strontium ranelate for the primary prevention of osteoporotic fragility fractures in postmenopausal women. NICE, London, December 2010
3.
Zurück zum Zitat Royal College of Physicians (1999) Osteoporosis: clinical guidelines for the prevention and treatment. Royal College of Physicians, London Royal College of Physicians (1999) Osteoporosis: clinical guidelines for the prevention and treatment. Royal College of Physicians, London
4.
Zurück zum Zitat Royal College of Physicians and Bone and Tooth Society of Great Britain (2000) Update on pharmacological interventions and an algorithm for management. Royal College of Physicians, London Royal College of Physicians and Bone and Tooth Society of Great Britain (2000) Update on pharmacological interventions and an algorithm for management. Royal College of Physicians, London
5.
Zurück zum Zitat Compston J, Cooper A, Cooper C, Francis R, Kanis JA, Marsh D, McCloskey EV, Reid DM, Selby P, Wilkins M, National Osteoporosis Guideline Group (NOGG) (2009) Guidelines for the diagnosis and management of osteoporosis in postmenopausal women and men from the age of 50 years in the UK. Maturitas 62:105–108PubMedCrossRef Compston J, Cooper A, Cooper C, Francis R, Kanis JA, Marsh D, McCloskey EV, Reid DM, Selby P, Wilkins M, National Osteoporosis Guideline Group (NOGG) (2009) Guidelines for the diagnosis and management of osteoporosis in postmenopausal women and men from the age of 50 years in the UK. Maturitas 62:105–108PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kanis JA, McCloskey EV, Jonsson B et al (2010) An evaluation of the NICE guidance for the prevention of osteoporotic fragility fractures in postmenopausal women. Archives of Osteoporosis. doi:10.1007/s11657-010-0045-5 Kanis JA, McCloskey EV, Jonsson B et al (2010) An evaluation of the NICE guidance for the prevention of osteoporotic fragility fractures in postmenopausal women. Archives of Osteoporosis. doi:10.​1007/​s11657-010-0045-5
7.
Zurück zum Zitat Bolland MJ, Grey A (2010) Disparate outcomes from applying U.K. and U.S. osteoporosis treatment guidelines. J Clin Endocrinol Metab 95:1856–1860PubMedCrossRef Bolland MJ, Grey A (2010) Disparate outcomes from applying U.K. and U.S. osteoporosis treatment guidelines. J Clin Endocrinol Metab 95:1856–1860PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Where now with NICE?
verfasst von
E. M. Dennison
C. Cooper
Publikationsdatum
01.04.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Osteoporosis International / Ausgabe 4/2011
Print ISSN: 0937-941X
Elektronische ISSN: 1433-2965
DOI
https://doi.org/10.1007/s00198-011-1532-2

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2011

Osteoporosis International 4/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Aquatherapie bei Fibromyalgie wirksamer als Trockenübungen

03.05.2024 Fibromyalgiesyndrom Nachrichten

Bewegungs-, Dehnungs- und Entspannungsübungen im Wasser lindern die Beschwerden von Patientinnen mit Fibromyalgie besser als das Üben auf trockenem Land. Das geht aus einer spanisch-brasilianischen Vergleichsstudie hervor.

Endlich: Zi zeigt, mit welchen PVS Praxen zufrieden sind

IT für Ärzte Nachrichten

Darauf haben viele Praxen gewartet: Das Zi hat eine Liste von Praxisverwaltungssystemen veröffentlicht, die von Nutzern positiv bewertet werden. Eine gute Grundlage für wechselwillige Ärzte und Psychotherapeuten.

Proximale Humerusfraktur: Auch 100-Jährige operieren?

01.05.2024 DCK 2024 Kongressbericht

Mit dem demographischen Wandel versorgt auch die Chirurgie immer mehr betagte Menschen. Von Entwicklungen wie Fast-Track können auch ältere Menschen profitieren und bei proximaler Humerusfraktur können selbst manche 100-Jährige noch sicher operiert werden.

Sind Frauen die fähigeren Ärzte?

30.04.2024 Gendermedizin Nachrichten

Patienten, die von Ärztinnen behandelt werden, dürfen offenbar auf bessere Therapieergebnisse hoffen als Patienten von Ärzten. Besonders scheint das auf weibliche Kranke zuzutreffen, wie eine Studie zeigt.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.