Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 4/2011

01.04.2011 | Original Paper

Reconstruction of distal radius by fibula following excision of grade III giant cell tumour: Follow-up of 18 cases

verfasst von: Sun Peng-Fei, Jia Yu-Hua

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 4/2011

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The purpose of this study was to evaluate the long-term results of vascularised fibular graft for reconstruction of the wrist after excision of grade III giant cell tumour in the distal radius. From January 1998 to September 2003, 18 patients with wrist defects due to distal radius grade III giant cell tumour resection were treated with vascularised fibular graft and were followed-up. The limb function was restored to an average 80% of normal function and bone union was achieved within six months in 18 patients with vascularised fibular graft. MSTS score averaged 25.6 and ranged between 21 and 29; Mayo wrist score averaged 56 with a range from 40 to 65. It is appropriate to use the head of the fibula as a substitute for the distal radius. The healing of vascularised fibular graft is very quick and without bone resorption. Thus, in the procedure for reconstruction and limb salvage after bone tumour resection of distal radius, the free vascularised fibular graft with fibular head is an ideal substitute.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bianchi G, Donati D, Staals EL et al (2005) Osteoarticular allograft reconstruction of the distal radius after bone tumor resection. J Hand Surg Br 30:369–373PubMedCrossRef Bianchi G, Donati D, Staals EL et al (2005) Osteoarticular allograft reconstruction of the distal radius after bone tumor resection. J Hand Surg Br 30:369–373PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Cheng CY, Shih HN, Hsu KY et al (2001) Treatment of giant cell tumor of the distal radius. Clin Orthop Relat Res 383:221–228PubMedCrossRef Cheng CY, Shih HN, Hsu KY et al (2001) Treatment of giant cell tumor of the distal radius. Clin Orthop Relat Res 383:221–228PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Malek F, Krueger P, Hatmi ZN et al (2006) Local control of long bone giant cell tumour using curettage, burring and bone grafting without adjuvant therapy. Int Orthop 30:495–498PubMedCrossRef Malek F, Krueger P, Hatmi ZN et al (2006) Local control of long bone giant cell tumour using curettage, burring and bone grafting without adjuvant therapy. Int Orthop 30:495–498PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Joo Han Oh, Yoon PW, Lee SH et al (2006) Surgical treatment of giant cell tumour of long bone with anhydrous alcohol adjuvant. Int Orthop 30:490–494CrossRef Joo Han Oh, Yoon PW, Lee SH et al (2006) Surgical treatment of giant cell tumour of long bone with anhydrous alcohol adjuvant. Int Orthop 30:490–494CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Werner M (2006) Giant cell tumour of bone: morphological, biological and histogenetical aspects. Int Orthop 30:484–489PubMedCrossRef Werner M (2006) Giant cell tumour of bone: morphological, biological and histogenetical aspects. Int Orthop 30:484–489PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Kawamura K, Yajima H, Kobata Y et al (2009) Wrist arthrodesis with vascularized fibular grafting. J Reconstr Microsurg 25(8):501–505PubMedCrossRef Kawamura K, Yajima H, Kobata Y et al (2009) Wrist arthrodesis with vascularized fibular grafting. J Reconstr Microsurg 25(8):501–505PubMedCrossRef
8.
Zurück zum Zitat Minami A, Kato H, Iwasaki N (2002) Vascularized fibular graft after excision of giant-cell tumor of the distal radius: wrist arthroplasty versus partial wrist arthrodesis. Plast Reconstr Surg 110:112–117PubMedCrossRef Minami A, Kato H, Iwasaki N (2002) Vascularized fibular graft after excision of giant-cell tumor of the distal radius: wrist arthroplasty versus partial wrist arthrodesis. Plast Reconstr Surg 110:112–117PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Muramatsu K, Ihara K, Azuma E et al (2005) Free vascularized fibula grafting for reconstruction of the wrist following wide tumor incision. Microsurgery 25:101–106PubMedCrossRef Muramatsu K, Ihara K, Azuma E et al (2005) Free vascularized fibula grafting for reconstruction of the wrist following wide tumor incision. Microsurgery 25:101–106PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Natarajan MV, Chandra Bose J, Viswanath J et al (2009) Custom prosthetic replacement for distal radial tumours. Int Orthop 33(4):1081–1084PubMedCrossRef Natarajan MV, Chandra Bose J, Viswanath J et al (2009) Custom prosthetic replacement for distal radial tumours. Int Orthop 33(4):1081–1084PubMedCrossRef
11.
Zurück zum Zitat Szabo RM, Anderson KA, Chen JL (2006) Functional outcome of en bloc excision and osteoarticular allograft replacement with the Sauve-Kapandji procedure for Campanacci grade 3 giant-cell tumor of the distal radius. J Hand Surg Am 31:1340–1348PubMedCrossRef Szabo RM, Anderson KA, Chen JL (2006) Functional outcome of en bloc excision and osteoarticular allograft replacement with the Sauve-Kapandji procedure for Campanacci grade 3 giant-cell tumor of the distal radius. J Hand Surg Am 31:1340–1348PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Warnecke I, Brüner S, Frerichs O et al (2007) Functional reconstruction of the radial articular surface after giant cell tumor. Orthopade 36:679–682PubMedCrossRef Warnecke I, Brüner S, Frerichs O et al (2007) Functional reconstruction of the radial articular surface after giant cell tumor. Orthopade 36:679–682PubMedCrossRef
13.
Zurück zum Zitat Rtaimate M, Laffargue P, Farez E et al (2001) Reconstruction of the distal radius for primary bone tumors using a non-vascularized fibular graft (report of 4 cases). Chir Main 20:272–279PubMedCrossRef Rtaimate M, Laffargue P, Farez E et al (2001) Reconstruction of the distal radius for primary bone tumors using a non-vascularized fibular graft (report of 4 cases). Chir Main 20:272–279PubMedCrossRef
14.
Zurück zum Zitat Matejovsky Z Jr, Matejovsky Z, Kofranek I (2006) Massive allografts in tumour surgery. Int Orthop 30:478–483PubMedCrossRef Matejovsky Z Jr, Matejovsky Z, Kofranek I (2006) Massive allografts in tumour surgery. Int Orthop 30:478–483PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Reconstruction of distal radius by fibula following excision of grade III giant cell tumour: Follow-up of 18 cases
verfasst von
Sun Peng-Fei
Jia Yu-Hua
Publikationsdatum
01.04.2011
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 4/2011
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-010-0967-y

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2011

International Orthopaedics 4/2011 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.