Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 3/2005

01.06.2005 | Original Paper

Complex tibial plateau fractures treated with Ilizarov external fixator with or without minimal internal fixation

verfasst von: H. El Barbary, H. Abdel Ghani, H. Misbah, K. Salem

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 3/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

We treated 30 tibial plateau fractures (Schatzker Type VI) in 29 patients, with a mean age of 41.4 (20–76) years, with the Ilizarov fixator. In 18 fractures, we combined the treatment with minimal internal fixation. All fractures were the result of high-energy trauma, and 20 patients had associated injuries. Twenty-eight fractures were available for follow-up after 27 (16–36) months. Using The Knee Society clinical rating system, 18 knees were rated as excellent, seven as good, one as fair, and two as poor. There was a direct correlation between the presence of associated injuries and the final outcome. The most significant concomitant injuries were distal femoral fractures and extensive soft-tissue injury. This study emphasizes the clinical success and low morbidity associated with the use of external fixation and minimal internal fixation.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Ballmer FT, Hertel R, Notzli HP (2000) Treatment of tibial plateau fractures with small fragment internal fixation: a preliminary report. J Orthop Trauma 14:467–474 Ballmer FT, Hertel R, Notzli HP (2000) Treatment of tibial plateau fractures with small fragment internal fixation: a preliminary report. J Orthop Trauma 14:467–474
2.
Zurück zum Zitat Buckle R, Blake R, Watson JT et al (1993) Treatment of complex tibial plateau fractures with the Ilizarov external fixator. J Orthop Trauma 7:167 Buckle R, Blake R, Watson JT et al (1993) Treatment of complex tibial plateau fractures with the Ilizarov external fixator. J Orthop Trauma 7:167
3.
Zurück zum Zitat Collinge C, Sanders R, DiPasquale T (2000) Treatment of complex tibial periarticular fractures using percutaneous techniques. Clin Ortop 375:69–77 Collinge C, Sanders R, DiPasquale T (2000) Treatment of complex tibial periarticular fractures using percutaneous techniques. Clin Ortop 375:69–77
4.
Zurück zum Zitat Dendrinos GK, Kontos S, Katsenis D, Dalas A (1996) Treatment of high-energy tibial plateau fractures by the Ilizarov circular fixator. J Bone Joint Surg Br 78:710–717 Dendrinos GK, Kontos S, Katsenis D, Dalas A (1996) Treatment of high-energy tibial plateau fractures by the Ilizarov circular fixator. J Bone Joint Surg Br 78:710–717
5.
Zurück zum Zitat Guadinez RF, Mallik AR, Sporn M (1996) Hybrid external fixation of comminuted tibial plateau fractures. Clin Ortop 328:203–210 Guadinez RF, Mallik AR, Sporn M (1996) Hybrid external fixation of comminuted tibial plateau fractures. Clin Ortop 328:203–210
6.
Zurück zum Zitat Gustilo RB, Anderson JT (1976) Prevention of infection in the treatment of one thousand and twenty-five open fractures of long bones. J Bone Joint Surg Am58:453–461PubMed Gustilo RB, Anderson JT (1976) Prevention of infection in the treatment of one thousand and twenty-five open fractures of long bones. J Bone Joint Surg Am58:453–461PubMed
7.
Zurück zum Zitat Gustilo RB, Mendoza RM, Williams DN (1984) Problems in the management of type III (severe) open fractures: a new classification of type III open fractures. J Trauma 24:742–746PubMed Gustilo RB, Mendoza RM, Williams DN (1984) Problems in the management of type III (severe) open fractures: a new classification of type III open fractures. J Trauma 24:742–746PubMed
8.
Zurück zum Zitat Hefny HM (2000) Treatment of complex tibial plafond injuries using Ilizarov methodology. Pan Arab J Orthop Trauma 4:37–42 Hefny HM (2000) Treatment of complex tibial plafond injuries using Ilizarov methodology. Pan Arab J Orthop Trauma 4:37–42
9.
Zurück zum Zitat Insall JN, Dorr LD, Scott RD, Scott WN (1989) Rationale of the Knee Society clinical rating system. Clin Ortop 248:13–14 Insall JN, Dorr LD, Scott RD, Scott WN (1989) Rationale of the Knee Society clinical rating system. Clin Ortop 248:13–14
10.
Zurück zum Zitat Jensen DB, Rude C, Duus B, Bjerg-Nielsen A (1990) Tibial plateau fractures. A comparison of conservative and surgical treatment. J Bone Joint Surg Br 72:49–52PubMed Jensen DB, Rude C, Duus B, Bjerg-Nielsen A (1990) Tibial plateau fractures. A comparison of conservative and surgical treatment. J Bone Joint Surg Br 72:49–52PubMed
11.
Zurück zum Zitat Koval KJ, Helfet DL (1995) Tibial plateau fractures evaluation and treatment. J Am Acad Orthop Surg 3:86–94 Koval KJ, Helfet DL (1995) Tibial plateau fractures evaluation and treatment. J Am Acad Orthop Surg 3:86–94
