Skip to main content
Erschienen in: Rheumatology International 1/2006

01.11.2006 | Original Article

Serious infections under treatment with TNF-α antagonists compared to traditional DMARDs in patients with rheumatoid arthritis

verfasst von: N. Inanc, H. Direskeneli

Erschienen in: Rheumatology International | Ausgabe 1/2006

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Biological treatments aiming to neutralize TNF-α (tumour necrosis factor alpha) (infliximab, adalimumab and etanercept) are increasingly used to treat rheumatoid arthritis (RA). Although increased frequency has not been observed in randomized clinical trials with TNF-α antagonist agents, postmarketing surveillance suggests that infections might be serious consequences of these therapies. Our aim was to compare infections in patients with RA under treatment with disease-modifying antirheumatic drugs (DMARDs) and TNF-α antagonists in a university outpatient rheumatology clinic in Turkey. A total of 130 RA patients treated with DMARDs and 48 treated with TNF-α antagonists were analysed for the incidence of infections. Patients taking TNF-α antagonists were also reviewed for infections before these therapies. The incidence of serious infections was 7/100 patient-years before TNF-α antagonists and 8.6/100 patient-years in DMARDs group. The incidence rose to 17/100 patient-years during therapy with TNF-α antagonists. In patients with RA on routine follow-up, treatment with TNF-α antagonists seems to carry an increased risk of infections compared to traditional DMARDs.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Segal BH, Sneller MC (1997) Infectious complications of immunosuppressive therapy in patients with rheumatic diseases. Rheum Dis Clin North Am 23:219–237PubMedCrossRef Segal BH, Sneller MC (1997) Infectious complications of immunosuppressive therapy in patients with rheumatic diseases. Rheum Dis Clin North Am 23:219–237PubMedCrossRef
2.
Zurück zum Zitat Saag KG, Koehnke R, Caldwell JR, Brasington R, Burmeister LF, Zimmerman B, Kohler JA, Furst DE (1994) Low dose long-term corticosteroid therapy in rheumatoid arthritis: an analysis of serious adverse events. Am J Med 96:115–123PubMedCrossRef Saag KG, Koehnke R, Caldwell JR, Brasington R, Burmeister LF, Zimmerman B, Kohler JA, Furst DE (1994) Low dose long-term corticosteroid therapy in rheumatoid arthritis: an analysis of serious adverse events. Am J Med 96:115–123PubMedCrossRef
3.
Zurück zum Zitat Kim HA, Yoo CD, Baek HJ, Lee EB, Ahn C, Han JS, Kim S, Lee JS, Choe KW, Song YW (1998) Mycobacterium tuberculosis infection in a corticosteroid-treated rheumatic disease patient population. Clin Exp Rheumatol 16:9–13PubMed Kim HA, Yoo CD, Baek HJ, Lee EB, Ahn C, Han JS, Kim S, Lee JS, Choe KW, Song YW (1998) Mycobacterium tuberculosis infection in a corticosteroid-treated rheumatic disease patient population. Clin Exp Rheumatol 16:9–13PubMed
4.
Zurück zum Zitat van der Veen MJ, van der Heide A, Kruize AA, Bijlsma JW (1994) Infection rate and use of antibiotics in patients with rheumatoid arthritis treated with methotrexate. Ann Rheum Dis 53:224–228PubMedCrossRef van der Veen MJ, van der Heide A, Kruize AA, Bijlsma JW (1994) Infection rate and use of antibiotics in patients with rheumatoid arthritis treated with methotrexate. Ann Rheum Dis 53:224–228PubMedCrossRef
5.
Zurück zum Zitat Mikuls TR (2003) Co-morbidity in rheumatoid arthritis. Best Pract Res Clin Rheumatol 17:729–752PubMedCrossRef Mikuls TR (2003) Co-morbidity in rheumatoid arthritis. Best Pract Res Clin Rheumatol 17:729–752PubMedCrossRef
6.
Zurück zum Zitat Vandenbroucke JP, Hazevoet HM, Cats A (1984) Survival and cause of death in rheumatoid arthritis: a 25-year prospective followup. J Rheumatol 11:158–161PubMed Vandenbroucke JP, Hazevoet HM, Cats A (1984) Survival and cause of death in rheumatoid arthritis: a 25-year prospective followup. J Rheumatol 11:158–161PubMed
7.
Zurück zum Zitat Fleischmann R, Yocum D (2004) Does safety make a difference in selecting the right TNF antagonist? Arthritis Res Ther 6(Suppl 2):12–18CrossRef Fleischmann R, Yocum D (2004) Does safety make a difference in selecting the right TNF antagonist? Arthritis Res Ther 6(Suppl 2):12–18CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Keystone EC (2001) Tumor necrosis factor-α blockade in the treatment of rheumatoid arthritis. Rheum Dis Clin North Am 27:427–443PubMedCrossRef Keystone EC (2001) Tumor necrosis factor-α blockade in the treatment of rheumatoid arthritis. Rheum Dis Clin North Am 27:427–443PubMedCrossRef
