Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 1/2005

01.02.2005 | Technical Note

Iliac crest reconstruction with a bioactive ceramic spacer

verfasst von: Manabu Ito, Kuniyoshi Abumi, Hiroshi Moridaira, Yasuhiro Shono, Yoshihisa Kotani, Akio Minami, Kiyoshi Kaneda

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 1/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

This study aimed to investigate the long-term clinical results of the apatite wollastonite-containing glass ceramic (AWGC) iliac spacer and to discuss its efficacy in reconstruction of the bone graft donor site at the iliac crest. Thirty-one patients were studied for more than 10 years. All patients underwent anterior spinal fusion using autogenous tricortical iliac bone graft. After harvest of tricortical iliac bone graft, an AWGC iliac spacer ranging from 15 mm to 70 mm in length was press-fitted into the gap. Long-term clinical results were obtained from radiological and blood examinations. Thirty patients (97%) were satisfied with the spacer. There was new bone formation around the spacer on the radiograph. There was no abnormal silicon concentration in blood examinations. AWGC iliac spacer appears to be useful in the reconstruction of harvested iliac crest. New bone formation occurs, reducing the defect size.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Arrington ED, Smith WJ, Chambers HG et al (1996) Complications of iliac crest bone graft harvesting. Clin Orthop 329:300–309CrossRefPubMed Arrington ED, Smith WJ, Chambers HG et al (1996) Complications of iliac crest bone graft harvesting. Clin Orthop 329:300–309CrossRefPubMed
2.
Zurück zum Zitat Asano S, Kaneda K, Satoh S, Abumi K et al (1994) Reconstruction of an iliac crest defect with a bioactive ceramic prosthesis. Eur Spine J 3:39–44PubMed Asano S, Kaneda K, Satoh S, Abumi K et al (1994) Reconstruction of an iliac crest defect with a bioactive ceramic prosthesis. Eur Spine J 3:39–44PubMed
3.
Zurück zum Zitat Banwart JC, Asher MA, Hassanein RS (1995) Iliac crest bone graft harvest donor site morbidity. A statistical evaluation. Spine 20:1055–1060PubMed Banwart JC, Asher MA, Hassanein RS (1995) Iliac crest bone graft harvest donor site morbidity. A statistical evaluation. Spine 20:1055–1060PubMed
4.
Zurück zum Zitat Behairy YM, Al-Sebai W (2001) Modified technique for harvesting full-thickness iliac crest bone graft. Spine 26:695–697CrossRefPubMed Behairy YM, Al-Sebai W (2001) Modified technique for harvesting full-thickness iliac crest bone graft. Spine 26:695–697CrossRefPubMed
5.
Zurück zum Zitat Bercowy GM, Vo H, Rieders F (1994) Silicon analysis in biological specimens by direct current plasma-atomic emission spectroscopy. J Anal Toxicol 18:46–48PubMed Bercowy GM, Vo H, Rieders F (1994) Silicon analysis in biological specimens by direct current plasma-atomic emission spectroscopy. J Anal Toxicol 18:46–48PubMed
6.
Zurück zum Zitat Colterjohn NR, Bednar DA (1997) Procurement of bone graft from the iliac crest. An operative approach with decreased morbidity. J Bone Joint Surg Am 79:756–759PubMed Colterjohn NR, Bednar DA (1997) Procurement of bone graft from the iliac crest. An operative approach with decreased morbidity. J Bone Joint Surg Am 79:756–759PubMed
7.
Zurück zum Zitat Defino HL, Rodriguez-Fuentes AE (1999) Reconstruction of anterior iliac crest bone graft donor sites: presentation of a surgical technique. Eur Spine J 8:491–494CrossRefPubMed Defino HL, Rodriguez-Fuentes AE (1999) Reconstruction of anterior iliac crest bone graft donor sites: presentation of a surgical technique. Eur Spine J 8:491–494CrossRefPubMed
8.
Zurück zum Zitat Ebrahaim NA, Yang H, Lu J, Biyani A, Yeasting R (1997) Anterior iliac crest bone graft. Anatomic considerations. Spine 22:847–849CrossRefPubMed Ebrahaim NA, Yang H, Lu J, Biyani A, Yeasting R (1997) Anterior iliac crest bone graft. Anatomic considerations. Spine 22:847–849CrossRefPubMed
