Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 3/2004

01.05.2004 | Technical Innovation

Sacroiliac joint fusion for chronic pain: a simple technique avoiding the use of metalwork

verfasst von: K. A. Giannikas, A. M. Khan, M. T. Karski, H. A. Maxwell

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 3/2004

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

A previously undescribed method for posterior fusion of the sacroiliac joint (SIJ) utilizing the Cloward instrumentation is presented, suitable for cases with chronic pain and intact ligamental structures of the SIJ. The advantages of the method in comparison with other described options include minimal disturbance of the periarticular structures, avoidance of introduction of metalwork and preservation of the iliac crest contour. This technique has been used in five cases with follow-up longer than 2 years (mean 29 months, range 25–41 months). In all cases there was resolution of their painful symtomatology.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Albert M, Miller M, MacNaughton et al. (1993) Posterior pelvic fixation using a transiliac 4.5 mm reconstruction plate: a clinical and biomechanical study. J Orthop Trauma 7:226–232PubMed Albert M, Miller M, MacNaughton et al. (1993) Posterior pelvic fixation using a transiliac 4.5 mm reconstruction plate: a clinical and biomechanical study. J Orthop Trauma 7:226–232PubMed
2.
Zurück zum Zitat Balanger TA, Dall BE (2001) Sacroiliac arthrodesis using a posterior fascial splitting approach and pedicle screw instrumentation: a new technique. J Spinal Disord 14:118–124CrossRefPubMed Balanger TA, Dall BE (2001) Sacroiliac arthrodesis using a posterior fascial splitting approach and pedicle screw instrumentation: a new technique. J Spinal Disord 14:118–124CrossRefPubMed
3.
Zurück zum Zitat Cecil M, Rollins J, Ebraheim N et al. (1996) Projection of the S2 pedicle onto the posterolateral surface of the ilium. A technique for lag screw fixation of sacral fractures or sacroiliac joint dislocations. Spine 21:875–878CrossRefPubMed Cecil M, Rollins J, Ebraheim N et al. (1996) Projection of the S2 pedicle onto the posterolateral surface of the ilium. A technique for lag screw fixation of sacral fractures or sacroiliac joint dislocations. Spine 21:875–878CrossRefPubMed
4.
Zurück zum Zitat Dabezies E, Millet C, Murphy C et al. (1989) Stabilization of sacroiliac joint disruption with threaded compression rods. Clin Orthop 246:165–171PubMed Dabezies E, Millet C, Murphy C et al. (1989) Stabilization of sacroiliac joint disruption with threaded compression rods. Clin Orthop 246:165–171PubMed
5.
6.
Zurück zum Zitat Duwellius P, Van-Allen M, Bray T et al. (1992) Computed tomography-guided fixation of unstable posterior ring disruptions. J Orthop Trauma 6:420–426PubMed Duwellius P, Van-Allen M, Bray T et al. (1992) Computed tomography-guided fixation of unstable posterior ring disruptions. J Orthop Trauma 6:420–426PubMed
7.
Zurück zum Zitat Ebraheim N, Coombs R, Jackson W et al. (1994) Percutaneous computed tomography-guided stabilization of posterior pelvic fractures. Clin Orthop 307:222–228PubMed Ebraheim N, Coombs R, Jackson W et al. (1994) Percutaneous computed tomography-guided stabilization of posterior pelvic fractures. Clin Orthop 307:222–228PubMed
8.
Zurück zum Zitat Ebraheim N, Coombs R, Rusin J et al. (1992) Percutaneous CT-guided stabilization of complex sacroiliac joint disruption with threaded compression bars. Orthopaedics 15:1427–1430 Ebraheim N, Coombs R, Rusin J et al. (1992) Percutaneous CT-guided stabilization of complex sacroiliac joint disruption with threaded compression bars. Orthopaedics 15:1427–1430
9.
Zurück zum Zitat Fortin JD, Kissling RO, O’Connor BL, Vilensky JA (1999) Sacroiliac innervation and pain. Am J Orthop 28:687–690PubMed Fortin JD, Kissling RO, O’Connor BL, Vilensky JA (1999) Sacroiliac innervation and pain. Am J Orthop 28:687–690PubMed
10.