9.
Zurück zum Zitat Ellerin T, Rubin RH, Weinblatt ME (2003) Infections and anti-tumor necrosis factor α therapy. Arthritis Rheum 48:3013–3022PubMedCrossRef Ellerin T, Rubin RH, Weinblatt ME (2003) Infections and anti-tumor necrosis factor α therapy. Arthritis Rheum 48:3013–3022PubMedCrossRef
10.
Zurück zum Zitat Antoni C, Braun J (2002) Side effects of anti-TNF therapy: current knowledge. Clin Exp Rheumatol 20(Suppl 28):152–157 Antoni C, Braun J (2002) Side effects of anti-TNF therapy: current knowledge. Clin Exp Rheumatol 20(Suppl 28):152–157
11.
Zurück zum Zitat Doran MF, Crowson CS, Pond GR, O’Fallon WM, Gabriel SE (2002) Frequency of infection in patients with rheumatoid arthritis compared with controls. Arthritis Rheum 46:2287–2293PubMedCrossRef Doran MF, Crowson CS, Pond GR, O’Fallon WM, Gabriel SE (2002) Frequency of infection in patients with rheumatoid arthritis compared with controls. Arthritis Rheum 46:2287–2293PubMedCrossRef
12.
Zurück zum Zitat Direskeneli H, Kılıçaslan Z, Inanc M (2002) Evaluation of patients for tuberculosis prior to treatment with anti-tumor necrosis factor-α biological agents (Consensus Meeting Report). Marmara Med J 15:273–276 Direskeneli H, Kılıçaslan Z, Inanc M (2002) Evaluation of patients for tuberculosis prior to treatment with anti-tumor necrosis factor-α biological agents (Consensus Meeting Report). Marmara Med J 15:273–276
13.
Zurück zum Zitat Kroesen S, Widmer AF, Tyndall A, Hasler P (2003) Serious bacterial infections in patients with rheumatoid arthritis under anti-TNF-α therapy. Rheumatol Oxf 42:617–621CrossRef Kroesen S, Widmer AF, Tyndall A, Hasler P (2003) Serious bacterial infections in patients with rheumatoid arthritis under anti-TNF-α therapy. Rheumatol Oxf 42:617–621CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Maini R, St Clair EW, Breedveld F, Furst D, Kalden J, Weisman M, Smolen J, Emery P, Harriman G, Feldmann M, Lipsky P, for the ATTRACT Study Group (1999) Infliximab (chimeric anti-tumour necrosis factor α monoclonal antibody) versus placebo in rheumatoid arthritis patients receiving concomitant methotrexate: a randomised phase III trial. ATTRACT Study Group. Lancet 354:1932–1939 Maini R, St Clair EW, Breedveld F, Furst D, Kalden J, Weisman M, Smolen J, Emery P, Harriman G, Feldmann M, Lipsky P, for the ATTRACT Study Group (1999) Infliximab (chimeric anti-tumour necrosis factor α monoclonal antibody) versus placebo in rheumatoid arthritis patients receiving concomitant methotrexate: a randomised phase III trial. ATTRACT Study Group. Lancet 354:1932–1939
15.
Zurück zum Zitat Forster A, Gasser LH, Daneel S, Dudler J, Stingelin S, Oertle S, Tyndall A, Michel BA (2003) Serious infections and their predictors in a Swiss cohort of rheumatoid arthritis patients treated with TNF inhibitors. Arthritis Rheum 48(Suppl):328 Forster A, Gasser LH, Daneel S, Dudler J, Stingelin S, Oertle S, Tyndall A, Michel BA (2003) Serious infections and their predictors in a Swiss cohort of rheumatoid arthritis patients treated with TNF inhibitors. Arthritis Rheum 48(Suppl):328
16.
Zurück zum Zitat Revaz S, Dudler J, So A (2003) Low prevalence of infectious events in an outpatient cohort treated with anti-TNF agents. Ann Rheum Dis 62(Suppl 1):423 Revaz S, Dudler J, So A (2003) Low prevalence of infectious events in an outpatient cohort treated with anti-TNF agents. Ann Rheum Dis 62(Suppl 1):423
17.
Zurück zum Zitat Wolfe F, Michaud K, Anderson J, Urbansky K (2004) Tuberculosis infection in patients with rheumatoid arthritis and the effect of infliximab therapy. Arthritis Rheum 50:372–379PubMedCrossRef Wolfe F, Michaud K, Anderson J, Urbansky K (2004) Tuberculosis infection in patients with rheumatoid arthritis and the effect of infliximab therapy. Arthritis Rheum 50:372–379PubMedCrossRef
Metadaten
Titel
Serious infections under treatment with TNF-α antagonists compared to traditional DMARDs in patients with rheumatoid arthritis
verfasst von
N. Inanc
H. Direskeneli
Publikationsdatum
01.11.2006
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
Rheumatology International / Ausgabe 1/2006
Print ISSN: 0172-8172
Elektronische ISSN: 1437-160X
DOI
https://doi.org/10.1007/s00296-006-0165-9

