Skip to main content
Erschienen in: World Journal of Urology 12/2015

01.12.2015 | Original Article

Ultra-mini PCNL versus flexible ureteroscopy: a matched analysis of analgesic consumption and treatment-related patient satisfaction in patients with renal stones 10–35 mm

verfasst von: Konrad Wilhelm, Simon Hein, Fabian Adams, Daniel Schlager, Arkadiusz Miernik, Martin Schoenthaler

Erschienen in: World Journal of Urology | Ausgabe 12/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

To compare ultra-mini PCNL (UMP) and flexible ureteroscopy (fURS) for the treatment of medium- to large-sized renal stones with a focus on patients’ postsurgical cumulative analgesic consumption and treatment-related satisfaction.

Methods

Twenty-five patients treated by UMP between April 2013 and October 2014 were matched to data of 25 fURS patients from an existing database. Clinical outcome parameters were recorded prospectively. Postoperative analgesic consumption was assessed using the Cumulative Analgesic Consumption Score (CACS), and satisfaction was measured with the Freiburg Index of Patient Satisfaction (FIPS) questionnaire.

Results

Perioperative outcome parameters showed no significant differences except for mean operating times (fURS 98.52 min, UMP 130.12 min [p = 0.002]) and hospital stay (fURS 67.2 h, UMP 91.5 h [p = 0.04]). Primary stone-free rate was 96 % in fURS and 92 % in UMP. Complications Clavien grade 2 or 3 occurred in 16 % of UMP patients and in 4 % of fURS patients. Postsurgical cumulative analgesic consumption was almost identical in both groups with CACSs of 6.96 (0–15) for fURS and 6.8 (0–23) for UMP. Patients’ satisfaction was high in both techniques: FIPS score in fURS 1.67 (1–3) and 1.73 (1–4) in UMP (scale 1–6).

Conclusions

Treatment of medium- to large-sized renal stones is safe and highly effective by both UMP and fURS. Moreover, both treatments yield comparable postsurgical analgesic requirements and high patient satisfaction scores. Patient-related factors (anatomical and stone related) and availability of technical equipment and surgical expertise appear to be the most important determining factors in treatment planning.
Literatur
2.
Zurück zum Zitat de la Rosette J, Assimos D, Desai M et al (2011) The clinical research office of the endourological society percutaneous nephrolithotomy global study: indications, complications, and outcomes in 5803 patients. J Endourol 25:11–17CrossRefPubMed de la Rosette J, Assimos D, Desai M et al (2011) The clinical research office of the endourological society percutaneous nephrolithotomy global study: indications, complications, and outcomes in 5803 patients. J Endourol 25:11–17CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Sabnis RB, Ganesamoni R, Doshi A et al (2013) Micropercutaneous nephrolithotomy (microperc) versus retrograde intrarenal surgery for the management of small renal calculi: a randomized controlled trial. BJU Int 112:355–361. doi:10.1111/bju.12164 CrossRefPubMed Sabnis RB, Ganesamoni R, Doshi A et al (2013) Micropercutaneous nephrolithotomy (microperc) versus retrograde intrarenal surgery for the management of small renal calculi: a randomized controlled trial. BJU Int 112:355–361. doi:10.​1111/​bju.​12164 CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Schoenthaler M, Wilhelm K, Hein S et al (2015) Ultra-mini PCNL versus flexible ureteroscopy: a matched analysis of treatment costs (endoscopes and disposables) in patients with renal stones 10–20 mm. World J Urol. doi:10.1007/s00345-015-1489-4 Schoenthaler M, Wilhelm K, Hein S et al (2015) Ultra-mini PCNL versus flexible ureteroscopy: a matched analysis of treatment costs (endoscopes and disposables) in patients with renal stones 10–20 mm. World J Urol. doi:10.​1007/​s00345-015-1489-4
6.
Zurück zum Zitat Garcia SF, Cella D, Clauser SB et al (2007) Standardizing patient-reported outcomes assessment in cancer clinical trials: a patient-reported outcomes measurement information system initiative. J Clin Oncol 25:5106–5112. doi:10.1200/JCO.2007.12.2341 CrossRefPubMed Garcia SF, Cella D, Clauser SB et al (2007) Standardizing patient-reported outcomes assessment in cancer clinical trials: a patient-reported outcomes measurement information system initiative. J Clin Oncol 25:5106–5112. doi:10.​1200/​JCO.​2007.​12.​2341 CrossRefPubMed
7.
Zurück zum Zitat Srikandarajah S, Gilron I (2011) Systematic review of movement-evoked pain versus pain at rest in postsurgical clinical trials and meta-analyses: a fundamental distinction requiring standardized measurement. Pain 152:1734–1739. doi:10.1016/j.pain.2011.02.008 CrossRefPubMed Srikandarajah S, Gilron I (2011) Systematic review of movement-evoked pain versus pain at rest in postsurgical clinical trials and meta-analyses: a fundamental distinction requiring standardized measurement. Pain 152:1734–1739. doi:10.​1016/​j.​pain.​2011.​02.​008 CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Schoenthaler M, Miernik A, Offner K et al (2014) The cumulative analgesic consumption score (CACS): evaluation of a new score to describe postsurgical analgesic consumption as a surrogate parameter for postoperative pain and invasiveness of surgical procedures. Int Braz J Urol 40:330–336CrossRefPubMed Schoenthaler M, Miernik A, Offner K et al (2014) The cumulative analgesic consumption score (CACS): evaluation of a new score to describe postsurgical analgesic consumption as a surrogate parameter for postoperative pain and invasiveness of surgical procedures. Int Braz J Urol 40:330–336CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Miernik A, Farin E, Kuehhas FE et al (2013) Freiburger Index für Patientenzufriedenheit: interdisziplinäre Validierung eines psychometrischen Instrumentes zur Erfassung behandlungsbezogener Patientenzufriedenheit. Chir 84:511–518. doi:10.1007/s00104-012-2441-4 CrossRef Miernik A, Farin E, Kuehhas FE et al (2013) Freiburger Index für Patientenzufriedenheit: interdisziplinäre Validierung eines psychometrischen Instrumentes zur Erfassung behandlungsbezogener Patientenzufriedenheit. Chir 84:511–518. doi:10.​1007/​s00104-012-2441-4 CrossRef
12.
Zurück zum Zitat Schoenthaler M, Wilhelm K, Kuehhas FE et al (2012) Postureteroscopic lesion scale: a new management modified organ injury scale—evaluation in 435 ureteroscopic patients. J Endourol 26:1425–1430. doi:10.1089/end.2012.0227 CrossRefPubMed Schoenthaler M, Wilhelm K, Kuehhas FE et al (2012) Postureteroscopic lesion scale: a new management modified organ injury scale—evaluation in 435 ureteroscopic patients. J Endourol 26:1425–1430. doi:10.​1089/​end.​2012.​0227 CrossRefPubMed
Metadaten
Titel
Ultra-mini PCNL versus flexible ureteroscopy: a matched analysis of analgesic consumption and treatment-related patient satisfaction in patients with renal stones 10–35 mm
verfasst von
Konrad Wilhelm
Simon Hein
Fabian Adams
Daniel Schlager
Arkadiusz Miernik
Martin Schoenthaler
Publikationsdatum
01.12.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
World Journal of Urology / Ausgabe 12/2015
Print ISSN: 0724-4983
Elektronische ISSN: 1433-8726
DOI
https://doi.org/10.1007/s00345-015-1585-5

