Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 3/2004

01.06.2004 | Original Paper

The timing of tourniquet release and its influence on blood loss after total knee arthroplasty

verfasst von: Murat Ali Hersekli, Sercan Akpinar, Gurkan Ozkoc, Metin Ozalay, Mustafa Uysal, Necip Cesur, Reha N. Tandogan

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 3/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We performed a prospective, randomized study on 76 patients (82 knees) scheduled for total knee arthroplasty to determine the effect of tourniquet release and hemostasis on the peri- and postoperative blood loss. Patients were randomly divided in two groups. Posterior cruciate retaining tricompartmental total knee prostheses were used in all. In group 1, the tourniquet was deflated intraoperatively after the prosthetic components were settled and hemostasis was done. In group 2, the tourniquet was released after the wound was closed and a compressive bandage was applied. Mean blood drainage was 880.85 ml (320–1,315) in group 1 and 745.36 ml (220–1,175) in group 2 (p=0.03). The mean number of blood transfusions given, hemoglobin and hematocrit values, operation time, and tourniquet time were similar in both groups. Intraoperative tourniquet release and hemostasis does not reduce total blood loss in total knee arthroplasty.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Barwell NJ, Anderson G, Hassan A, Rawlings I (1997) The effects of early tourniquet release during total knee arthroplasty. A prospective randomized double-blind study. J Bone and Joint Surg [Br ] 79:265–268 Barwell NJ, Anderson G, Hassan A, Rawlings I (1997) The effects of early tourniquet release during total knee arthroplasty. A prospective randomized double-blind study. J Bone and Joint Surg [Br ] 79:265–268
2.
Zurück zum Zitat Burkart BC, Bourne RB, Rorabeck CH, Kirk PG, Nott L (1994) The efficacy of tourniquet release in blood conservation after total knee arthroplasty. Clin Orthop 299:147–152PubMed Burkart BC, Bourne RB, Rorabeck CH, Kirk PG, Nott L (1994) The efficacy of tourniquet release in blood conservation after total knee arthroplasty. Clin Orthop 299:147–152PubMed
3.
Zurück zum Zitat Erksine JG, Fraser C, Simpson R, Protheroe K, Walker ID (1981) Blood loss with knee joint replacement. J Roy Coll Surg Edinburgh 26:295–297PubMed Erksine JG, Fraser C, Simpson R, Protheroe K, Walker ID (1981) Blood loss with knee joint replacement. J Roy Coll Surg Edinburgh 26:295–297PubMed
4.
Zurück zum Zitat Harvey EJ, Leclerc J, Brooks CE, Burke DL (1997) Effect of tourniquet use on blood loss and incidence of deep vein thrombosis in total knee arthroplasty. J Arthroplasty 12:291–296PubMed Harvey EJ, Leclerc J, Brooks CE, Burke DL (1997) Effect of tourniquet use on blood loss and incidence of deep vein thrombosis in total knee arthroplasty. J Arthroplasty 12:291–296PubMed
5.
Zurück zum Zitat Jorn LP, Lindstrand A, Toksvig-Larsen S (1999) Tourniquet release for hemostasis increases bleeding. A randomized study of 77 knee replacements. Acta Orthop Scand 70:265–267PubMed Jorn LP, Lindstrand A, Toksvig-Larsen S (1999) Tourniquet release for hemostasis increases bleeding. A randomized study of 77 knee replacements. Acta Orthop Scand 70:265–267PubMed
6.
Zurück zum Zitat Lotke PA, Faralli VJ, Orenstein EM, Ecker ML (1991) Blood loss after total knee replacement:effects of tourniquet release and continuous passive motion. J Bone Joint Surg [Am] 73:1037–1040 Lotke PA, Faralli VJ, Orenstein EM, Ecker ML (1991) Blood loss after total knee replacement:effects of tourniquet release and continuous passive motion. J Bone Joint Surg [Am] 73:1037–1040
7.
Zurück zum Zitat Mylod AG, France MP, Muser DE, Parsons JR (1990) Perioperative blood loss associated with total knee arthroplasty. A comparison of procedures performed with and without cementing. J Bone and Joint Surg [Am] 72:1010–1012 Mylod AG, France MP, Muser DE, Parsons JR (1990) Perioperative blood loss associated with total knee arthroplasty. A comparison of procedures performed with and without cementing. J Bone and Joint Surg [Am] 72:1010–1012
8.
Zurück zum Zitat Newman JH, Jackson JP, Waugh W (1979) Timing of tourniquet removal after knee replacement. J Roy Soc Med 72:492–494 Newman JH, Jackson JP, Waugh W (1979) Timing of tourniquet removal after knee replacement. J Roy Soc Med 72:492–494
9.
Zurück zum Zitat Page MH, Shepard BD, Harrison JM (1984) Reduction of blood loss in knee arthroplasty. Aust N Z J Surg 54:141–144PubMed Page MH, Shepard BD, Harrison JM (1984) Reduction of blood loss in knee arthroplasty. Aust N Z J Surg 54:141–144PubMed
10.
Zurück zum Zitat Pattison E, Protheroe K, Pringle RM, Kennedy AC, Dick WC (1973) Reduction in haemoglobin after knee joint surgery. Ann Rheumat Dis 32:582–584 Pattison E, Protheroe K, Pringle RM, Kennedy AC, Dick WC (1973) Reduction in haemoglobin after knee joint surgery. Ann Rheumat Dis 32:582–584
11.
Zurück zum Zitat Rand JA (1987) Vascular complications of total knee arthroplasty. Report of three cases. J Arthroplasty 2:89–93PubMed Rand JA (1987) Vascular complications of total knee arthroplasty. Report of three cases. J Arthroplasty 2:89–93PubMed
12.
Zurück zum Zitat Salam AA, Eyres KS (1995) Effects of tourniquet during total knee arthroplasty. J Bone and Joint Surg [Br] 77:250–253 Salam AA, Eyres KS (1995) Effects of tourniquet during total knee arthroplasty. J Bone and Joint Surg [Br] 77:250–253
13.
Zurück zum Zitat Vandenbussche E, Duranthon LD, Couturier M, Pidhorz L, Augereau (2002) The effect of tourniquet use in total knee arthroplasty. Int Orthop 26:306–309CrossRefPubMed Vandenbussche E, Duranthon LD, Couturier M, Pidhorz L, Augereau (2002) The effect of tourniquet use in total knee arthroplasty. Int Orthop 26:306–309CrossRefPubMed
14.
Zurück zum Zitat Widman J, Isacson J (1999) Surgical hemostasis after tourniquet release does not reduce blood loss in knee replacement. A prospective randomized study of 81 patients. Acta Orthop Scand 70:268–270PubMed Widman J, Isacson J (1999) Surgical hemostasis after tourniquet release does not reduce blood loss in knee replacement. A prospective randomized study of 81 patients. Acta Orthop Scand 70:268–270PubMed
Metadaten
Titel
The timing of tourniquet release and its influence on blood loss after total knee arthroplasty
verfasst von
Murat Ali Hersekli
Sercan Akpinar
Gurkan Ozkoc
Metin Ozalay
Mustafa Uysal
Necip Cesur
Reha N. Tandogan
Publikationsdatum
01.06.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 3/2004
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-004-0550-5

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2004

International Orthopaedics 3/2004 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.