Skip to main content
Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 11/2015

01.11.2015 | Trauma Surgery

Radial nerve location at the posterior aspect of the humerus: an anatomic study of 100 specimens

verfasst von: Michael Hackl, Deborah Damerow, Tim Leschinger, Martin Scaal, Lars Peter Müller, Kilian Wegmann

Erschienen in: Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery | Ausgabe 11/2015

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

Purpose

Radial neuropathy represents a devastating complication in a posterior approach to the distal humerus. This study aimed to propose “safe zones” regarding the radial nerve (RN) location at the posterior aspect of the humerus to minimize the risk of iatrogenic injury.

Methods

In 100 embalmed specimens, the distances of the proximal edge of the olecranon fossa (OF) to the radial nerve at the medial edge (R1), at the center (R2) and at the lateral edge (R3) of the posterior aspect of humeral shaft were measured. Humeral length (HL) and transcondylar width (TW) were evaluated and correlated to R1, R2 and R3.

Results

R1 was 15.0 (±2.1; 10.6–19.5) cm, R2 averaged 12.7 (±1.6; 8.9–15.7) cm, R3 was 10.6 (±1.3; 7.6–13.7) cm. HL was 30.8 (±1.9) cm. TW averaged 6.3 (±0.6) cm. TW and HL correlate with R1, R2, R3 (r = 0.451-0.565 [95 % CI 0.279-0.685]). The mean ratio was 2.3 (±0.18) for HL/R1, 2.6 (±0.23) for HL/R2 and 3.1 (±0.31) for HL/R3. The ratio averaged 2.2 (±0.20) for R1/TW, 1.9 (±0.18) for R2/TW and 1.6 (±0.15) for R3/TW.

Conclusions

We present the OF as an osseous landmark to reduce the risk of iatrogenic radial neuropathy. HL and TW can be reliably used to estimate the RN location. The consistent “safe zones” of the RN in relation to the OF are 10.5 cm at the medial edge, 9 cm at the center and 7.5 cm at the lateral edge of the posterior aspect of the humeral shaft.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bumbasirevic M, Lesic A, Bumbasirevic V, Cobeljic G, Milosevic I, Atkinson HD (2010) The management of humeral shaft fractures with associated radial nerve palsy: a review of 117 cases. Arch Orthop Trauma Surg 130(4):519–522. doi:10.1007/s00402-009-0951-4 CrossRefPubMed Bumbasirevic M, Lesic A, Bumbasirevic V, Cobeljic G, Milosevic I, Atkinson HD (2010) The management of humeral shaft fractures with associated radial nerve palsy: a review of 117 cases. Arch Orthop Trauma Surg 130(4):519–522. doi:10.​1007/​s00402-009-0951-4 CrossRefPubMed
12.
Zurück zum Zitat Hackl M, Wegmann K, Lappen S, Helf C, Burkhart KJ, Muller LP (2015) The course of the posterior interosseous nerve in relation to the proximal radius: Is there a reliable landmark? Injury. doi:10.1016/j.injury.2015.01.028 Hackl M, Wegmann K, Lappen S, Helf C, Burkhart KJ, Muller LP (2015) The course of the posterior interosseous nerve in relation to the proximal radius: Is there a reliable landmark? Injury. doi:10.​1016/​j.​injury.​2015.​01.​028
13.
Zurück zum Zitat Wegmann K, Burkhart KJ, Lappen S, Pfau DB, Neiss WF, Müller LP (2013) Course of the radial nerve in relation to the center of rotation of the elbow joint. Obere Extremität 8(1):28–34. doi:10.1007/s11678-012-0200-2 CrossRef Wegmann K, Burkhart KJ, Lappen S, Pfau DB, Neiss WF, Müller LP (2013) Course of the radial nerve in relation to the center of rotation of the elbow joint. Obere Extremität 8(1):28–34. doi:10.​1007/​s11678-012-0200-2 CrossRef
14.
Zurück zum Zitat Wegmann K, Lappen S, Pfau DB, Neiss WF, Muller LP, Burkhart KJ (2014) Course of the radial nerve in relation to the center of rotation of the elbow—the need for a rational safe zone for lateral pin placement. J Hand Surg Am 39(6):1136–1140. doi:10.1016/j.jhsa.2014.03.019 CrossRefPubMed Wegmann K, Lappen S, Pfau DB, Neiss WF, Muller LP, Burkhart KJ (2014) Course of the radial nerve in relation to the center of rotation of the elbow—the need for a rational safe zone for lateral pin placement. J Hand Surg Am 39(6):1136–1140. doi:10.​1016/​j.​jhsa.​2014.​03.​019 CrossRefPubMed
16.
Zurück zum Zitat Hackl M, Lappen S, Burkhart KJ, Neiss WF, Muller LP, Wegmann K (2015) The course of the median and radial nerve across the elbow: an anatomic study. Arch Orthop Trauma Surg. doi:10.1007/s00402-015-2228-4 Hackl M, Lappen S, Burkhart KJ, Neiss WF, Muller LP, Wegmann K (2015) The course of the median and radial nerve across the elbow: an anatomic study. Arch Orthop Trauma Surg. doi:10.​1007/​s00402-015-2228-4
Metadaten
Titel
Radial nerve location at the posterior aspect of the humerus: an anatomic study of 100 specimens
verfasst von
Michael Hackl
Deborah Damerow
Tim Leschinger
Martin Scaal
Lars Peter Müller
Kilian Wegmann
Publikationsdatum
01.11.2015
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery / Ausgabe 11/2015
Print ISSN: 0936-8051
Elektronische ISSN: 1434-3916
DOI
https://doi.org/10.1007/s00402-015-2300-0

Weitere Artikel der Ausgabe 11/2015

Archives of Orthopaedic and Trauma Surgery 11/2015 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.