Weitere Artikel der Ausgabe 12/2015

World Journal of Urology 12/2015 Zur Ausgabe

Adjuvante Immuntherapie verlängert Leben bei RCC

25.04.2024 Nierenkarzinom Nachrichten

Nun gibt es auch Resultate zum Gesamtüberleben: Eine adjuvante Pembrolizumab-Therapie konnte in einer Phase-3-Studie das Leben von Menschen mit Nierenzellkarzinom deutlich verlängern. Die Sterberate war im Vergleich zu Placebo um 38% geringer.

Bei Senioren mit Prostatakarzinom auf Anämie achten!

24.04.2024 DGIM 2024 Nachrichten

Patienten, die zur Behandlung ihres Prostatakarzinoms eine Androgendeprivationstherapie erhalten, entwickeln nicht selten eine Anämie. Wer ältere Patienten internistisch mitbetreut, sollte auf diese Nebenwirkung achten.

Stufenschema weist Prostatakarzinom zuverlässig nach

22.04.2024 Prostatakarzinom Nachrichten

Erst PSA-Test, dann Kallikrein-Score, schließlich MRT und Biopsie – ein vierstufiges Screening-Schema kann die Zahl der unnötigen Prostatabiopsien erheblich reduzieren: Die Hälfte der Männer, die in einer finnischen Studie eine Biopsie benötigten, hatte einen hochgradigen Tumor.

Harnwegsinfektprophylaxe: Es geht auch ohne Antibiotika

20.04.2024 EAU 2024 Kongressbericht

Beim chronischen Harnwegsinfekt bei Frauen wird bisher meist eine Antibiotikaprophylaxe eingesetzt. Angesichts der zunehmenden Antibiotikaresistenz erweist sich das Antiseptikum Methenamin-Hippurat als vielversprechende Alternative, so die Auswertung einer randomisierten kontrollierten Studie.

Update Urologie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.