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2006

Rheumatology International 1/2006 Zur Ausgabe

Leitlinien kompakt für die Innere Medizin

Mit medbee Pocketcards sicher entscheiden.

Seit 2022 gehört die medbee GmbH zum Springer Medizin Verlag

Erhöhte Mortalität bei postpartalem Brustkrebs

07.05.2024 Mammakarzinom Nachrichten

Auch für Trägerinnen von BRCA-Varianten gilt: Erkranken sie fünf bis zehn Jahre nach der letzten Schwangerschaft an Brustkrebs, ist das Sterberisiko besonders hoch.

Hypertherme Chemotherapie bietet Chance auf Blasenerhalt

07.05.2024 Harnblasenkarzinom Nachrichten

Eine hypertherme intravesikale Chemotherapie mit Mitomycin kann für Patienten mit hochriskantem nicht muskelinvasivem Blasenkrebs eine Alternative zur radikalen Zystektomie darstellen. Kölner Urologen berichten über ihre Erfahrungen.

Ein Drittel der jungen Ärztinnen und Ärzte erwägt abzuwandern

07.05.2024 Medizinstudium Nachrichten

Extreme Arbeitsverdichtung und kaum Supervision: Dr. Andrea Martini, Sprecherin des Bündnisses Junge Ärztinnen und Ärzte (BJÄ) über den Frust des ärztlichen Nachwuchses und die Vorteile des Rucksack-Modells.

Vorhofflimmern bei Jüngeren gefährlicher als gedacht

06.05.2024 Vorhofflimmern Nachrichten

Immer mehr jüngere Menschen leiden unter Vorhofflimmern. Betroffene unter 65 Jahren haben viele Risikofaktoren und ein signifikant erhöhtes Sterberisiko verglichen mit Gleichaltrigen ohne die Erkrankung.

Update Innere Medizin

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.