12.
Zurück zum Zitat Kumar A, Whittle AP (2000) Treatment of complex (Schatzker type VI) fractures of the tibial plateau with circular wire external fixation: retrospective case review. J Orthop Trauma 14:339–344 Kumar A, Whittle AP (2000) Treatment of complex (Schatzker type VI) fractures of the tibial plateau with circular wire external fixation: retrospective case review. J Orthop Trauma 14:339–344
13.
Zurück zum Zitat Lobenhoffer P, Tscherne H, Schulz M et al (1999) Closed reduction/percutaneous fixation of tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 13:426–431 Lobenhoffer P, Tscherne H, Schulz M et al (1999) Closed reduction/percutaneous fixation of tibial plateau fractures. J Orthop Trauma 13:426–431
14.
Zurück zum Zitat Mallik AR, Covall DJ, Whitelaw GP (1992) Internal versus external fixation of bicondylar tibial plateau fractures. Orthop Rev 21:1433–1436 Mallik AR, Covall DJ, Whitelaw GP (1992) Internal versus external fixation of bicondylar tibial plateau fractures. Orthop Rev 21:1433–1436
15.
Zurück zum Zitat Marsh JL, Smith ST, Do TT (1995) External fixation and limited internal fixation for complex fractures of the tibial plateau. J Bone Joint Surg Am 77:661–673PubMed Marsh JL, Smith ST, Do TT (1995) External fixation and limited internal fixation for complex fractures of the tibial plateau. J Bone Joint Surg Am 77:661–673PubMed
16.
Zurück zum Zitat Mikulak S, Gold S, Zinar D (1998) Small wire external fixation of high-energy tibial plateau fractures. Clin Ortop 356:230–238 Mikulak S, Gold S, Zinar D (1998) Small wire external fixation of high-energy tibial plateau fractures. Clin Ortop 356:230–238
17.
Zurück zum Zitat Morandi M, Pearse MF (1996) Management of complex tibial plateau fractures with the Ilizarov external fixator. Tech Orthop 11:125 Morandi M, Pearse MF (1996) Management of complex tibial plateau fractures with the Ilizarov external fixator. Tech Orthop 11:125
18.
Zurück zum Zitat Rasmussen PS (1973) Tibial condylar fractures: impairment of knee joint stability as an indication for surgical treatment. J Bone Joint Surg Am 55:1331–1350PubMed Rasmussen PS (1973) Tibial condylar fractures: impairment of knee joint stability as an indication for surgical treatment. J Bone Joint Surg Am 55:1331–1350PubMed
19.
Zurück zum Zitat Schatzker J, McBroom R Bruce D (1979) The tibial plateau fracture. The Toronto experience 1968–1975. Clin Ortop 138:94 Schatzker J, McBroom R Bruce D (1979) The tibial plateau fracture. The Toronto experience 1968–1975. Clin Ortop 138:94
20.
Zurück zum Zitat Tscherne H, Gotzen L (eds) (1984) Fractures with soft tissue injuries. Springer, Berlin Heidelberg New York Tscherne H, Gotzen L (eds) (1984) Fractures with soft tissue injuries. Springer, Berlin Heidelberg New York
21.
Zurück zum Zitat Watson JT, Coufal C (1998) Treatment of complex lateral plateau fractures using Ilizarov techniques. Clin Ortop 353:97–106 Watson JT, Coufal C (1998) Treatment of complex lateral plateau fractures using Ilizarov techniques. Clin Ortop 353:97–106
22.
Zurück zum Zitat Weiner LS, Kelley M, Yang E et al (1995) The use of combination internal fixation and hybrid external fixation in severe proximal tibia fractures. J Orthop Trauma 9:244–250PubMed Weiner LS, Kelley M, Yang E et al (1995) The use of combination internal fixation and hybrid external fixation in severe proximal tibia fractures. J Orthop Trauma 9:244–250PubMed
23.
Zurück zum Zitat Young MJ, Barrack RL (1994) Complications of internal fixation of tibial plateau fractures. Orthop Rev 23:149–154 Young MJ, Barrack RL (1994) Complications of internal fixation of tibial plateau fractures. Orthop Rev 23:149–154
24.
Zurück zum Zitat Zecher SB, Danziger MB, Segal D, Foster T, Whitelaw GP, Covall DJ (1996) Treatment of high-energy proximal tibial fractures using the Monticelli–Spinelli external fixator: a preliminary report. Am J Orthop 25:49–54 Zecher SB, Danziger MB, Segal D, Foster T, Whitelaw GP, Covall DJ (1996) Treatment of high-energy proximal tibial fractures using the Monticelli–Spinelli external fixator: a preliminary report. Am J Orthop 25:49–54
Metadaten
Titel
Complex tibial plateau fractures treated with Ilizarov external fixator with or without minimal internal fixation
verfasst von
H. El Barbary
H. Abdel Ghani
H. Misbah
K. Salem
Publikationsdatum
01.06.2005
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 3/2005
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-005-0638-6

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2005

International Orthopaedics 3/2005 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.