Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 11/2012

01.11.2012 | Original Paper

Morphological characteristics of Schatzker type IV tibial plateau fractures: a computer tomography based study

verfasst von: Guang Yang, Yi Zhu, Congfeng Luo, Sven Putnis

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 11/2012

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

The objective of this study was to evaluate the morphological characteristics of Schatzker type IV tibial plateau fractures.

Methods

A retrospective analysis of radiographic and computed tomographic data of tibial plateau Schatzker type IV fractures from January 2010 to December 2011 was conducted in a level 1 trauma centre. The medial fracture angle (MFA), surface area percentage (SAP), and medial fracture height (MFH) were measured on CT images using the Picture Archiving and Communication System.

Results

Based on the location of fracture and the MFA, 75 cases of Schatzker type IV fracture were divided into three subtypes: anteromedial fracture (seven cases, 9.3 %), total medial plateau fracture (36 cases, 48 %), and posteromedial fracture (32 cases, 42.7 %). The anteromedial fracture was located on the anterior part of the medial plateau, the average MFA was positive 47.5°, the SAP was 38.3 % and the MFH was 41.6 mm. The total medial plateau fracture usually involved the entire medial plateau, the mean value of MFA was 81.2°, the SAP was 53.9 % and the MFH was 64.0 mm. The posteromedial fracture was located on the posterior part of the medial plateau, the MFA was negative 42.5°, the SAP was 32.4 % and the MFH was 44.8 mm.

Conclusion

The direction and location of Schatzker type IV fractures are highly variable. Proper operative approach and fixation method should be selected based on the morphological characteristics of individual medial plateau fractures.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Schatzker J, McBroom R, Bruce D (1979) The tibial plateau fracture. The Toronto experience 1968–1975. Clin Orthop Relat Res 138:94–104PubMed Schatzker J, McBroom R, Bruce D (1979) The tibial plateau fracture. The Toronto experience 1968–1975. Clin Orthop Relat Res 138:94–104PubMed
2.
Zurück zum Zitat Moore TM (1981) Fracture–dislocation of the knee. Clin Orthop Relat Res 156:128–140PubMed Moore TM (1981) Fracture–dislocation of the knee. Clin Orthop Relat Res 156:128–140PubMed
3.
Zurück zum Zitat Bennett WF, Browner B (1994) Tibial plateau fractures: a study of associated soft tissue injuries. J Orthop Trauma 8(3):183–188PubMedCrossRef Bennett WF, Browner B (1994) Tibial plateau fractures: a study of associated soft tissue injuries. J Orthop Trauma 8(3):183–188PubMedCrossRef
4.
Zurück zum Zitat Lowe JA, Tejwani N, Yoo B, Wolinsky P (2011) Surgical techniques for complex proximal tibial fractures. J Bone Joint Surg Am 93(16):1548–1559PubMed Lowe JA, Tejwani N, Yoo B, Wolinsky P (2011) Surgical techniques for complex proximal tibial fractures. J Bone Joint Surg Am 93(16):1548–1559PubMed
8.
Zurück zum Zitat Fakler JK, Ryzewicz M, Hartshorn C, Morgan SJ, Stahel PF, Smith WR (2007) Optimizing the management of Moore type I postero-medial split fracture dislocations of the tibial head: description of the Lobenhoffer approach. J Orthop Trauma 21(5):330–336. doi:10.1097/BOT.0b013e318055603c PubMedCrossRef Fakler JK, Ryzewicz M, Hartshorn C, Morgan SJ, Stahel PF, Smith WR (2007) Optimizing the management of Moore type I postero-medial split fracture dislocations of the tibial head: description of the Lobenhoffer approach. J Orthop Trauma 21(5):330–336. doi:10.​1097/​BOT.​0b013e318055603c​ PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Bhattacharyya T, McCarty LP 3rd, Harris MB, Morrison SM, Wixted JJ, Vrahas MS, Smith RM (2005) The posterior shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a posterior approach. J Orthop Trauma 19(5):305–310PubMed Bhattacharyya T, McCarty LP 3rd, Harris MB, Morrison SM, Wixted JJ, Vrahas MS, Smith RM (2005) The posterior shearing tibial plateau fracture: treatment and results via a posterior approach. J Orthop Trauma 19(5):305–310PubMed
11.
Zurück zum Zitat Luo CF, Rui J (2006) Analysis of failed surgical treatment of the medial tibial plateau fractures. Chin J Orthop Trauma 8(7):642–646 Luo CF, Rui J (2006) Analysis of failed surgical treatment of the medial tibial plateau fractures. Chin J Orthop Trauma 8(7):642–646
12.
Zurück zum Zitat De Boeck H, Opdecam P (1995) Posteromedial tibial plateau fractures. Operative treatment by posterior approach. Clin Orthop Relat Res 320:125–128PubMed De Boeck H, Opdecam P (1995) Posteromedial tibial plateau fractures. Operative treatment by posterior approach. Clin Orthop Relat Res 320:125–128PubMed
Metadaten
Titel
Morphological characteristics of Schatzker type IV tibial plateau fractures: a computer tomography based study
verfasst von
Guang Yang
Yi Zhu
Congfeng Luo
Sven Putnis
Publikationsdatum
01.11.2012
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 11/2012
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-012-1646-y

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2012

International Orthopaedics 11/2012 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.