Zurück zum Zitat Kellam J, McMurty R, Paley D, Tile M (1987) The unstable pelvic fracture. Orthop Clin North Am 18:25–41PubMed Kellam J, McMurty R, Paley D, Tile M (1987) The unstable pelvic fracture. Orthop Clin North Am 18:25–41PubMed
11.
Zurück zum Zitat Leighton R, Waddell J (1986) Techniques for reduction and posterior fixation through the anterior approach. Clin Orthop 329:115–120 Leighton R, Waddell J (1986) Techniques for reduction and posterior fixation through the anterior approach. Clin Orthop 329:115–120
12.
Zurück zum Zitat Magee DJ (1987) Pelvic joints. In: Magee DJ (ed) Orthopaedic physical assessment, 2nd edn. Saunders, Philadelphia, pp 308–332 Magee DJ (1987) Pelvic joints. In: Magee DJ (ed) Orthopaedic physical assessment, 2nd edn. Saunders, Philadelphia, pp 308–332
13.
Zurück zum Zitat Marcus R, Hansen S (1984) Bilateral fracture-dislocation of the sacrum. J Bone Joint Surg [Am] 66:1297–1299 Marcus R, Hansen S (1984) Bilateral fracture-dislocation of the sacrum. J Bone Joint Surg [Am] 66:1297–1299
14.
Zurück zum Zitat Matta J, Saucedo T (1989) Internal fixation of pelvic ring fractures. Clin Orthop 242:83–97PubMed Matta J, Saucedo T (1989) Internal fixation of pelvic ring fractures. Clin Orthop 242:83–97PubMed
15.
Zurück zum Zitat Mears D, Capito C, Deleeuw H (1988) Posterior pelvic disruption managed by the use of the double cobra plate. Instr Course Lect 37:143–150PubMed Mears D, Capito C, Deleeuw H (1988) Posterior pelvic disruption managed by the use of the double cobra plate. Instr Course Lect 37:143–150PubMed
16.
Zurück zum Zitat Rand J (1985) Anterior sacro-iliac arthrodesis for post-traumatic sacro-iliac arthritis. J Bone J Surg [Am] 67:157–159 Rand J (1985) Anterior sacro-iliac arthrodesis for post-traumatic sacro-iliac arthritis. J Bone J Surg [Am] 67:157–159
17.
Zurück zum Zitat Routt M, Simonian P (1996) Internal fixation of pelvic ring disruptions. Injury 27 (Suppl 2):B20–B30CrossRefPubMed Routt M, Simonian P (1996) Internal fixation of pelvic ring disruptions. Injury 27 (Suppl 2):B20–B30CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Routt M, Kregor P, Simonian P et al. (1995) Early results of percutaneous iliosacral screws placed with the patient in the supine position. J Orthop Trauma 9:207–214PubMed Routt M, Kregor P, Simonian P et al. (1995) Early results of percutaneous iliosacral screws placed with the patient in the supine position. J Orthop Trauma 9:207–214PubMed
19.
Zurück zum Zitat Routt M, Simonian P, Inaba J (1994) Iliosacral screw fixation of the disrupted sacroiliac joint. Tech Orthop 9:300–314 Routt M, Simonian P, Inaba J (1994) Iliosacral screw fixation of the disrupted sacroiliac joint. Tech Orthop 9:300–314
20.
Zurück zum Zitat Routt M, Simonian P, Mills W (1997) Iliosacral screw fixation: early complications of the percutaneous technique. J Orthop Trauma 11:584–589PubMed Routt M, Simonian P, Mills W (1997) Iliosacral screw fixation: early complications of the percutaneous technique. J Orthop Trauma 11:584–589PubMed
21.
Zurück zum Zitat Simpson L, Waddell J, Leighton R et al. (1987) anterior approach and stabilization of the disrupted sacroiliac joint. J Trauma 27:1332–1339PubMed Simpson L, Waddell J, Leighton R et al. (1987) anterior approach and stabilization of the disrupted sacroiliac joint. J Trauma 27:1332–1339PubMed
22.
Zurück zum Zitat Waisbrod H, Krainick JU, Gerbershagen HU (1987) Sacroiliac joint arthrodesis for chronic lower back pain. Arch Orthop Trauma Surg 106:238–230PubMed Waisbrod H, Krainick JU, Gerbershagen HU (1987) Sacroiliac joint arthrodesis for chronic lower back pain. Arch Orthop Trauma Surg 106:238–230PubMed
Metadaten
Titel
Sacroiliac joint fusion for chronic pain: a simple technique avoiding the use of metalwork
verfasst von
K. A. Giannikas
A. M. Khan
M. T. Karski
H. A. Maxwell
Publikationsdatum
01.05.2004
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 3/2004
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-003-0620-1

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2004

European Spine Journal 3/2004 Zur Ausgabe

Announcements

May 2004

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.