Skip to main content
Erschienen in: European Spine Journal 4/2005

01.05.2005 | Original Article

Anatomical study of the paraspinal approach to the lumbar spine

verfasst von: Raphaël Vialle, C. Court, N. Khouri, E. Olivier, L. Miladi, J. L. Tassin, T. Defives, J. Dubousset

Erschienen in: European Spine Journal | Ausgabe 4/2005

Einloggen, um Zugang zu erhalten

Abstract

The original description of the paraspinal posterior approach to the lumbar spine was for spinal fusion, especially regarding lumbosacral spondylolisthesis treatment. In spite of the technical details described by Wiltse, exact location of the area where the sacrospinalis muscle has to be split remains somewhat unclear. The goal of this study was to provide topographic landmarks to facilitate this surgical approach. Thirty cadavers were dissected in order to precisely describe the anatomy of the trans-muscular paraspinal approach. The level of the natural cleavage plane between the multifidus and the longissimus part of the sacrospinalis muscle was noted and measurements were done between this level and the midline at the level of the spinous process of L4. A natural cleavage plane between the multifidus and the longissimus part of the sacrospinalis muscle was present in all cases. There was a fibrous separation between the two muscular parts in 55 out of 60 cases. The mean distance between the level of the cleavage plane and the midline was 4 cm (2.4–5.5 cm). In all cases, small arteries and veins were present, precisely at the level of the cleavage plane. We found it possible to easily localize the anatomical cleavage plane between the multifidus part and the longissimus part of the sacrospinalis muscle. First the superficial muscular fascia is opened near the midline, exposing the posterior aspect of the sacrospinalis muscle. Then, the location of the muscular cleft can be found by identifying the perforating vessels leaving the anatomical inter-muscular space.
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Dubousset J (1997) Treatment of spondylolysis and spondylolisthesis in children and adolescents. Clin Orthop 77–85 Dubousset J (1997) Treatment of spondylolysis and spondylolisthesis in children and adolescents. Clin Orthop 77–85
2.
Zurück zum Zitat Ray CD (1987) The paralateral approach to decompression for lateral stenosis and far lateral lesions of the lumbar spine. In: Watkins, Collis (eds) Lumbar discectomy and laminectomy. Aspen pp 217–227 Ray CD (1987) The paralateral approach to decompression for lateral stenosis and far lateral lesions of the lumbar spine. In: Watkins, Collis (eds) Lumbar discectomy and laminectomy. Aspen pp 217–227
3.
Zurück zum Zitat Watkins MB (1959) Posterolateral bonegrafting for fusion of the lumbar and lumbosacral spine. J Bone Joint Surg Am 41:388–396 Watkins MB (1959) Posterolateral bonegrafting for fusion of the lumbar and lumbosacral spine. J Bone Joint Surg Am 41:388–396
4.
Zurück zum Zitat Watkins MB (1964) Posterolateral fusion in pseudarthrosis and posterior element defects of the lumbosacral spine. Clin Orthop 35:80–85PubMed Watkins MB (1964) Posterolateral fusion in pseudarthrosis and posterior element defects of the lumbosacral spine. Clin Orthop 35:80–85PubMed
5.
Zurück zum Zitat Wiltse LL, Hutchinson RH (1964) Surgical treatment of spondylolisthesis. Clin Orthop 35:116–135PubMed Wiltse LL, Hutchinson RH (1964) Surgical treatment of spondylolisthesis. Clin Orthop 35:116–135PubMed
6.
Zurück zum Zitat Wiltse LL (1973) The paraspinal sacrospinalis-splitting approach to the lumbar spine. Clin Orthop 91:48–57PubMed Wiltse LL (1973) The paraspinal sacrospinalis-splitting approach to the lumbar spine. Clin Orthop 91:48–57PubMed
7.
Zurück zum Zitat Wiltse LL (1977) Surgery for intervertebral disk disease of the lumbar spine. Clin Orthop 22–45 Wiltse LL (1977) Surgery for intervertebral disk disease of the lumbar spine. Clin Orthop 22–45
8.
Zurück zum Zitat Wiltse LL, Spencer CW (1988) New uses and refinements of the paraspinal approach to the lumbar spine. Spine 13:696–706PubMed Wiltse LL, Spencer CW (1988) New uses and refinements of the paraspinal approach to the lumbar spine. Spine 13:696–706PubMed
9.
Zurück zum Zitat Wiltse LL, Bateman JG, Hutchinson RH, Nelson WE (1968) The paraspinal sacrospinalis-splitting approach to the lumbar spine. J Bone Joint Surg Am 50:919–926PubMed Wiltse LL, Bateman JG, Hutchinson RH, Nelson WE (1968) The paraspinal sacrospinalis-splitting approach to the lumbar spine. J Bone Joint Surg Am 50:919–926PubMed
10.
Zurück zum Zitat Wiltse LL, Guyer RD, Spencer CW, Glenn WV, Porter IS (1984) Alar transverse process impingement of the L5 spinal nerve: the far-out syndrome. Spine 9:31–41PubMed Wiltse LL, Guyer RD, Spencer CW, Glenn WV, Porter IS (1984) Alar transverse process impingement of the L5 spinal nerve: the far-out syndrome. Spine 9:31–41PubMed
Metadaten
Titel
Anatomical study of the paraspinal approach to the lumbar spine
verfasst von
Raphaël Vialle
C. Court
N. Khouri
E. Olivier
L. Miladi
J. L. Tassin
T. Defives
J. Dubousset
Publikationsdatum
01.05.2005
Verlag
Springer-Verlag
Erschienen in
European Spine Journal / Ausgabe 4/2005
Print ISSN: 0940-6719
Elektronische ISSN: 1432-0932
DOI
https://doi.org/10.1007/s00586-004-0802-5

