Skip to main content
Erschienen in: International Orthopaedics 2/2018

28.12.2017 | Original Paper

Total hip arthroplasty performed with a tissue-preserving technique using superior capsulotomy

verfasst von: Nicola Capuano, Guido Grillo, Flavio Carbone, Angelo Del Buono

Erschienen in: International Orthopaedics | Ausgabe 2/2018

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

We present a minimally invasive tissue-sparing posterior superior (TSPS) approach that intends to protect the abductor muscles during total hip arthroplasty, prevents the release of the short rotator muscles, and provides the surgeon with the option to repair the posterior capsule. We hypothesized that the TSPS technique would produce a better clinical outcome, faster recovery, and lower complication rates, and that it would not jeopardize acetabular component position.

Methods

A retrospective, observational study was conducted in a consecutive series of patients. A cohort of 130 patients (130 hips) operated with a standard posterolateral approach were compared with a cohort of 132 patients (132 hips) operated with a TSPS approach. Patients were assessed with the Harris hip score (HHS) and Western Ontario and McMaster Universities index (WOMAC), which were carried out preoperatively, one month (HHS only), three months, one year, and at four years post-operatively.

Results

Compared with the standard group, patients in the TSPS group showed a faster return to ambulation as reflected in better post-operative HHS and WOMAC scores up until one year (p < 0.05). No significant differences in HHS (p = 0.564) and WOMAC (p = 0.796) scores were found at the four-year follow-up. No major adverse events were observed in either group.

Conclusion

The TSPS approach yielded better early clinical outcomes and appears to be a safe and reliable technique. However, these early differences do not appear to be sustained over time, as comparable mid-term clinical outcomes with similar complications rates were observed.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat Penenberg BL, Campbell J, Woehnl A (2015) The mini anterior approach: optimizes total hip arthroplasty outcomes—opposes. Semin Arthoplasty 26:140–145CrossRef Penenberg BL, Campbell J, Woehnl A (2015) The mini anterior approach: optimizes total hip arthroplasty outcomes—opposes. Semin Arthoplasty 26:140–145CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Murphy SB, Ecker TM, Tannast M (2006) THA performed using conventional and navigated tissue-preserving techniques. Clin Orthop Relat Res 453:160–167CrossRefPubMed Murphy SB, Ecker TM, Tannast M (2006) THA performed using conventional and navigated tissue-preserving techniques. Clin Orthop Relat Res 453:160–167CrossRefPubMed
6.
Zurück zum Zitat Harris WH (1969) Traumatic arthritis of the hip after dislocation and acetabular fractures: treatment by mold arthroplasty. An end-result study using a new method of result evaluation. J Bone Joint Surg 51-A:737–755CrossRef Harris WH (1969) Traumatic arthritis of the hip after dislocation and acetabular fractures: treatment by mold arthroplasty. An end-result study using a new method of result evaluation. J Bone Joint Surg 51-A:737–755CrossRef
7.
Zurück zum Zitat Bellamy N, Buchanan WW, Goldsmith CH, Campbell J, Stitt LW (1988) Validation study of WOMAC: a health status instrument for measuring clinically important patient relevant outcomes to antirheumatic drug therapy in patients with osteoarthritis of the hip or knee. J Rheumatol 15:1833–1840PubMed Bellamy N, Buchanan WW, Goldsmith CH, Campbell J, Stitt LW (1988) Validation study of WOMAC: a health status instrument for measuring clinically important patient relevant outcomes to antirheumatic drug therapy in patients with osteoarthritis of the hip or knee. J Rheumatol 15:1833–1840PubMed
Metadaten
Titel
Total hip arthroplasty performed with a tissue-preserving technique using superior capsulotomy
verfasst von
Nicola Capuano
Guido Grillo
Flavio Carbone
Angelo Del Buono
Publikationsdatum
28.12.2017
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
International Orthopaedics / Ausgabe 2/2018
Print ISSN: 0341-2695
Elektronische ISSN: 1432-5195
DOI
https://doi.org/10.1007/s00264-017-3722-9

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2018

International Orthopaedics 2/2018 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.