9.
Zurück zum Zitat Goulet JA, Senunas LE, DeSilva G et al (1997) Autogenous iliac bone graft. Complications and functional assessment. Clin Orthop 339:76–81PubMed Goulet JA, Senunas LE, DeSilva G et al (1997) Autogenous iliac bone graft. Complications and functional assessment. Clin Orthop 339:76–81PubMed
10.
Zurück zum Zitat Harris MB, Davis J, Gertbein SD (1994) Iliac crest reconstruction after tricortical graft harvesting. J Spinal Disord 7:216–221PubMed Harris MB, Davis J, Gertbein SD (1994) Iliac crest reconstruction after tricortical graft harvesting. J Spinal Disord 7:216–221PubMed
11.
Zurück zum Zitat Hochshuler SH, Guyer RD, Stith W et al (1988) Proplast reconstruction of iliac crest defects. Spine 13: 378–379PubMed Hochshuler SH, Guyer RD, Stith W et al (1988) Proplast reconstruction of iliac crest defects. Spine 13: 378–379PubMed
12.
Zurück zum Zitat Hu RW, Bohlman HH (1994) Fracture at the iliac bone graft harvest site after fusion of the spine. Clin Orthop 309:208–213PubMed Hu RW, Bohlman HH (1994) Fracture at the iliac bone graft harvest site after fusion of the spine. Clin Orthop 309:208–213PubMed
13.
Zurück zum Zitat Kitsugi T, Yamamuro T, Nakamura T et al (1986) Bone bonding behavior of three kinds of apatite containing glass ceramics. J Biomed Mater Res 20:1295–1307PubMed Kitsugi T, Yamamuro T, Nakamura T et al (1986) Bone bonding behavior of three kinds of apatite containing glass ceramics. J Biomed Mater Res 20:1295–1307PubMed
14.
Zurück zum Zitat Kokubo T, Ito S, Sakata S et al (1986) Formation of a high-strength bioactive glass-ceramic in the system MgO-CaO-SiO2-P2O5. J Mater Sci 21; 536–540 Kokubo T, Ito S, Sakata S et al (1986) Formation of a high-strength bioactive glass-ceramic in the system MgO-CaO-SiO2-P2O5. J Mater Sci 21; 536–540
15.
Zurück zum Zitat Kurz LT, Carl Samberg L, Herkowitz HN (1999) Techniques and complications of bone graft harvesting. In: Herkowitz HN, Garfin SR, Balderston RA et al (eds) The Spine, 4th edn, vol 2. Saunders, Philadelphia, pp 1589–1601 Kurz LT, Carl Samberg L, Herkowitz HN (1999) Techniques and complications of bone graft harvesting. In: Herkowitz HN, Garfin SR, Balderston RA et al (eds) The Spine, 4th edn, vol 2. Saunders, Philadelphia, pp 1589–1601
16.
Zurück zum Zitat Lubricky JP, DeWald RL (1982) Methylmethacrylated reconstruction of large iliac bone graft donor sites. Clin Orthop 164:252–256PubMed Lubricky JP, DeWald RL (1982) Methylmethacrylated reconstruction of large iliac bone graft donor sites. Clin Orthop 164:252–256PubMed
17.
Zurück zum Zitat Schnee CL, Freese A, Weil RJ, Marcotte PJ (1997) Analysis of harvest morbidity and radiographic outcome using autograft for anterior cervical fusion. Spine 22:2222–2227CrossRefPubMed Schnee CL, Freese A, Weil RJ, Marcotte PJ (1997) Analysis of harvest morbidity and radiographic outcome using autograft for anterior cervical fusion. Spine 22:2222–2227CrossRefPubMed
18.
Zurück zum Zitat Summers BN, Eisenstein SM (1989) Donor site pain from the ilium. J Bone Joint Surg Am 71:677–680 Summers BN, Eisenstein SM (1989) Donor site pain from the ilium. J Bone Joint Surg Am 71:677–680
19.
Zurück zum Zitat Torode IP (1994) Pelvic reconstruction after bone-graft harvesting. J Pediatr Orthop 14:381–382PubMed Torode IP (1994) Pelvic reconstruction after bone-graft harvesting. J Pediatr Orthop 14:381–382PubMed
Metadaten
Titel
Iliac crest reconstruction with a bioactive ceramic spacer
verfasst von
Manabu Ito
Kuniyoshi Abumi
Hiroshi Moridaira
Yasuhiro Shono
Yoshihisa Kotani
Akio Minami
Kiyoshi Kaneda
Publikationsdatum
01.02.2005
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 1/2005
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-004-0765-6

Weitere Artikel der Ausgabe 1/2005

European Spine Journal 1/2005 Zur Ausgabe

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.