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2005

European Spine Journal 4/2005 Zur Ausgabe

Announcements

May 2005

Arthropedia

Grundlagenwissen der Arthroskopie und Gelenkchirurgie. Erweitert durch Fallbeispiele, Videos und Abbildungen. 
» Jetzt entdecken

Notfall-TEP der Hüfte ist auch bei 90-Jährigen machbar

26.04.2024 Hüft-TEP Nachrichten

Ob bei einer Notfalloperation nach Schenkelhalsfraktur eine Hemiarthroplastik oder eine totale Endoprothese (TEP) eingebaut wird, sollte nicht allein vom Alter der Patientinnen und Patienten abhängen. Auch über 90-Jährige können von der TEP profitieren.

Arthroskopie kann Knieprothese nicht hinauszögern

25.04.2024 Gonarthrose Nachrichten

Ein arthroskopischer Eingriff bei Kniearthrose macht im Hinblick darauf, ob und wann ein Gelenkersatz fällig wird, offenbar keinen Unterschied.

Therapiestart mit Blutdrucksenkern erhöht Frakturrisiko

25.04.2024 Hypertonie Nachrichten

Beginnen ältere Männer im Pflegeheim eine Antihypertensiva-Therapie, dann ist die Frakturrate in den folgenden 30 Tagen mehr als verdoppelt. Besonders häufig stürzen Demenzkranke und Männer, die erstmals Blutdrucksenker nehmen. Dafür spricht eine Analyse unter US-Veteranen.

Ärztliche Empathie hilft gegen Rückenschmerzen

23.04.2024 Leitsymptom Rückenschmerzen Nachrichten

Personen mit chronischen Rückenschmerzen, die von einfühlsamen Ärzten und Ärztinnen betreut werden, berichten über weniger Beschwerden und eine bessere Lebensqualität.

Update Orthopädie und Unfallchirurgie

Bestellen Sie unseren Fach-Newsletter und bleiben Sie gut informiert.